Από τα πρώτα στοιχεία που ενδιαφέρεται να μάθει κανείς για οποιοδήποτε αυτοκίνητο, είναι η ισχύς του κινητήρα. Οι λίγο πιο ψαγμένοι διαβάζουν και τις στροφές που αποδίδεται η μέγιστη ισχύς και ροπή, αφού παίζουν μεγάλο ρόλο ως προς τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του. Για παράδειγμα στα ατμοσφαιρικά σύνολα τα άλογα και η ροπή «βγαίνουν» σε πιο υψηλές στροφές και στα turbo σε χαμηλότερες, ειδικά η σημαντικά περισσότερη ροπή. Οπότε υπάρχει σημαντικό όφελος ως προς το τράβηγμα και την ελαστικότητα του μοτέρ.
Σίγουρα όλοι έχετε διαβάσει δίπλα από τα PS/HP και Nm τη συντομογραφία «σ.α.λ.», κοινώς τις «στροφές ανά λεπτό». Η αν θέλετε στα αγγλικά είναι «r.p.m. – revs per minute». Με πολύ απλά λόγια, αυτό δείχνει το ρυθμό περιστροφής του στροφάλου του κινητήρα ανά λεπτό. Βέβαια σε κάθε περίπτωση υπάρχουν και τα όρια, που δεν πρέπει να ξεπεραστούν, γιατί διαφορετικά ο κινητήρας δεν θα αντέξει.
Όταν ο δείκτης του στροφόμετρου φτάσει την κόκκινη περιοχή που συνήθως αναγράφεται στα περισσότερα στροφόμετρα, σημαίνει ότι πλησιάζει τα όριά του. Ωστόσο για να μην ξεπεραστούν, φροντίζει ο γνωστός σε όλους «κόφτης» ή περιοριστής στροφών κινητήρα. Ο κόφτης στροφών, υπάρχει σε όλα τα νέα αυτοκίνητα και αναλαμβάνει να προστατεύει τον κινητήρα από το να περάσει το όριο του μέγιστου ρυθμού περιστροφής του. Αυτό ανάλογα το μοτέρ ποικίλει, με τα βενζίνης να είναι υψηλότερα και τα ντίζελ χαμηλότερα. Φυσικά δεν υπάρχει λόγος ο κινητήρας να δουλεύει συνέχεια στα «κόκκινα» γιατί αυξάνονται οι φθορές και οι πιθανότητες εμφάνισης βλάβης.
Ωστόσο υπάρχει το ενδεχόμενο ο κόφτης να μην προλάβει το κακό σε μια λάθος αλλαγή ταχύτητας από π.χ. 5η σε 2η, αφού η κινητήριος δύναμη από τους τροχούς (που μέσω της μετάδοσης θα μεταφέρουν την κίνηση στον στρόφαλο του μοτέρ) θα ωθήσει το μοτέρ πάνω από το όριο περιστροφής του.
Απολαύστε στο παρακάτω βίντεο ένα Honda S2000 στους… κόφτες!