Ανάβουν τα φώτα stop σε άφημα γκαζιού EV/υβριδικού;

Τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν τις δικές τους, ιδιαίτερες απαιτήσεις στην οδήγηση. Το κυριότερο που θα πρέπει να προσαρμοστεί κάποιος, στη μετάβαση από ένα παραδοσιακό τετράτροχο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, είναι η απουσία ήχου. Ένα ακόμα, ίσως και σημαντικότερο, είναι η απόκριση στο γκάζι. Ειδικά στην κίνηση, πρέπει να είσαι έξτρα προσεκτικός αν είσαι καινούργιος στα της ηλεκτροκίνησης, ώστε να μην πέσεις στον μπροστινό σε κάποιο «σταμάτα-ξεκίνα». Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τα φρένα, μόνο που εκεί την προσοχή πρέπει να τη δείχνει αυτός που ακολουθεί – αρκεί να το αντιληφθεί.

Υβριδικά και EVs βασίζονται στα συστήματα ανάκτησης ενέργειας για την on the go φόρτιση της μπαταρίας. Η θερμική ενέργεια που στα κανονικά αυτοκίνητα πάει χαμένη κατά το φρενάρισμα ή ρολάρισμα, εδώ αποθηκεύεται και μετατρέπεται σε ηλεκτρική τροφοδοτώντας τα στοιχεία της μπαταρίας. Τεχνολογία που ωφελεί και τη μακροημέρευση των υλικών τριβής, καθώς δεν χρειάζεται να πατάς τόσο συχνά το φρένο. Για την ακρίβεια, ανάλογα του πόσο έντονα λειτουργεί η ανάκτηση ενέργειας, μπορείς ακόμα και να οδηγείς μόνο με το γκάζι, φρενάροντας με το άφημα του πεντάλ (τα «one pedal drive» που λένε οι εταιρίες). Μέσα στην πόλη ή σε μια ορεινή κατηφόρα, ας πούμε, δύναται να ρυθμίζεις την ταχύτητα κίνησης αποκλειστικά με το δεξί πεντάλ, χωρίς να ακουμπήσεις το διπλανό ούτε μία φορά! Το θέμα, όμως, είναι ότι αυτό πρέπει να το ξέρει και ο από πίσω.

Στο φρενάρισμα, δεν υπάρχει διαφορά με ένα κανονικό αυτοκίνητο. Ανάβουν τα φώτα stop, ενημερώνεται ο οδηγός του επερχόμενου οχήματος, όλα κανονικά. Το άφημα του γκαζιού, αντίθετα, είναι πονηρό και δυνητικά επικίνδυνο. Μπορεί να μη φρενάρεις, αλλά ο ρυθμός επιβράδυνσης δεν απέχει – και την ίδια στιγμή, αυτοί που ακολουθούν δεν βλέπουν να ανάβουν φώτα φρένων. Πώς αντιμετωπίζεται αυτή η επίφοβη κατάσταση; Με έναν κανονισμό των Ηνωμένων Εθνών (Άρθρο 13H, σημείο 5.2.22.4), ο οποίος επιβάλλει να ανάβουν τα φώτα stop όταν ο οδηγός παίρνει το πόδι από το γκάζι, από ένα ρυθμό επιβράδυνσης και πάνω.

Συγκεκριμένα, αν η ανάκτηση ενέργειας ελαττώνει την ταχύτητα κίνησης με ρυθμό ταχύτερο των 1,3 μέτρων ανά δευτερόλεπτο, τότε υποχρεωτικά θα πρέπει να ενεργοποιείται η σήμανση πέδησης στα πίσω φωτιστικά σώματα. Το διάστημα 1,3 – 0,7 μέτρα/δλ. αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια του κατασκευαστή, ωστόσο στα περισσότερα αυτοκίνητα ανάβουν, ενώ από τα 0,7 μέτρα/δλ. και κάτω δεν χρειάζονται φώτα φρένων.

Get it on Google Play Download on the App Store