Δοκιμή Dacia Duster 1.0 TCe ECO-G 100 LPG

Το πιο προσιτό μικρομεσαίο SUV της αγοράς, το νέο Dacia Duster, εκτός από τη χαμηλή του τιμή, έχει ένα ακόμα άσσο κάτω από το εμπρός καπό του. Τον κινητήρα διπλού καυσίμου (βενζίνης/LPG), ένας συνδυασμός που μετατρέπει το ρουμανο-γαλλικό SUV στον ιδανικό, μα κυριότερα προσιτό, χιλιομετροφάγο.

Καταρχάς, με 19.950 ευρώ δυσκολεύεσαι να βρεις καινούργιο B-SUV. Όχι C-SUV, που είναι το Duster, και με το ζόρι εντοπίζεις καλά μεταχειρισμένα σε αυτή την κατηγορία μεγέθους/τιμής. Αυτά για το καθαρά τιμολογιακό. Βάζοντας και τα 1.400 χλμ. αυτονομίας που ανακοινώνει η Dacia για το Eco-G, τότε πραγματικά έχουμε μια μοναδική πρόταση αγοράς, από τις καλύτερες γενικά που έχουμε δει την τελευταία διετία! Από το βασικό του εξοπλισμό του ECO-G 100 Essential απουσιάζουν κάποια απαιτούμενα σύγχρονα καλούδια, όπως το infotainment με οθόνη αφής, όμως διαθέτει 6 αερόσακους, αυτόματο φρενάρισμα, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, air condition, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, ηλεκτρικούς καθρέπτες, ψηφιακό ραδιόφωνο και αισθητήρα φώτων. Για αυτό, εξάλλου, υπάρχει η έκδοση Expression στις 22.390 ευρώ (και πάλι πολύ καλή τιμή), που -μεταξύ άλλων- προσφέρει οθόνη πολυμέσων 10,1 ιντσών, ψηφιακό πίνακα οργάνων 7 ιντσών, 4 θύρες USB, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτρικά παράθυρα πίσω, αισθητήρες βροχής και εμπρός υποβραχιόνιο.

Από τα μεγαλύτερα ατού η εμφάνιση

Το νέο Duster κερδίζει τους πάντες με τη σχεδίασή του, ειδικά τους κατόχους πιο «στρογγυλεμένων» SUV. Το παρουσιαστικό «τέθωρα» δίνει στην κατηγορία τη σκληροτράχηλη νότα που της λείπει, δίχως να αμελεί τις high tech και γουστόζικες πινελιές. Η συστοιχία των LED σε φανάρια-μάσκα μπροστά, το σχήμα των πίσω φωτιστικών σωμάτων που αποτελούν τη συνέχεια των γραμμών στα τονισμένα φτερά, οι κρυφές χειρολαβές στις πίσω πόρτες, η πολύγωνη προσέγγιση στα προστατευτικά των θόλων, η «διπλή» αεροτομή, τα νεύρα στο καπό πάνω από εμπρός φανάρια, όλα συνιστούν αποδείξεις της προσοχής που έδειξαν οι σχεδιαστής στη λεπτομέρεια.

Αντίθετα, πάντως, με αυτό που φαίνεται, οι διαστάσεις του καινούργιο Duster δεν απέχουν από του προηγούμενου. Για την ακρίβεια, παρά κάτι χιλιοστά σε κάθε μέτρηση, θα ήταν ταυτόσημες: μήκος 4.343 χλστ. (+2 χλστ.), πλάτος 1.813 χλστ. (+9 χλστ.), ύψος 1.661 χλστ. (-21 χλστ.) και μεταξόνιο 2.657 χλστ. (-19 χλστ.). Συνεπώς το «αρματωμένο» look δεν στερείται τίποτα από την ευελιξία του προηγούμενου Duster, όπως φανερώνει άλλωστε και ο πολύ καλός κύκλος στροφής των 10,5 μέτρων.

Χώροι και τεχνολογία πηγάζουν από τον εσωτερικό κόσμο

Ανάλογη συνέχεια/συνέπεια επιδεικνύει το Duster και στην καμπίνα επιβατών. Μπορεί να μην έχει την παραμικρή σχέση σχεδιαστικά με του προηγούμενου, ωστόσο το μεγάλο του προσόν που ήταν οι χώροι, διατηρείται αναλλοίωτο. Πέντε ενήλικοι θα βολευτούν πανεύκολα, με κάθε έναν να έχει αρκετή «άπλα» τόσο για τα πόδια, όσο και για το άνω άκρο (κεφάλι-ώμους) – συμπεριλαμβανομένου του μεσαίου πίσω. Εξίσου καλά τα πράγματα και για τις αποσκευές, με τα 453 λίτρα του πορτμπαγκάζ να δίνουν τη λύση σε κάθε πρόβλημα μεταφοράς μπαγκαζιών.

