Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης είναι στα 2,111 ευρώ/λίτρο, της 100άρας στα 2,292 ευρώ/λίτρο, του πετρελαίου κίνησης στα 2,095 ευρώ/λίτρο και του θέρμανσης στα 1,350 ευρώ/λίτρο (βάσει Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, για τις 9/11). Αριθμοί ικανοί, αν έχεις βενζινοκίνητο, να σε κάνουν να το πουλήσεις για να πάρεις ντίζελ, μόνο και μόνο για να το γεμίζεις με πετρέλαιο θέρμανσης. Σε ένα ντεπόζιτο 50 λίτρων, εξάλλου, γλιτώνεις περίπου 40 ευρώ στο γέμισμα (104,75 ευρώ με κίνησης, 67,5 ευρώ με θέρμανσης). Μπορείς να το κάνεις, όμως;
Δίχως περιστροφές και περιττές «σάλτσες», η απάντηση είναι μία: ορθά-κοφτά, όχι! Τόσο από μηχανικής, όσο και νομικής πλευράς. Το πετρέλαιο θέρμανσης διαθέτει μικρότερο αριθμό κετανίων, έχει μεγαλύτερο ιξώδες και περιέχει σημαντικά μεγαλύτερες ποσότητες θείου. Με άλλα λόγια, είναι το ακριβώς αντίθετο από ό,τι θέλει ένας πετρελαιοκινητήρας για να λειτουργήσει. Τα λιγότερα κετάνια συνεπάγονται μειωμένη κροτικότητα, κάτι που σημαίνει ότι η αυτανάφλεξη πραγματοποιείται πιο δύσκολα και αργοπορημένα. Η παχύρευστη φύση του επίσης δυσκολεύει τη ροή στο κύκλωμα, ενώ μπορεί να προκαλέσει φθορές στα μπεκ (να τα βουλώσει) και την αντλία πετρελαίου, η οποία δουλεύει «υπερωρίες» για να καταφέρει να το κυκλοφορήσει.
Όλα αυτά αυξάνουν το φόρτο εργασίας του μοτέρ και των περιφερειακών εξαρτημάτων (φίλτρα, αντλία κλπ), ζημιώνοντας μακροχρόνια τριπλά την τσέπη. Η κατανάλωση αυξάνεται, ακριβώς γιατί υπάρχει μεγαλύτερη τριβή και περισσότερες απώλειες. Την ανηφόρα παίρνουν και οι εκπομπές ρύπων, κάνοντας αδύνατη την έκδοση κάρτας καυσαερίων. Κυριότερα, όμως, τα πάντα στον κινητήρα και τα συμπαρομαρτούντα του υπόκεινται σε εκτεταμένες φθορές, επιβάλλοντας την αντικατάστασή τους νωρίτερα και μετρώντας αντίστροφα για την εμφάνιση καταστροφικής ζημιάς. Ειδικά στα πιο καινούργια μοντέλα, με τις γραμμές common rail και τις υψηλότατες πιέσεις, το πετρέλαιο θέρμανσης είναι κανονικός «δήμιος». Τα πιο παλιά, 25ετίας και πάνω, μπορούν να λειτουργήσουν με το συγκεκριμένο καύσιμο, αλλά με μειωμένη απόδοση και αυξημένη κατανάλωση, συν την προαναφερθείσα επιβάρυνση στη μακροζωία των ανταλλακτικών.
Ωστόσο, ακόμα και τίποτα από τα παραπάνω να μην νοιάζει τον κάτοχο του οχήματος, ντίζελ θέρμανσης απαγορεύεται να βάλει στο ρεζερβουάρ. Κι αυτό γιατί, απλούστατα, δεν το επιτρέπει η νομοθεσία. Η χρήση πετρελαίου θέρμανσης αντί για κίνησης εμπίπτει στις κατηγορίες για το αδίκημα της φοροδιαφυγής, επισύροντας διοικητικό πρόστιμο από 500 έως 2.000.000 ευρώ (σε περίπτωση συστηματικών παραβάσεων από πολλά οχήματα, σε επιχειρήσεις, το 7ψήφιο) και αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας για 1 χρόνο! Αν, δε, βρεθεί κάποιος υπότροπος, χάνει την άδεια δια παντός – κοινώς, το όχημα πάει για «σκραπ»! Μάλιστα δεν απαιτείται κάποιος πολύπλοκος έλεγχος για να εντοπιστεί η παράβαση, καθώς το κόκκινο χρώμα του ντίζελ θέρμανσης μαρτυρά επί τόπου την παρασπονδία.