O χειμώνας μπαίνει σταδιακά για τα καλά και ήδη οι οδηγοί πολλών περιοχών έχουν περάσει τα χειμερινά ελαστικά στα αυτοκίνητά τους. Σήμερα δεν θα αναλύσουμε τις διαφορές μεταξύ αυτών και των χειμερινών, αλλά θα επικεντρωθούμε στην επίδραση των καιρικών συνθηκών. Για την ακρίβεια, την διακύμανση που δημιουργεί στο φρενάρισμα η διαφορά 4 βαθμών Κελσίου.
Το Tyre Reviews χρησιμοποίησε εγκαταστάσεις τελευταίας τεχνολογίας, προκειμένου να αναλύσει το πόσο και πώς επηρεάζονται όλων των ειδών τα ελαστικά από τις μεταβολές της θερμοκρασίας – αλλά και, φυσικά, να τα συγκρίνει μεταξύ τους. Αναλόγως κατάστασης της επιφάνειας -στεγνή ή βρεγμένη- παρουσιάζεται η αντίστοιχη διαφοροποίηση υπέρ του ενός ή του άλλου τύπου. Αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, είναι το πόσο μπορεί να επηρεάσει την απόσταση ακινητοποίησης η θερμοκρασία, ειδικά όταν η άσφαλτος είναι υγρή.
Στην διαδικασία φρεναρίσματος από τα 80 στα 5 χλμ./ώρα, στους 6,5 και 2 βαθμούς Κελσίου, το VW Golf που χρησιμοποιήθηκε ως πειραματόζωο εμφάνισε διακύμανση της τάξης των 8 μέτρων, μεταξύ της καλύτερης και χειρότερης επίδοσης. Στο ένα άκρο συναντάμε τα μικτά λάστιχα, με 27,2 μέτρα στους 2 βαθμούς και 27,3-27,6 στους 6,5. Ανάλογα μικρή είναι και η διαφορά στα χειμερινά, η οποία δεν ξεπερνάει τα 40 εκατοστά (27,93 με 28,28 μέτρα αντίστοιχα). Εκεί που παρατηρείται η μεγαλύτερη μεταβολή απόδοσης, είναι στην αντίπερα όχθη των θερινών ελαστικών. Αυτά δηλαδή που διαθέτει η συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων της Αθήνας, της Αττικής, αλλά και των νησιών.
Το Golf χρειάστηκε επιπλέον 3,4 μέτρα για να επιβραδύνει στα 5 χλμ./ώρα στους 2 βαθμούς Κελσίου, από όσο απαίτησαν οι 6,5 βαθμοί Κελσίου. Στην δεύτερη περίπτωση 30,2 μέτρα ήταν αρκετά, ενώ με 4,5 βαθμούς λιγότερους χρειάστηκαν 33,6 μέτρα. Περιττό να αναφέρουμε πως αυτή η διαφορά, στον πραγματικό κόσμο μπορεί να διαχωρίσει την ασφαλή επιβράδυνση από την σύγκρουση. Η διαφορά των 6+ μέτρων μεταξύ χειμερινών και μικτών/χειμερινών είναι αναμενόμενη. Εκεί που θα πρέπει να επικεντρώσουν την προσοχή τους οι οδηγοί, είναι στο πόσο αιφνιδιαστική τροπή μπορεί να πάρει ένα φρενάρισμα σε νοτισμένο οδόστρωμα, απλά και μόνο λόγω μεταβολής θερμοκρασίας.
Από τους 9,8 βαθμούς -που είναι μια μέση χειμωνιάτικη θερμοκρασία στην χώρα μας- στους 2 -που συναντάται κατά κόρον στην επαρχία- η «ψαλίδα» στο φρενάρισμα των θερινών ελαστικών ξεπερνά τα 5 μέτρα (28,27 με 33,66).
Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι το εξής: οι εξορμήσεις τον χειμώνα οφείλουν να γίνονται με την μέγιστη δυνατή επαγρύπνηση. Μπορεί στην Αθήνα ένα αυτοκίνητο να φρενάρει από τα 100 χλμ./ώρα σε 38 μέτρα και η ίδια διαδικασία μετά από σχεδόν 40 χιλιόμετρα -στα Βίλια, για παράδειγμα- να απαιτεί +6 μέτρα, σε φαινομενικά ίδιες συνθήκες. Οπότε προσαρμοζόμαστε και ρίχνουμε ματιές στο καντράν για την ένδειξη της θερμοκρασίας. Σε πολλές περιπτώσεις μας ενημερώνει το ίδιο το αυτοκίνητο για ύπαρξη παγετού, όταν η θερμοκρασία πέσει πολύ, με την ανάλογη ένδειξη.