Το φθινόπωρο είναι συνήθως η εποχή που αρκετοί οδηγοί αποφασίζουν να αλλάξουν τα ελαστικά του αυτοκινήτου τους. Ο κύριος λόγος είναι γιατί ξεκινάνε οι βροχές, άρα είναι περισσότερο επιρρεπή στα γλιστρήματα. Ωστόσο τα ελαστικά πρέπει να αντικαθίστανται πριν λιώσουν και ανεξαρτήτως εποχής, αφού και σε στεγνό οδόστρωμα οι αποστάσεις ακινητοποίησης είναι πολύ μεγαλύτερες, όταν είναι φθαρμένα και ξεραμένα.
Η επιλογή μιας ολοκαίνουργιας τετράδας έχει να κάνει με διάφορους παράγοντες. Μεταξύ αυτών, στα πρώτα ζητούμενα είναι η τιμή, πόσο δε μάλλον τώρα που το κόστος και στα ελαστικά έχει αυξηθεί σημαντικά. Κάποιοι οδηγοί προτιμούν να δώσουν για παράδειγμα 50 ή 100 ευρώ λιγότερα για τέσσερα νέα λάστιχα προερχόμενα από μάρκα με προϊόντα χαμηλής ποιότητας, από το να επιλέξουν μια πιο γνωστή, με λάστιχα που πετυχαίνουν καλύτερο φρενάρισμα και κράτημα. Ορισμένοι αναζητούν τη φθηνότερη δυνατή λύση, ίσα για να αλλάξουν τα παλιά λάστιχα, που κοντεύουν να βγουν τα λινά τους.
Σίγουρα μια διαφορά τιμής στην τετράδα της τάξεως των 100 ευρώ είναι σεβαστή την ώρα της πληρωμής. Όμως τα λάστιχα δεν αλλάζονται τακτικά (περίπου ανά 4 χρόνια ή 40.000 χλμ. ανάλογα πάντα τη χρήση). Οπότε σε βάθος τετραετίας τα συν 100 ευρώ ισούνται με επιπλέον επιβάρυνση 25 ευρώ ετησίως ή αν θέλετε μόλις 2 ευρώ το μήνα.
Το επίσης σημαντικό είναι ότι ένα καλό ελαστικό σε φρενάρισμα μπορεί να γλιτώσει από τρακάρισμα, ενώ το φθηνό μπορεί να μην ανταπεξέλθει. Οπότε, σε μια τέτοια περίπτωση το κόστος της επισκευής από ένα ατύχημα θα είναι σίγουρα πολύ μεγαλύτερο από τα 100 ευρώ που γλίτωσε κανείς βάζοντας φθηνά λάστιχα.
Για το λόγου το αληθές, στο τεστ φρεναρίσματος που πραγματοποίησε η Autobild σε θερινά ελαστικά διαστάσεων 215/55 R17 (τοποθετούνται σε πολλά αυτοκίνητα), αποδεικνύει την τεράστια αυτή διαφορά. Ενδεικτικά, το καλύτερο ελαστικό στο φρενάρισμα σε βρεγμένο οδόστρωμα με 80 χλμ./ώρα, πέτυχε απόσταση 27,5 μέτρων και το χειρότερο έφτασε τα 36,6 μέτρα! Κοινώς σταμάτησε με διαφορά 9,1 μέτρων, απόσταση που ισούνται με το μήκος δύο μικρομεσαίων SUV! Δηλαδή σε μια πραγματική περίπτωση, το αυτοκίνητο με τα καλύτερα ελαστικά θα γλίτωνε από τρακάρισμα, ενώ με τα χειρότερα θα έπεφτε με ορμή πίσω από το προπορευόμενο όχημα.
