Κάθε κινητήρας εσωτερικής καύσης, ανεξαρτήτως αν χρησιμοποιεί βενζίνη, πετρέλαιο, υγραέριο ή φυσικό αέριο, απαιτεί λιπαντικό για να μειώνονται οι τριβές μεταξύ των κινούμενων μερών. Όταν η στάθμη του έχει πέσει, τότε αυξάνονται οι φθορές, ενώ στην έσχατη περίπτωση μπορεί το μοτέρ να κολλήσει και να καταστραφεί. Οπότε ο οδηγός πρέπει να κάνει έστω μία φορά το μήνα και ανάλογα πάντα τις συνθήκες οδήγησης, ένα γρήγορο έλεγχο μέσω της σχετικής βέργας.
Στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων όπου για παράδειγμα αναγράφεται πριν την εκκίνηση π.χ. «oil good» ή «oil low» και σε πόσα χιλιόμετρα πρέπει να γίνει αλλαγή. Εάν έχει μειωθεί η ποσότητα του λιπαντικού, τότε θα πρέπει να συμπληρωθεί λάδι, πάντα σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή και να είναι ίδιο με αυτό που υπάρχει ήδη στο κάρτερ. Άλλωστε τα λιπαντικά των κινητήρων είναι διαφόρων τύπων, γιατί κάθε μοτέρ χρειάζεται το κατάλληλο λάδι, ανάλογα τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος και τις διαδρομές. Για παράδειγμα διατίθενται ορυκτέλαια, ημισυνθετικά και συνθετικά λάδια, μεταξύ των οποίων τα δύο τελευταία είναι πιο διαδεδομένα. Σε κάθε περίπτωση ο κάτοχος του αυτοκινήτου δεν κάνει πειραματισμούς, γιατί το πιθανότερο είναι να προκαλέσει δαπανηρή ζημιά.
Το πότε αλλάζουν τα λάδια, εξαρτάται από τον τύπο του λιπαντικού και αν το αυτοκίνητο διανύει τα περισσότερα χιλιόμετρα σε αστικό περιβάλλον ή σε ανοιχτούς δρόμους. Στην πρώτη περίπτωση που είναι η επικρατέστερη, πρέπει να αντικαθίστανται (πάντα μαζί με το φίλτρο λαδιού) πιο συχνά, για καλύτερη λειτουργία και μακροζωία του κινητήρα. Συνήθως συνιστάται γύρω στις 15.000 χλμ. ή στο χρόνο, ή μπορεί σε λιγότερα χιλιόμετρα ή μήνες.
Ωστόσο υπάρχει και το ενδεχόμενο να λειτουργεί ο κινητήρας τέλεια, να μη στάζει από πουθενά, αλλά παρόλα αυτά να καίει λάδι και να απαιτείται συμπλήρωμα. Αυτό μπορεί να είναι φυσιολογικό εφόσον δεν παρατηρείται καμία διαρροή, ή λευκός καπνός από την εξάτμιση. Εξάλλου πολλοί κατασκευαστές αναγράφουν στο βιβλίο χρήσης και στην ενότητα «Έλεγχος λαδιού κινητήρα», ότι χρειάζεται συμπλήρωμα μέχρι 1 λίτρο κάθε 5.000 χλμ. Επίσης, ένα μηχανικό σύνολο που είναι άστρωτο, μπορεί να «τσιμπήσει» λάδι στην αρχή, μέχρι να φτάσει στα κανονικά επίπεδα λειτουργίας του. Για αυτό ο χρήστης του αυτοκινήτου οφείλει πάντα να διαβάζει το εγχειρίδιο και να μην έχει την άποψη ότι τα ξέρει όλα.
Ο οδηγός θα πρέπει να αρχίσει να ανησυχεί αν ο κινητήρας καταναλώνει υπερβολικά πολύ λάδι, πέρα από το φυσιολογικό. Μπορεί να χάνει λάδι από μια χαλασμένη ροδέλα του κάρτερ ή που να μην έχει σφίξει σωστά, όπως αντίστοιχα ισχύει και για το φίλτρο λαδιού. Τα απευκταία σενάρια είναι να έχουν φθαρεί οι τσιμούχες από το κάρτερ ή τον στρόφαλο ή φλάντζα κεφαλής. Αν από την εξάτμιση βγαίνει λευκός καπνός με αποπνικτική μυρωδιά, τότε σημαίνει ότι έχουν χαλάσει τα δακτυλίδια ή ελατήρια εμβόλων, ή οι τσιμούχες των βαλβίδων. Σε κάθε περίπτωση, ο κάτοχος του αυτοκινήτου θα πρέπει να πάει σε συνεργείο για να γίνει έλεγχος και να μην αφήσει τον κινητήρα στην τύχη του να καίει λάδια.