Το Mitsubishi Evo 4 ψάχνει την αγάπη που του λείπει

Σχεδόν όλα τα Evo χάνονται στη σκιά του 6, ειδικά όταν μπαίνει το όνομα «Tommi Makinen» στην κουβέντα. Το 9 είναι το μόνο που μπορεί να σταθεί δίπλα του από πλευράς δυναμικής και χαρακτήρα, ενώ το 10 έχει τη δική του ιστορία όντας το τελευταίο της σειράς. Μέσα σε όλα τα Mitsubishi Evolution, όμως, υπάρχει ένας αφανής ήρωας που όχι μόνο στέκει περήφανα δίπλα στα χιλιοτραγουδισμένα αδέρφια του, αλλά τούς έδειξε και το δρόμο!

Ο λόγος, φυσικότατα, για το υπ’ αριθμόν 4. IV κατά τη λατινική, σαν να αποτελεί καθρέπτη του πολυθρύλητου VI. Υπό μια έννοια, βέβαια, η πραγματικότητα δεν απέχει. Το 6άρι έμεινε χαραγμένο στις μνήμες μας για την εμφάνιση, τις επιδόσεις και την οδική του συμπεριφορά, «ακονίζοντας» τα χαρακτηριστικά του προγενέστερου 5. Τόσο το V όσο και το VI, όμως, δεν διαδέχθηκαν απλά το IV, αλλά στήριξαν τις υπάρξεις τους σε αυτό – και μαζί τους, το άλλοτε petrolhead DNA των «Τριών Διαμαντιών». To Εvo 4 δεν αποτέλεσε απλά τον αντικαταστάτη του 3, αλλά λειτούργησε σαν το σημείο καμπής σε ολόκληρη την πορεία των Evo. Κάτι που φάνηκε κυριολεκτικά από την πρώτη του εμφάνιση, το 1996.

Βλέπετε και τη σύγκριση δίπλα στο Subaru Impreza WRX της ίδιας χρονολογίας. Από τη μία ένα σεντάν που δείχνει διακριτικά ότι είναι γρήγορο, από την άλλη ένα αυτοκίνητο που μοιάζει να έχασε το δρόμο του από ειδική του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ. Το Evo 4 ήταν το πρώτο που φόρεσε «απλώστρα» πίσω και στρογγυλούς προβολείς ομίχλης, μαζί με έντονα αεροδυναμικά βοηθήματα. Κοντολογίς, αυτό που σύστησε το μετέπειτα θρυλικό look των Evo και των rally replicas, γενικότερα. Πέρα από την εμφάνιση, όμως, οι μηχανικοί της Mitsubishi έριξαν πολλή δουλειά στα ενδότερα.

Ο 4G63 και το κιβώτιο περιστράφηκαν κατά 180 μοίρες στο διαμήκη άξονα, για καλύτερη κατανομή βάρους και εκμηδενισμό του torgue steering. Η πλατφόρμα ανασχεδιάστηκε ριζικά, ενώ ο 2.0λιτρος τετρακύλινδρος τούρμπο απέκτησε twin scroll διάταξη. Αλλαγή που αφενός βελτίωσε την απόκριση και μείωσε το lag, αφετέρου αύξησε τη δύναμη στα 280 άλογα (στις 6.500 σ.α.λ., 353 Nm στις 3.000 σ.α.λ.) – άλλη μια πρωτιά για τα Evo, κοινώς. Και δεν σταματάμε εδώ. Το Active Yaw Control επίσης έκανε πρεμιέρα στο Evo IV, βάζοντας για πρώτη φορά την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη περιστροφή της ουράς (μέσω επιτάχυνσης του εξωτερικού τροχού) στο ρεπερτόριο των δυναμικών χαρακτηριστικών, ελαχιστοποιώντας την υποστροφή και κάνοντας την τεράστια διαφορά συγκριτικά με το Impreza.

Εκεί που το «Scoobie» έβγαζε μούτρα, το Evo πέρναγε με τα τέσσερα και τους εμπρός τροχούς ευθεία στην έξοδο της στροφής. Ασυναγώνιστη συμπεριφορά, που εκμεταλλευόταν στο έπακρο το γκάζι του κινητήρα. Και τί γκάζι: της τάξης των 5,4 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα και των 240+ χλμ./ώρα τελικής. Η δε υποδοχή του κόσμου; Στα όρια της παράνοιας. Ο αρχικός προγραμματισμός έκανε λόγο για παραγωγή 6.000 μονάδων, οι οποίες όμως ξεπούλησαν μέσα σε μόλις 3 μέρες από το λανσάρισμα του Evo IV! Συν τοις άλλοις, χάρισε στον Tommi Makinen τον δεύτερο σερί τίτλο του στο WRC.

Get it on Google Play Download on the App Store