Air condition. Δυο μαγικές, σωτήριες λέξεις, που το καλοκαίρι ακούγονται σαν την ομορφότερη μελωδία όλων των εποχών. Πλέον το σύστημα κλιματισμού θεωρείται αυτονόητο σε ένα αυτοκίνητο, αφήνοντας τις θύμησες από ανοιχτά παράθυρα και ανεμιστηράκια στους παλιότερους. Έχετε αναρωτηθεί, όμως, πόσα BTU αποδίδουν τα air condition στα οχήματα;
Εδώ, όπως και στην οικιακή/κτιριακή χρήση, δεν υπάρχει μία και μοναδική απάντηση. Η ισχύς του κλιματιστικού εξαρτάται από το μοντέλο, τις διαστάσεις, την κατηγορία και αρκετούς ακόμα παράγοντες. Πρωτίστως, βέβαια, το κόστος και το μέγεθος του αυτοκινήτου καθορίζει το πόσο δυνατό κλιματισμό έχει, όπως φυσικά και ο κατασκευαστής/προμηθευτής. Δεν έχουμε και πολλά παραδείγματα, είναι η αλήθεια, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνήθως δεν αναφέρουν τεχνικά χαρακτηριστικά για την απόδοση του air condition. Υπάρχουν στοιχεία για την ισχύ του κομπρέσορα, αλλά απαιτείται μετατροπή και μαθηματικές πράξεις για να προκύψουν τα BTU. Συνεπώς, μόνο κατά προσέγγιση μπορούμε να υπολογίσουμε το πόσο δυνατά μάς δροσίζουν οι αεραγωγοί στο ταμπλό.
Ένας μέσος όρος, ωστόσο, που προκύπτει από τα μικρομεσαία χάτσμπακ και SUV, θέλει τα 12.000-18.000 BTU στις 2.100-3.000 σ.α.λ. να είναι η συνηθέστερη απόδοση. Σε μεγαλύτερες κατηγορίες εμφανίζονται 36.000 ή ακόμα και πάνω από 40.000 BTU (στα μεγάλα SUV, επιπέδου Range Rover), όμως η ισχύς δεν αντιστοιχίζεται με τα οικιακά κλιματιστικά. Η διαφορά, δηλαδή, δεν είναι τόσο χαοτική, όσο την κάνουν να φαίνονται οι αριθμοί. Αν βάλεις 36άρι κλιματιστικό σε ένα σπίτι 60 τετραγωνικών, θα το κάνει «ψυγείο» σε χρόνο dt ακόμα και στην πιο ήπια ρύθμιση. Άρα στην πολύ μικρότερη καμπίνα ενός C-SUV, θα καραδοκούσε τουλάχιστον πνευμονία αν ίσχυε κάτι τέτοιο.
Κι όπως στα οικιακά κλιματιστικά, έτσι και στου αυτοκινήτου πρωτεύοντα ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία παίζει η συντήρηση. Air condition με ξεραμένες σωληνώσεις, χαμηλή στάθμη υγρού, μπουκωμένα φίλτρα, φθαρμένους ιμάντες και συμπιεστή που υπολειτουργεί, προφανέστατα δεν μπορεί να ψύξει την καμπίνα όπως έχει σχεδιαστεί να το κάνει.