Τα σκληρά πλαστικά είναι αναβαθμισμένα σε όψη και ποιότητα, αλλά εκεί που πάει κατευθείαν το μάτι είναι στις δυο οθόνες, αλλά και στο στραμμένο προς τον οδηγό κεντρικό τμήμα του ταμπλό. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 7 ιντσών (στις πλούσιες εκδόσεις) είναι ορθά ενσωματωμένος στο σύνολο, ενώ η οθόνη αφής 10,1 ιντσών εμφανίζει ενδείξεις για το αλτίμετρο, την κλίση του εδάφους, μέχρι και τις γωνίες που παίρνει το αμάξωμα σε εκτός δρόμου περάσματα. Το μηχανικό χειρόφρενο ταιριάζει τόσο οπτικά όσο και σαν χαρακτήρας, ωστόσο το υποβραχιόνιο φανερώνει πως τοποθετήθηκε με γνώμονα την παρουσία ηλεκτρονικού. Το χέρι σου βρίσκει έντονα πάνω του όταν πας να χρησιμοποιήσεις το λεβιέ, σε βαθμό που να μην μπορείς να το πιάσεις σωστά.

Ξεχνάς τα βενζινάδικα με τον 1.0 TCe Eco-G

Φυσικά όλο το «κλου» σε ένα αυτοκίνητο με LPG, είναι αυτό ακριβώς: το πάντρεμα βενζίνης και υγραερίου, με απώτερο σκοπό τις μακρινές επισκέψεις στα πρατήρια καυσίμων. Η δεξαμενή του LPG παίρνει τη θέση της ρεζέρβας, κλασσικά, κάτω από το χώρο αποσκευών. Και δεν είναι μικρή, 51 λίτρα χωράει. Άλλα τόσα (παρά 1 λίτρο, 50) παίρνει το ρεζερβουάρ της βενζίνης, προσφέροντας μια συνολική χωρητικότητα καυσίμου 101 λίτρων. Μόνο από αυτό, καταλαβαίνεις ότι το Duster Eco-G μπορεί να πάει πάρα πολύ μακριά μεταξύ των γεμισμάτων.

Η εργοστασιακή αυτονομία τοποθετείται στο απίστευτο επίπεδο των 1.400 χλμ., εννοείται με τα δυο ντεπόζιτα γεμάτα. Κομματάκι υπερβολικό από πλευράς Dacia, αλλά δεν απέχει έτη φωτός από την πραγματικότητα. Με νορμάλ οδήγηση και μια μέση κατανάλωση 8,2 λίτρων/100 χλμ./9,6 λίτρων/100 χλμ. για βενζίνη και LPG αντίστοιχα, το Duster Eco-G θα σε πάει άνετα πάνω από 1.000 χλμ. πριν να χρειαστεί ανεφοδιασμό, για οποιοδήποτε καύσιμο! Επιπλέον θα το κάνει άκοπα, καθώς οι 91/100 ίπποι και τα 160/170 Nm (βενζίνη/LPG αντίστοιχα) του εγνωσμένης αξίας 1.000άρη τρικύλινδρου τούρμπο, κάνουν με το παραπάνω τη δουλειά τους.

Τα νούμερα επιδόσεων και οι επιταχύνσεις από στάση δεν είναι το φόρτε του (0-100 σε 14,0 δλ. με τη βενζίνη, 13,2 δλ. με το LPG), αλλά ούτε και η ουσία. Το Duster διπλού καυσίμου τραβάει θετικά από τις χαμηλές στροφές και το ιδανικά κλιμακωμένο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, δεν θα αφήσουν το μοτέρ να κρεμάσει, ανεξαρτήτως συνθηκών. Εντύπωση κάνει το γεγονός ότι με 3η σχέση ανεβαίνει εύκολα ανηφόρες, ενώ στην πόλη σε βοηθά να αποφεύγεις τα συχνά κατεβάσματα σε 1η. Στην εθνική αξιοποιεί το ιδανικά κλιμακωμένο (αλλά ελαφρώς χαλαρό σε αίσθηση) 6άρι χειροκίνητο, κρατώντας 130-140 χλμ./ώρα με το στροφόμετρο λίγο πάνω από τις 3.100 σ.α.λ. Αναμενόμενα είναι πιο σπιρτόζικο με το LPG, ωστόσο η διαφορά στο τράβηγμα και στα χαρακτηριστικά λειτουργίας με τη βενζίνη είναι ανεπαίσθητα.

