Στη βελτιωτική αργκό, αλλά και εκείνη των μηχανικών αυτοκινήτου γενικότερα, υπάρχουν διάφοροι όροι που ξεχωρίζουν. Το «χταπόδι» είναι με διαφορά αυτός με τους πιο γευστικούς συνειρμούς, καθώς παραπέμπει ευθέως στον αγαπημένο θαλασσινό μεζέ. Μια σύνδεση που προκύπτει, φυσικά, από το σχήμα του. Ποια η λειτουργία του, όμως;
To χταπόδι πρόκειται για τον «καθρέπτη» της πολλαπλής εισαγωγής. Με άλλα και κομμάτι πιο καθαρευουσιάνικα λόγια, μιλάμε για την πολλαπλή εξαγωγής. Το εξάρτημα, δηλαδή, που -τρόπον τινά- συλλέγει τα καυσαέρια από το θάλαμο καύσης και τα διοχετεύει στην εξάτμιση, αποτελώντας θεμελιώδες κομμάτι ολόκληρου του συστήματος εξαγωγής. Τα «πλοκάμια», οι σωλήνες δηλαδή που ενώνουν τους κυλίνδρους με το μεσαίο καζανάκι, αφού έχει μεσολαβήσει ο καταλύτης, παίζουν σημαντικό ρόλο στην απόδοση του αυτοκινήτου. Κυρίως, στο κατά πόσο αυτή μπορεί να βελτιωθεί.
Το μήκος και η καμπυλότητα των αυλών εξαρτάται από το εκάστοτε μοτέρ. Το ίδιο ισχύει για την καίρια ένωσή τους στη σωλήνωση. Αυτό που ακούμε συχνά ως «4 σε 1» ή «4 σε 2 σε 1». Η αριθμητική αυτή σειρά, που από τη μια θυμίζει σκορ ποδοσφαιρικού αγώνα και από την άλλη προπονητικό σύστημα, αναπαριστά το πώς διαμορφώνεται το χταπόδι στην άκρη του. Αν οι τέσσερις αυλοί ενώνονται κατευθείαν σε ένα, τότε μιλάμε για «4 σε 1». Αν πρώτα μεσολαβεί διχοτόμηση ανά δύο πριν να καταλήξουν σε κοινή έξοδο, τότε μιλάμε για «4 σε 2 σε 1». Οι ανωτέρω διατάξεις, όπως εύκολα καταλαβαίνουμε, αφορούν τετρακύλινδρους κινητήρες. Στους εξακύλινδρους εν σειρά είτε έχουμε «6 σε 1» (πιο σπάνια), είτε δυο τριάδες που καταλήγουν σε ένα σωλήνα, είτε δυο τριάδες κάθε μια με τη δική της σωλήνωση.
Οι διαστάσεις των αυλών και των σωληνώσεων, αλλά και όλα αυτά τα «σε», διαμορφώνουν τα χαρακτηριστικά απόδοσης. Εδώ επικεντρώνεται και το φλέγον ζήτημα της βελτιωτικής σκηνής, αναφορικά με το πόσα άλογα μπορεί να δώσει ένα χταπόδι. Από μόνο του, πολύ λίγα. Κατά μέσο όρο 5-10 ίππους σε ατμοσφαιρικά μοτέρ, 15 μπορεί και 20 άλογα σε υπερτροφοδοτούμενα, με την προϋπόθεση ότι ο εγκέφαλος θα αντιληφθεί τις διαφορές στη ροή των καυσαερίων και την υποπίεση, επιλέγοντας κάποια πιο ελεύθερη χαρτογράφηση. Μια επαναπρογραμματισμένη ECU, σε συνδυασμό με την αναβαθμισμένη πολλαπλή εξαγωγής, θα κάνει πολλή περισσότερη δουλειά. Γενικότερα, κατά μόνας δίνει ήχο και αίσθηση. Επικουρικά, ωστόσο, ειδικά όταν μεσολαβεί καινούργια ECU, το χταποδάκι είναι «λουκούμι» για τη δύναμη του κινητήρα.