Γιατί μπορεί να «παίζει» το τιμόνι;

Κάθε αυτοκίνητο έρχεται καθημερινά αντιμέτωπο με λακκούβες, μπαλώματα, σαμάρια και ό,τι άλλο συναντάμε καθημερινά στα διάτρητα κομμάτια ασφάλτου, που ονομάζουμε δρόμους. Με κάθε «γκαπ-γκούπ», ακόμα κι όταν δεν γίνεται αισθητό στην καμπίνα, προκαλούνται φθορές σε λάστιχα, ζάντες, αναρτήσεις κλπ. Ένα από τα πρώτα χειροπιαστά συμπτώματα, γιατί υπάρχουν και οι θόρυβοι, έρχεται από το τιμόνι.

Άπαξ και το νιώθουμε ότι «παίζει» ή ότι «χάνει», καταλαβαίνουμε ότι είμαστε για επίσκεψη στο βουλκανιζατέρ. Το τρέμουλο, δε, μπορεί να προκληθεί και δίχως να υπάρχει ζήτημα σε κάποιο άλλο εξάρτημα, όπως τα αμορτισέρ, τις πλήμνες, τους συνδέσμους ή τα ακρόμπαρα ας πούμε. Η ανομοιόμορφη κατανομή της μάζας στο εσωτερικό του ελαστικού είναι η Νο1 αιτία πίσω από ένα τιμόνι που τρέμει, μεταφέροντας τις ταλαντώσεις αυτές στην ανάρτηση και στο σύστημα διεύθυνσης. Κάτι που γίνεται αισθητό συνήθως μετά τα 100 χλμ./ώρα και, ανάλογα πάντα τη φθορά, είναι λιγότερο ή περισσότερο έντονο. Στην περίπτωση που το αντιληφθεί ο οδηγός δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να το αμελήσει, καθώς όσο θα περνάει ο καιρός τόσο θα επιδεινώνεται. Και δεν είναι μόνο η ενόχληση στην οδήγηση, αλλά και ότι δυνητικά προκαλεί αλυσιδωτή αντίδραση, η οποία φέρνει μια σειρά από προβλήματα, όπως ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών και περαιτέρω φθορές στα εξαρτήματα της ανάρτησης, αλλά και του συστήματος διεύθυνσης.

Η λύση έρχεται από τη ζυγοστάθμιση των τροχών, όπου τοποθετούνται ειδικά αντίβαρα στην περιφέρεια της ζάντας του τροχού, προκειμένου η περιμετρική κατανομή της μάζας να γίνει και πάλι ομοιόμορφη. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, η ζυγοστάθμιση γίνεται εκτός του αυτοκινήτου, δηλαδή αφαιρείται κάθε τροχός και τοποθετείται στο μηχάνημα της ζυγοστάθμισης. Ωστόσο, αφού γίνει η όλη διαδικασία, ενδέχεται το τρέμουλο να μην εξαφανιστεί τελείως ή καθόλου. Η καλύτερη ζυγοστάθμιση γίνεται επί του αυτοκινήτου. Σε αυτή τη περίπτωση το όχημα σηκώνεται και το ειδικό φορητό μηχάνημα ζυγοστάθμισης τοποθετείται δίπλα στον τροχό. Το μηχάνημα δίνει κίνηση στον τροχό και υπολογίζει με τη μέγιστη δυνατή ακρίβεια το βάρος που πρέπει να τοποθετηθεί. Η ζυγοστάθμιση επί του αυτοκινήτου παρέχει καλύτερα αποτελέσματα, καθώς συνυπολογίζεται και το υπόλοιπο περιστρεφόμενο μέρος (εκτός του τροχού), όπως για παράδειγμα και τα δισκόφρενα.

Κοινώς, αν αντιληφθούμε ότι το τιμόνι τρέμει, ζητάμε από το βουλκανιζατέρ να κάνει ζυγοστάθμιση επί του αυτοκινήτου. Αν παρόλα αυτά παραμένει το πρόβλημα, τότε θα πρέπει να γίνει έλεγχος στα μέρη της ανάρτησης, ή ενδέχεται να έχουν στραβώσει οι δισκόπλακες.

Get it on Google Play Download on the App Store