Ο Euro NCAP διευρύνει τις αρμοδιότητες και τον τομέα ενασχόλησής του, βάζοντας στις δοκιμές αξιολόγησης και τα φορτηγά. Όχι πρόσκρουσης, καθώς ο κίνδυνος με τόσο βαριά και ογκώδη οχήματα είναι για τους άλλες χρήστες του δρόμου, αλλά εξέτασης των επιμέρους συστημάτων υπεύθυνων είτε για την αποφυγή, είτε για τη μετρίαση μιας σύγκρουσης.
Ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός φορέας καταπιάστηκε με τους τράκτορες και τις νταλίκες, λόγω της τεράστιας επικινδυνότητας αν εμπλέκονται σε ατύχημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία των καταγεγραμμένων περιστατικών, οι συγκρούσεις με φορτηγά είναι οι πιο σοβαρές. Παρότι τα HGV (Heavy Goods Vehicle, ή βαρύ όχημα μεταφοράς αγαθών) καταλαμβάνουν μόλις το 3% των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους, είναι υπεύθυνα για το 15% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Μάλιστα, μόλις το 11% των θυμάτων σε αυτά τα δυστυχήματα αφορούν τον οδηγό του φορτηγού. Κάτι που σημαίνει ότι σε ένα τρακάρισμα HGV με αυτοκίνητο ή van, οδηγός και επιβάτες του άλλου οχήματος εμφανίζουν σχεδόν τη 10πλάσια πιθανότητα να μη βγουν ζωντανοί.
Για το λόγο αυτό ο Euro NCAP ανακοίνωσε τη θέσπιση των δοκιμών Truck Safe. Μια πρωτοβουλία που εξετάζει τις επιδόσεις των δημοφιλέστερων HGV της Ευρώπης, σε τρεις κρίσιμους τομείς: την ασφάλεια κατά την οδήγηση (παρακολούθηση του οδηγού, ορατότητα, συστήματα ενημέρωσης), τις τεχνολογίες αποφυγής σύγκρουσης (τα γνωστά μας ADAS συστήματα, όπως αυτόματο φρενάρισμα, διατήρηση λωρίδας κλπ) και την ασφάλεια μετά το ατύχημα (ταχύτητα αυτόματης ειδοποίησης αστυνομίας/ασθενοφόρου/πυροσβεστικής, ευκολία απεγκλωβισμού από το άλλο όχημα). Παράλληλα, όποιο φορτηγό διαθέτει συστήματα που αποτρέπουν τα ατυχήματα στην πόλη (αυτόματο φρενάρισμα, ανίχνευση τυφλών σημείων, ειδοποίηση προσέγγισης άλλου οχήματος), κερδίζει την πιστοποίηση CitySafe.
Ο εναρκτήριος κύκλος αξιολόγησης Truck Safe περιλάμβανε 9 δημοφιλείς τράκτορες, στην κατηγορία που ανήκει το 95% των νταλικών επί ευρωπαϊκών δρόμων. Τα DAF XF, Iveco S-Way, MAN TGX, Mercedes Actros L, Renault Trucks T, Scania G/ S-Series και τα Volvo FH Aero/FM δοκιμάστηκαν στους προαναφερθέντες τομείς, με μόλις τα δύο εξ αυτών να αποσπούν τη μέγιστη βαθμολογία των 5 αστέρων. Άλλα δύο κέρδισαν 4 αστέρια, τέσσερα έμειναν στα 3 αστέρια και ένα έμεινε κυριολεκτικά στον «άσο». Πάμε να δούμε αναλυτικά τα αποτελέσματα.
DAF XF – 3 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφάλεια στην οδήγηση – 85%
Αποφυγή σύγκρουσης – 35%
Ασφάλεια μετά το ατύχημα/διάσωση– 80%
Iveco S-Way – 1 αστέρι
CitySafe: Όχι
Ασφάλεια στην οδήγηση – 32%
Αποφυγή σύγκρουσης – 19%
Ασφάλεια μετά το ατύχημα/διάσωση– 80%
MAN TGX – 3 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφάλεια στην οδήγηση – 56%
Αποφυγή σύγκρουσης – 60%
Ασφάλεια μετά το ατύχημα/διάσωση– 80%
Mercedes Actros L – 3 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφάλεια στην οδήγηση – 72%
Αποφυγή σύγκρουσης – 51%
Ασφάλεια μετά το ατύχημα/διάσωση– 80%
Renault Trucks T – 4 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφάλεια στην οδήγηση – 72%
Αποφυγή σύγκρουσης – 70%
Ασφάλεια μετά το ατύχημα/διάσωση– 80%
Scania R-Series – 3 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφάλεια στην οδήγηση – 64%
Αποφυγή σύγκρουσης – 62%
Ασφάλεια μετά το ατύχημα/διάσωση– 80%
Scania G-Series – 4 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφάλεια στην οδήγηση – 71%
Αποφυγή σύγκρουσης – 62%
Ασφάλεια μετά το ατύχημα/διάσωση– 80%
Volvo FH Aero – 5 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφάλεια στην οδήγηση – 80%
Αποφυγή σύγκρουσης – 89%
Ασφάλεια μετά το ατύχημα/διάσωση– 80%
Volvo FM – 5 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφάλεια στην οδήγηση – 87%
Αποφυγή σύγκρουσης – 89%
Ασφάλεια μετά το ατύχημα/διάσωση– 80%