Δεν είναι μυστικό πως τα σημερινά αυτοκίνητα βρίθουν ηλεκτρονικών και παρουσιάζουν αυξημένη πολυπλοκότητα, κυρίως στο μέτωπο της συντήρησης. Αναλόγως κατηγορίας και μοντέλου, το ίδιο μπορεί να ισχύει για την οδήγησή τους. Μέρος αυτής, είναι η ανάγνωση των μηνυμάτων που θέλει να μας περάσει το τετράτροχο καμάρι μας, μέσω του πίνακα οργάνων.
Τα -όχι και τόσο- παλαιότερα αυτοκίνητα, είχαν τις απαραίτητες ενδείξεις για την εποπτεία των λειτουργιών: φώτα, φλας, χειρόφρενο, μπαταρία, βενζίνη, λάδι, νερό, παγετό, check engine, ενδεχομένως και κάποια πρόσθετα σε πιο εξειδικευμένα μοντέλα. Σήμερα, μαζί με το παραδοσιακό χειρόφρενο και το χειροκίνητο κιβώτιο, οδεύει προς το πορτμπαγκάζ της Ιστορίας το κλασικό καντράν. Οι ψηφιακοί πίνακες οργάνων αυξάνονται και πληθύνονται, μετατρέποντας σε οθόνες HD την τυπική διάταξη «στροφόμετρο-ταχύμετρο-δείκτης βενζίνης και κάποιες λυχνίες γύρω τους». Ακόμα και όταν υπάρχει η παραδοσιακή μορφή, οι λυχνίες δίνουν και παίρνουν.
Στην κεντρική φώτο βλέπουμε τον πίνακα οργάνων του Suzuki S-Cross 1.4 Hybrid 48V 2WD 129 PS. Με το στιγμιαίο πάτημα του start button, έχουμε την ευκαιρία να δούμε το σύνολο των λυχνιών που απαρτίζει το καντράν ενός καθημερινού και εμπορικότατου SUV, που μάλιστα δεν έχει κάποιον ψηφιακό πίνακα οργάνων – «υπερπαραγωγή» αλλά μια αρκετά αναλογική διάταξη. Σε μια τέτοια, λοιπόν, συναντάμε σχεδόν 30 ενδείξεις! Ούτε λίγο-ούτε πολύ, 26 διαφορετικές λυχνίες μπορεί να απασχολήσουν σε διάφορες στιγμές την αντίληψη του οδηγού. Αν βάλουμε και το λαμπάκι της βενζίνης με τα φώτα και τον παγετό, που εδώ δεν φαίνονται, πλησιάζουμε ακόμα περισσότερο τις 30.
Προφανώς αν κάτι τέτοιο συμβεί για όλες μαζί ταυτόχρονα, πέραν του μιζαρίσματος, ο οδηγός αποκτά πολύ σοβαρότερες έγνοιες από την πολυπλοκότητα και την υπερπληροφόρηση. Πέραν των κλασικών ενδείξεων για μπαταρία, λάδι, check engine κλπ, έχουμε αυτές για το σύστημα τετρακίνησης (όπου υπάρχει) και φυσικά την λειτουργία των επικουρικών ασφαλείας. Μόνο για τα τελευταία, συναντάμε 8 διαφορετικές λυχνίες, οι οποίες εν πολλοίς δηλώνουν το ίδιο (απενεργοποίηση του εκάστοτε συστήματος) σε διαφορετικό σημείο, για να τις «πιάνει» καλύτερα το ανθρώπινο μάτι.
Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, στην παρακάτω φωτογραφία υπάρχει ο πίνακας οργάνων της Lamborghini Murcielago LP640-4. Ενός εκ των τελευταίων αναλογικών και «αντρικών» supercars, που σταμάτησε την καριέρα του το 2010, έχοντας παρουσιαστεί το 2001.
Απολύτως λογικό για ένα υπεραυτοκίνητο με V12 κινητήρα και 640 άλογα, να διαθέτει τις ανάλογες ενδείξεις για την εποπτεία της λειτουργίας του. Πόσες είναι στο σύνολο; Κοντά στις 30! Όσες ακριβώς δηλαδή, σε ένα SUV των 22.230 ευρώ εν έτει 2022. Αν συνυπολογίσουμε το γεγονός πως το S-Cross διαθέτει μια μικρή οθόνη στο καντράν, όπου εμφανίζονται ακόμα περισσότερες πληροφορίες, καταλαβαίνουμε πως η ενημέρωση του οδηγού σήμερα είναι παραπάνω από επιπέδου supercar 10ετίας!