Όσοι ασχολούνται με τα ποδοσφαιρικά δρώμενα, δεν μπορεί να μην ενημερώθηκαν/σοκαρίστηκαν για τον αιφνίδιο χαμό του Χοσέ Αντόνιο Ρέγιες σε τροχαίο δυστύχημα. Ο πρώην ποδοσφαιριστής των Σεβίλης, Ατλέτικο Μαδρίτης, Άρσεναλ, Εξτρεμαδούρα και Εθνικής Ισπανίας έχασε την ζωή του, μαζί με έναν ξάδερφό του (άλλος ένα χαροπαλεύει στην εντατική) όταν έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου που οδηγούσε, εκείνο εξετράπη της πορείας του, ανετράπη και τυλίχτηκε στις φλόγες. Οι φωτογραφίες από την κατάληξη της σύγκρουσης είναι πέρα για πέρα χαρακτηριστικές.
Δείτε ακόμα: Αέρας ή άζωτο στα ελαστικά; Τι είναι καλύτερο;
Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες, η Μercedes S550 Brabus που οδηγούσε ο Ισπανός κινείτο με 237 χλμ./ώρα την στιγμή της σύγκρουσης -περισσότερα από 100 χλμ./ώρα δηλαδή, πάνω από το όριο ταχύτητας του σημείου. Η υπερβολική ταχύτητα είναι ο προφανής ένοχος, όμως μεσολάβησε και μια απώλεια ελέγχου μέχρι οι δυνάμεις της Φυσικής να κόψουν το νήμα της ζωής σε 2 ανθρώπους και να αφήσουν πίσω ισάριθμες οικογένειες να θρηνούν. Κατά τους εξεταστές του συμβάντος, το γερμανικό υπερ-σεντάν βρέθηκε εκτός ελέγχου εξαιτίας κλαταρισμένου ελαστικού. Μια διαπίστωση που προκάλεσε την έκπληξη της άτυχης συζύγου του Ρέγιες, Νοέλια, καθώς δήλωσε πως «είχε καιρό να χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο». Με λίγα λόγια, η Mercedes καθόταν στο γκαράζ και τα ελαστικά της δεν δικαιολογείται να δυσλειτούργησαν λόγω φθοράς. Σωστά;
Μέγιστο λάθος, κι αν επαληθευτούν οι αρχικές εκτιμήσεις των ισπανικών Αρχών, στην περίπτωση του άλλοτε κορυφαίου εξτρέμ, τραγικό. Η ακινησία είναι ένας από τους πιο ύπουλους εχθρούς των ελαστικών, ακόμα κι όταν κάθονται μόνα τους. Πόσω μάλλον όταν υποστηρίζουν 2 τόνους. Οι ιδιότητες της γόμας σιγά σιγά χάνονται, φέρνοντας την υπερθέρμανση προ των πυλών. Το πέλμα, επίσης, ξεραίνεται και ενώ στο μάτι φαίνεται καινούργιο (βάσει βάθους αυλάκωσης και φθοράς), στην πραγματικότητα προσφέρει κατά πολύ μειωμένη πρόσφυση από τα αναμενόμενα. Το σημείο επαφής με το οδόστρωμα (ή το δάπεδο του γκαράζ) τετραγωνίζεται και καθίσταται ευάλωτο σε εκδήλωση τοπικής υπερθέρμανσης. Όλα αυτά ισχύουν υπό κανονικές συνθήκες.
Όταν τα ελαστικά έχουν να διαχειριστούν 520 άλογα και 750 Nm ροπής (4.6 twinturbo V8, 0-100 χλμ./ώρα σε 4,4 δλ. και 300 χλμ./ώρα τελικής), μαζί με 2 τόνους βάρους και τα θερμικά φορτία που προκαλούν τα ανωτέρω σε συνδυασμό με 237 χλμ./ώρα ταχύτητας, είναι προφανές πως η «κακιά ώρα» απέχει ελάχιστες στιγμές από την πραγμάτωση. Οι ομοιότητες με το τραγικό περιστατικό της ανεξέλεγκτης Porsche 911 Turbo στην Αθηνών – Λαμίας πριν από δύο χρόνια, όπου σκοτώθηκαν οι δυο επιβαίνοντες και μια μάνα με το κοριτσάκι της, κάτι παραπάνω από εμφανείς.
Διαβάστε επίσης: Πως χαλάνε γρήγορα τα ελαστικά του αυτοκινήτου
Ελέγχουμε πάντα τις πιέσεις των ελαστικών, ώστε να συμβαδίζουν με τις εργοστασιακές τιμές. Αποφεύγουμε τις αναβάσεις σε πεζοδρόμια -ιδίως με το αυτοκίνητο φορτωμένο-, καθώς παραμορφώνουν τη δομή του σκελετού. Προσέχουμε πάντα την ημερομηνία κατασκευής του ελαστικού. Ακόμα και ένα ολοκαίνουργιο ελαστικό, αν αφεθεί έρμαιο των καιρικών συνθηκών (με χειρότερο τον ήλιο και την ζέστη) ή μείνει ακίνητο για πολύ καιρό, μπορεί να εμφανίσει μικρές ρωγμές οι οποίες -αναλόγως ταχύτητας και οδοστρώματος- μπορεί να οδηγήσουν σε κλατάρισμα. Και πάνω από όλα, σεβόμαστε τα όρια ταχύτητας ώστε να ελαχιστοποιούμε τις πιθανότητες εκδήλωσης «στραβής», μεγιστοποιώντας παράλληλα τα χρονικά περιθώρια για αντίδραση.
Να επαναλάβουμε πως το εν λόγω πιθανό αίτιο του κλαταρίσματος, αφορά τα μέχρι σήμερα δεδομένα και τις ανακοινώσεις των υπευθύνων.