Από το 2010, που εμφανίστηκε το Dacia Duster, μέχρι σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο καλοπουλημένα SUV της Ευρώπης. Συνθήκη που ενίσχυσε το πλήρως εκσυγχρονισμένο δεύτερης γενιάς μοντέλο, το οποίο τώρα εκτός από τον αναβαθμισμένο πετρελαιοκινητήρα 1.5 Blue dCi 115 PS, διατίθεται και στην πολύ ενδιαφέρουσα έκδοση διπλού καυσίμου. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες προσθήκες και τις πιο ολοκληρωμένες επιλογές, με τον κινητήρα 1.0 TCe στην έκδοση LPG.
O τρικύλινδρος 1.000άρης τούρμπο συνδυάζεται με υγραέριο και απαρτίζει τη βάση της γκάμας, προσφερόμενος σε εξαιρετικές τιμές. Το Duster 1.0 TCe LPG ξεκινά από μόλις 15.680 ευρώ, αλλά με κάποιες ελλείψεις στον εξοπλισμό άνεσης. Όσοι, όμως, μπορούν να ζήσουν χωρίς οθόνες, συστήματα πολυμέσων, κάμερες παρκαρίσματος και ζάντες αλουμινίου, με λιγότερο από 16.000 ευρώ αγοράζουν SUV 4,3 μέτρων.
Οι υπόλοιποι θα πρέπει να εκταμιεύσουν 1.100 ευρώ παραπάνω για την επόμενη έκδοση (Sportive), που προσφέρει σύστημα πολυμέσων και πλοήγησης, 16άρες ζάντες αλουμινίου και όλες τις ηλεκτρικές ανέσεις, αντί 16.780 ευρώ. Και πάλι, μιλάμε για ασυναγώνιστη τιμολόγηση. Ακόμα και την κορυφαία Prestige να επιλέξετε, με τις 17άρες ζάντες και το Pack Look (ασημί καλύμματα καθρεπτών και ράγες οροφής, ποδιές εμπρός-πίσω και φιμέ κρύσταλλα), δεν θα χρειαστεί να ξεπεράσετε τις 17.660 ευρώ.
Ευρύχωρο εσωτερικό με γεροδεμένη συναρμογή
Με τα χρήματα compact crossover, δηλαδή, αγοράζεις μικρομεσαίο SUV που παρέχει άνετους χώρους για 4 ή 5 επιβάτες, μαζί με τις αποσκευές τους. Το πορτμπαγκάζ των 445 λίτρων είναι άνω του μέσου όρου, με το χώρο φόρτωσης να διαθέτει πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα, ενώ και τα 27,2 λίτρα συνολικού διαθέσιμου όγκου για μικροαντικείμενα, διευκολύνουν αφάνταστα την παραμονή στο εσωτερικό του Duster. Συνολικά η καμπίνα του Duster 1.0 TCe 100 LPG δεν παρουσιάζει καμία αλλαγή σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις, τόσο σχεδιαστικά, όσο και σε επίπεδο ποιότητας, με τα γεροδεμένα σκληρά πλαστικά. Μόνο ο διακόπτης του LPG αριστερά από το τιμόνι και οι επιπλέον ενδείξεις για το LPG στον πίνακα οργάνων (αυτονομία και κατανάλωση), αποτελούν τις ειδοποιές διαφορές.
Το σύστημα πολυμέσων είναι απλό στη χρήση του και δεν κυριαρχείται από μυριάδες υπομενού και πολύπλοκων διαδικασιών. Τα γραφικά δεν είναι μεν τόσο σύγχρονα, αλλά δεν σε απασχολεί αφού η περιήγηση στις επιμέρους λειτουργίες εμφανίζεται τόσο εύκολη. Μοναδική παραφωνία η ρύθμιση του ραδιοφώνου, καθώς αν θες να αλλάξεις σταθμό θα πρέπει να πατάς επανειλημμένα το μπουτόν αφής, μέχρι να φτάσει το ραδιόφωνο από τον έναν σταθμό στον άλλο.
Άνεση, ευκολία στην οδήγηση και εξαιρετικό μοτέρ
Χωρίς περαιτέρω αναμονή, φτάνουμε στον πρωταγωνιστή. Ο 1.0 TCe ήταν ο κινητήρας που έλειπε από το Duster και η συνεργασία του με σύστημα LPG, φροντίζει να αποζημιώσει στο ακέραιο για τη μέχρι πρότινος απουσία του. Ο υπερτροφοδοτούμενος των 999 κ.εκ. κουμπώνει ιδανικά στο λαοφιλές μοντέλο της Dacia, ταιριάζοντας απρόσκοπτη κινητικότητα με χαμηλή κατανάλωση και πολιτισμένη λειτουργία.
Οι επιδόσεις που ανακοινώνουν οι Ρουμάνοι είναι από τις περιπτώσεις, που επαληθεύουν το ρητό πως οι αριθμοί δεν λένε πάντα την αλήθεια. Διαβάζοντας πως τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 13,8 δλ. (με το LPG) και η τελική ταχύτητα φτάνει στα 168 χλμ./ώρα, δεν προδιατίθεσαι για σβέλτες μετακινήσεις. Όταν, όμως, αρχίζεις να οδηγείς το Duster, τότε έρχεσαι αντιμέτωπος με μια άκρως ευχάριστη έκπληξη. Το ιδανικά κλιμακωμένο 6άρι χειροκίνητο και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά λειτουργίας του TCe, δεν αφήνουν ποτέ ξεκρέμαστο τον οδηγό. Το τράβηγμα είναι παρόν από τις 1.300-1.400 σ.α.λ., με τα 170 Nm της ροπής να αποδίδονται στις 2.000-3.500 σ.α.λ., και σε βοηθά να ανεβαίνεις ανηφόρες ακόμα και με την 3η σχέση γύρω στις 1.500 σ.α.λ.
