Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους κατά τη νυχτερινή οδήγηση είναι, φυσικά, οι πεζοί και τα ποδήλατα. Αυτό που μας έλεγαν παλιότερα οι γονείς μας, να μη φοράμε σκούρα το βράδυ για να μας βλέπουν οι οδηγοί; Δεκαετίες μετά και με την τεχνολογία πιο προηγμένη από ποτέ, χρειάζεται ακόμα! Συνθήκη που απορρέει από την αναποτελεσματικότητα συστημάτων, που έχουν εξελιχθεί ειδικά για αυτό το σκοπό!
Το Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) δίνει μεγάλη προσοχή στην αξιολόγηση των συστημάτων ασφαλείας, τα οποία πια συγκαταλέγονται στο στάνταρ εξοπλισμό των περισσότερων νέων αυτοκινήτων. Ένα από τα κυριότερα και πλέον ζωτικής σημασίας, είναι η αναγνώριση πεζών – ειδικά τη νύχτα. Όπως αποδεικνύουν οι δοκιμές των Αμερικανών πάντως, κάτι τέτοιο πολλές φορές δεν υφίσταται αναλόγως των ρούχων που φοράμε! Το IIHS δοκίμασε 3 από τα δημοφιλέστερα SUV της αμερικανικής αγοράς, προδιαγραφών 2023, σε συνθήκες χαμηλού ή μηδαμινού φωτισμού και με ανδρείκελα ντυμένα διαφορετικά: με άσπρα και μαύρα ρούχα, αλλά και με μπουφάν ανακλαστικής επίστρωσης ή εξοπλισμένα με ανακλαστικές λωρίδες. Μικρή σημασία είχε στο τέλος βέβαια, καθώς ό,τι κι αν φόραγε η κούκλα τα 2 από τα 3 αυτοκίνητα δεν την έβλεπαν σχεδόν σε κάθε δοκιμασία!
Ξεκινάμε με το μοναδικό που κατάφερε να φρενάρει, δηλαδή το Subaru Forester. Το C-SUV των «Πλειάδων» μπόρεσε να αναγνωρίσει τον πεζό με κάθε ενδυμασία, ακινητοποιούμενο πριν έρθει σε επαφή μαζί του υπό κάθε περίσταση, πλην φορεσιάς με ανακλαστικές λωρίδες και φωτεινότητα 10 lux. Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση όμως, μπόρεσε να μειώσει την ταχύτητα κατά 82% πριν να χτυπήσει το ανδρείκελο. Επιτυχία σεμιναριακού επιπέδου, συγκριτικά με τα αποτελέσματα των Honda CR-V και Mazda CX-5. Ρίξτε μια ματιά:
Το CR-V δεν σταμάτησε ποτέ από τα 25 μίλια/ώρα (40,2 χλμ./ώρα) σε συνθήκες μηδενικού φωτισμού, παρατρίχα δεν ακινητοποιήθηκε στα 10 lux με λευκά ρούχα και απλά πάτησε τα φρένα στα 20 lux, με μαύρα και λευκά. Το CX-5 τώρα, κάτι έκανε μόνο στα 20 lux και τα λευκά ρούχα. Από εκεί και πέρα τα ηλεκτρονικά ενεργοποιούσαν μεν τα φρένα στις περισσότερες περιπτώσεις, αλλά πολύ αργά. Οι κάμερες και τα ραντάρ αμφότερων πάντως, είναι προφανές πως μπερδεύονται από τις ανακλαστικές λωρίδες, ακριβώς λόγω αυτών των αντανακλάσεων. Οπότε μακριά από τέτοια γιλέκα και φόρμες.
«Τα αποτελέσματα δείχνουν ξεκάθαρα ότι ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να τροποποιήσουν τα αυτόματα συστήματα πέδησης και αναγνώρισης πεζών», δήλωσε ο πρόεδρος του IIHS, David Harkey. «Επίσης, βλέπουμε ότι δεν έχει βάση να φορούν ειδικά ρούχα οι πεζοί, οι ποδηλάτες και οι εργαζόμενοι στο οδόστρωμα (οδοποιία, οδοκαθαριστές κλπ), καθώς όχι μόνο δεν αυξάνουν την ασφάλεια, αλλά είναι πιο δύσκολο να τα ανιχνεύουν τα ηλεκτρονικά συστήματα αποφυγής ατυχημάτων».