Πολύ καλό υπό όλες τις οδηγικές συνθήκες

Η all around προσέγγιση του νέου Duster φαίνεται πρόδηλα και όταν το οδηγείς. Κάθεσαι ψηλά και σωστά, σε μια θέση οδήγησης που αφενός είναι άνετη για ταξίδια, αφετέρου σου παρέχει απρόσκοπτη ορατότητα για να περνάς το αυτοκίνητο από τα διπλοπαρκαρισμένα στενά της πόλης, ή τα δέντρα εκτός δρόμου (μην πάνε χαμένα τα 209 χλστ. της απόστασης από το έδαφος). Μόνο το σχετικά κοντό σε ύψος εμπρός παρμπρίζ ενδέχεται να ενοχλήσει κάποιους οδηγούς. Οι τεχνικοί της Dacia έχουν καταφέρει παράλληλα να μειώσουν τις κλίσεις στις στροφές κατά 20%, χάρη στο σφίξιμο των αντιστρεπτικών, εξασφαλίζοντας ζηλευτή σταθερότητα στο δυναμικό στυλ οδήγησης. Τα ελαστικά παρέχουν επαρκέστατη πρόσφυση, ενώ υπό πίεση το αυτοκίνητο θα αρχίσει να γλιστρά προοδευτικά με το εμπρός μέρος, όταν ξεπεραστεί το όριο. Η ουρά αντίθετα μένει πεισματικά στη θέση της, κι ας έχει ημιάκαμπτο το δικίνητο (πολλαπλοί σύνδεσμοι το 4×4). Ακόμα και σε ρυθμούς που ξεφεύγουν πολύ από τους οικογενειακούς και μάλιστα σε ψηλό SUV, το Duster είναι ελεγχόμενο και παραμένει στην πορεία του με τη βοήθεια και του ESP που λειτουργεί ιδιαίτερα αποτελεσματικά. Μόνο το τιμόνι είναι αρκετά ελαφρύ σε τέτοιες συνθήκες, αλλά στην καθημερινή οδήγηση βολεύει στους ελιγμούς.

Η πιο απλοϊκή πίσω ανάρτηση σε σχέση με το τετρακίνητο δεν ενοχλεί ούτε σε θέμα άνεσης, καθώς οι περισσότερες ανωμαλίες μένουν μεταξύ τροχών και σασί. Στα έντονα σπασίματα των δρόμων περνάνε μεν κάποια «γκαπ-γκουπ», αλλά όχι σε σημείο που να ενοχλούν. Σε αυτά προσθέστε την απουσία ενοχλητικών κραδασμών, δονήσεων και θορύβων στο εσωτερικό από τον κινητήρα, παρά μόνο την κακόηχη χροιά του όταν πατάς βαθιά το δεξί πεντάλ. Από το τετρακίνητο, αλλά και αρκετά ισχυρότερο (130 ίπποι και 230 Nm ο 1.2λτ. τούρμπο) λείπουν και τα δισκόφρενα πίσω, αλλά από πλευράς απόδοσης και αίσθησης είναι σαν να μη λείπουν, αφού και σε παρατεταμένη χρήση το Duster επιβραδύνει αποτελεσματικά.

(+) Τιμή, τράβηγμα κινητήρα, αυτονομία, άνεση ανάρτησης, χώροι για επιβάτες και αποσκευές
(-) Ελαφρύ τιμόνι, άβολη θέση υποβραχιονίου με χειρόφρενο

Καύσιμο
Βενζίνη/υγραέριο
Κυβισμός (κ.εκ.)
999
Κύλινδροι/βαλβίδες
3/12
Ταχύτητες
6 χειροκίνητο
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
Βενζίνη: 91/4.400-4.900, LPG: 100/4.600-5.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
Βενζίνη: 160/2.200-3.750, LPG: 170/2.000-3.500
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
Βενζίνη: 14,0, LPG: 13,2
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
Βενζίνη: 163, LPG: 168
Αστική (λτ./100 χλμ.)
7,9-8,0 (βενζίνη), 9,1-9,2 (LPG)
Υπεραστική (λτ./100 χλμ.)
5,5 (βενζίνη), 6,9-7,0 (LPG)
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
6,5 (βενζίνη), 8,1 (LPG)
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
147-148 (βενζίνη), 126-127 (LPG)
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
102,9-103,6
Εμπρός ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Πίσω ανάρτηση
Ημιάκαμπτος άξονας
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Ταμπούρα
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.340
Πλάτος (χλστ.)
1.813
Ύψος (χλστ.)
1.661
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.657
Βάρος (κιλά)
1.276
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
453
Αστέρια
(3)
Ασφάλεια ενηλίκου
70%
Ασφάλεια παιδιού
84%
Ασφάλεια πεζού
60%
Επικουρικά συστήματα
57%
ESP
 
Αερόσακοι
6
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
2
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
19.950 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store