Συν τους άλλοις, όλα γίνονται δίχως παρείσφρηση κραδασμών και λοιπών ενοχλητικών θορύβων από το μηχανοστάσιο. Ο τρικύλινδρος 1.000άρης παρέχει την ισχύ του ομαλά, πολιτισμένα και με μια ωριμότητα που ανεβάζει επίπεδο το στάτους του Duster κατά την οδήγηση. Και από τη στιγμή που δεν χρειάζεται να πιέζεις για να κινηθείς σβέλτα, η μέση τιμή της κατανάλωσης LPG σταθεροποιείται στην περιοχή των 9,5 λίτρων/100 χλμ.
Να σημειωθεί πως όταν ο κινητήρας λειτουργεί μόνο με βενζίνη, η απόδοση διαφοροποιείται αρκετά. Η ισχύς πέφτει στα 91 άλογα και τα 160 Nm, η τελική στα 166 χλμ./ώρα, ο χρόνος για το 0-100 χλμ./ώρα ανεβαίνει στα 15,1 δλ., όμως η κατανάλωση -βάσει των επίσημων ανακοινώσεων- μειώνεται κατά περίπου 2 λίτρα/100 χλμ. (8,1-8,4 λίτρα/100 χλμ. μέση τιμή αναφέρει η Dacia με το LPG, 6,3-6,5 λίτρα/100 χλμ. με βενζίνη). Στην πράξη, με τη βενζίνη η κατανάλωση είναι στα 7,8 λτ./100 χλμ., τα οποία ισοδυναμούν με 12,6€/100 χλμ., έναντι 7,6 €/100 χλμ. με LPG (υπολογισμένα με τρέχουσες μέσες πανελλαδικές τιμές καυσίμων 1,616 €/λτ. βενζίνη και 0,804 €/λτ. LPG).
Το Duster εφοδιάζεται με δυο δεξαμενές καυσίμου, μια 50 λτ. για τη βενζίνη και μια υγραερίου 33,6 λτ. Το ρεζερβουάρ του LPG που είναι τοποθετημένο κάτω από το δάπεδο του πορτ μπαγκάζ (εξωτερικά) και είναι κατασκευασμένο από ατσάλι υψηλής αντοχής. Αυτό σημαίνει ότι δεν επηρεάζεται η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ των 445 λίτρων. Η επιλογή από βενζίνη σε LPG και αντίστροφα μπορεί να γίνεται μέσω του σχετικού διακόπτη ή αυτόματα όταν αδειάσει ένα από τα δύο καύσιμα. Επίσης, το στόμιο ανεφοδιασμού LPG βρίσκεται σωστά τοποθετημένο δίπλα από εκείνο της βενζίνης.
Άνεση σε πρώτο πλάνο, απροβλημάτιστη συμπεριφορά
Την εξαιρετική εικόνα του κινητήρα, συμπληρώνει το σετάρισμα των αναρτήσεων. Η ρύθμιση δεν απέχει από το ιδανικό για τους ελληνικούς δρόμους, αφού περνά πάνω από λακκούβες, μπαλώματα και λοιπές κακοτεχνίες δίχως οι επιβάτες να το αντιλαμβάνονται συχνά. Ο ημιάκαμπτος θα δηλώσει την παρουσία του μόνο σε βαθιές εγκάρσιες ανωμαλίες, αλλά δίχως να σε ενοχλεί.
Με το ελαφρύ τιμόνι υπό γωνία, το Duster θα πάρει λογικές κλίσεις, πάντα ελεγχόμενα και με την υποστροφή σε πρώτο πλάνο όταν ξεπεραστεί το όριο της πρόσφυσης. Η ουρά πολύ σπάνια θα σε απασχολήσει, κι αν το κάνει καταστέλλεται μονομιάς από το σύστημα ελέγχου ευστάθειας. Σε διαδοχικές στροφές θέλει μια προπορεία το στρίψιμο, καθώς το σύστημα διεύθυνσης είναι λίγο αργό, παρότι οι 3,08 στροφές από τέρμα σε τέρμα κυμαίνονται στα επίπεδα της κατηγορίας.
Η αίσθηση των φρένων είναι αυτή που έχουμε συνηθίσει από τα υπόλοιπα Duster. Λίγο παραπάνω νεκρή διαδρομή, σαφές «δάγκωμα» και πολύ καλή απόδοση, παρά την παρουσία ταμπούρων πίσω, καθώς έχουν και αναλογικά μικρότερο βάρος να διαχειριστούν (1.258 κιλά).
+ Τιμή, εξοπλισμός, κινητήρας, αυτονομία, οικονομία με LPG, ποιότητα κύλισης, άνεση ανάρτησης, χώροι
– Ελαφρύ τιμόνι, αίσθηση πεντάλ φρένων, επιδόσεις με βενζίνη