Δείτε παρακάτω τα αποτελέσματα από το τεστ φρεναρίσματος:
Ελαστικό | Βρεγμένο (μ)* | Στεγνό (μ.)* | Σύνολο (μ.) |
Bridgestone Turanza T005 (94W) | 27,5 | 35,8 | 63,3 |
Hankook Ventus Prime 4 (94W) | 27,8 | 35,8 | 63,6 |
Kumho Ecsta HS52 (98W) | 28,6 | 35,7 | 64,3 |
Vredestein Ultrac (94W) | 28,2 | 36,1 | 64,3 |
Falken Ziex ZE310 Ecorun (94W) | 27,9 | 36,5 | 64,4 |
Nokian Powerproof (98W) | 28,9 | 35,7 | 64,6 |
Dunlop Sport Maxx RT2 (98W) | 28,8 | 36,1 | 64,9 |
Michelin Primacy 4 (94W) | 29,3 | 36,2 | 65,5 |
Toyo Proxes Comfort (98W) | 29,6 | 35,9 | 65,5 |
Nexen N’Fera Primus (98W) | 28,6 | 37,2 | 65,8 |
Fulda SportControl 2 (98Y) | 29,4 | 36,5 | 65,9 |
Glue Dynaxer HP4 (94W) | 29,9 | 36,2 | 66,1 |
Sava Intensa UHP 2 (98W) | 29,8 | 36,3 | 66,1 |
Maxxis Premitra 5 HP5 (94W) | 28,9 | 37,3 | 66,2 |
Debica Presto UHP 2 (98W) | 29,8 | 36,5 | 66,3 |
Goodyear Efficient Grip Performance 2 (94W) | 29,7 | 36,8 | 66,5 |
GT Radial FE2 SUV (94W) | 29,7 | 37,0 | 66,7 |
BF Goodrich Advantage (98W) | 31,0 | 36,3 | 67,3 |
Laufenn S Fit EQ+ (98W) | 31,9 | 36,5 | 68,4 |
Goodride Zuper Ace SA-57 (98W) | 31,3 | 37,3 | 68,6 |
Continental EcoContact 6 (98W) | 32,7 | 36,4 | 69,1 |
Mirage MR-182 (98W) | 31,8 | 37,7 | 69,9 |
Yokohama BluEarth-GT AE51 (98W) | 32,8 | 37,2 | 70,0 |
Tomket Sport 3 (94W) | 32,8 | 37,2 | 70,0 |
Cooper Zeon CS8 (98W) | 31,3 | 39,1 | 70,4 |
Infinity Ecomax (98W) | 32,7 | 37,7 | 70,4 |
Starmaxx Ultra Sport ST760 (98W) | 32,9 | 37,5 | 70,4 |
Firestone Roadhawk (94W) | 32,8 | 37,7 | 70,5 |
Hifly HF805 (98W) | 32,0 | 38,5 | 70,5 |
Tyfoon Successor 5 (98W) | 32,1 | 38,5 | 70,6 |
Roadstone Eurovis Sport 04 (94W) | 32,6 | 38,7 | 71,3 |
Mazzini Eco605 Plus (98W) | 32,4 | 39,0 | 71,4 |
Delinte DH2 (98W) | 32,6 | 39,1 | 71,7 |
Uniroyal RainSport 5 (98W) | 33,5 | 38,4 | 71,9 |
General Tire Altimax One S (98W) | 32,9 | 39,3 | 72,2 |
Cormorant Ultra High Performance (98W) | 34,9 | 37,3 | 72,2 |
Platinum RP420 Buzzer (98Y) | 33,7 | 38,5 | 72,2 |
Zeetex HP2000 VFM (98W) | 33,9 | 38,9 | 72,8 |
Aplus A607 (98W) | 33,9 | 39,0 | 72,9 |
Novex Super Speed A3 (98W) | 33,5 | 39,4 | 72,9 |
Semperit Speed Life 3 (98W) | 33,1 | 40,0 | 73,1 |
Tracmax X-Privilo TX3 (98W) | 34,3 | 38,9 | 73,2 |
Viking ProTech NewGen (98W) | 33,4 | 39,8 | 73,2 |
Barum Bravuris 5HM (94W) | 33,3 | 40,0 | 73,3 |
Lassa Driveways (94W) | 34,9 | 39,0 | 73,9 |
Tomason Sportrace (98W) | 34,7 | 39,2 | 73,9 |
Imperial Ecosport 2 (98W) | 33,8 | 40,3 | 74,1 |
Rotalla Setula S-Race RU01 (98W) | 35,1 | 39,8 | 74,9 |
Firemax FM601 (98W) | 36,0 | 39,8 | 75,8 |
Atlas Sport Green 2 (98W) | 36,6 | 39,5 | 76,1 |
*Βρεγμένο από 80 χλμ./ώρα, στεγνό από 100 χλμ./ώρα |