Οι διαστάσεις των οθονών στα σημερινά αυτοκίνητα συναγωνίζεται εκείνες των τηλεοράσεων. Η Hyperscreen της Mercedes, για παράδειγμα, φτάνει μέχρι τις 56 ίντσες! Ακόμα και η Ford εστίασε σε αυτόν τον τομέα με το νέο Transit, εξοπλίζοντάς το με μόνιτορ 12 ιντσών. Αποτελούν την απόλυτη τάση των τελευταίων ετών στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και λόγος αγοράς -ή όχι- ενός μοντέλου. Μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού, πλέον κοιτάζει πρώτα περισσότερο τον αριθμό ή τη διάμετρο της «βιτρίνας» στην καμπίνα παρά τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου! Τι κάνουμε, όμως, αν αρχίσουν να σβήνουν;
Οι οθόνες αφής αποτελούν ένα μόνο τμήμα του ευρύτερου ηλεκτρονικού συνόλου, που χαρακτηρίζει ένα μοντέρνο τετράτροχο. Φυσικά είναι αυτό που φαίνεται περισσότερο, διαδραματίζοντας καίριο ρόλο τόσο στο διάκοσμο της καμπίνας όσο και στα επουσιώδη ζητήματα, όπως ο έλεγχος των επιμέρους λειτουργιών. Εκεί που αρχίζει να θαμπώνει το όλο ζήτημα, δεν είναι στο κρύσταλλο του μόνιτορ, αλλά στην ίδια τη φύση της οθόνης. Ακριβώς επειδή αποτελεί προέκταση της ηλεκτρονικής «ομπρέλας», δύναται να υποφέρει από τα ίδια προβλήματα που μαστίζουν κάθε τι με μικροτσίπ. Όπως ένα «τσαφ» στα ηλεκτρονικά μπορεί να ανάψει δίχως λόγο το check engine, να μπλοκάρει τα παράθυρα ή ακόμα χειρότερα να ακινητοποιήσει εξ ολοκλήρου το αυτοκίνητο, έτσι μπορεί βγάλει ζημιά και η οθόνη. Όχι υποχρεωτικά αυτή καθαυτή, αλλά το ψηφιακό της υπόβαθρο.
Η μεγαλύτερη δυσλειτουργία που αντιμετωπίζουν τα συστήματα πολυμέσων, εντοπίζεται στις μαύρες οθόνες. Τα μόνιτορ, δηλαδή, που είτε απενεργοποιούνται στα καλά καθούμενα, είτε δεν ανάβουν καν όταν βάζουμε μπροστά τον κινητήρα. Κατάσταση που πέρα από την αντιαισθητική όψη της καμπίνας και την οπτική/ψυχολογική ενόχληση (εκεί που έχεις συνηθίσει να βλέπεις γραφικά, κοιτάς μαυρίλα), κυριότερα σε αποκόπτει από βασικές – τις περισσότερες, βασικά- λειτουργίες του οχήματος. Κλιματισμός, ηχοσύστημα, συστήματα ασφαλείας, start-stop, προγράμματα οδήγησης, τα πάντα, περνούν από τις οθόνες. Αν υπάρχουν κανονικά κουμπιά και διακόπτες για κάποια, κάτι κάνουμε. Γίνεται, ας πούμε, να ενεργοποιήσεις τον κλιματισμό, απλά με τη θερμοκρασία στο περίπου. Αυτό είναι το ευχάριστο σενάριο. Το δυσάρεστο θέλει το εκάστοτε σύστημα (το a/c εν προκειμένω) να μην ακούει ούτε στα κουμπιά, λόγω της βλάβης στο infotainment.
Πρακτικά, όσο τρομακτικό κι αν ακούγεται, μένεις με ένα αυτοκίνητο που απλά πηγαίνει. ABS, ESP και όλα τα επικουρικά συστήματα δουλεύουν βέβαια, αλλά δεν έχεις καμία εξουσία πάνω τους – ή πάνω στο οτιδήποτε, κυριολεκτικά. Επίσης αρκετά κυριολεκτικά, οδηγείς «στα τυφλά». Ενημέρωση για ταχύτητα, στροφές ή κατανάλωση δεν υπάρχει, εφόσον ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός. Έχεις το τιμόνι, τα φρένα, φλας/φώτα (δουλεύουν, αλλά δεν το βλέπεις από το καντράν), το κιβώτιο (σε αυτόματο δεν επηρεάζεται η εν γένει λειτουργία, αλλά μένεις χωρίς modes) και τέλος. Στην ουσία είναι σαν να σου λέει το αυτοκίνητο «θέλω συνεργείο, αλλά δεν χρειάζεται γερανός». Ούτε συνεργείο (συνήθως) πάντως χρειάζεται, καθώς όλα τα ανωτέρω σβήνουν με μια πολύ απλή κίνηση.
Το μόνο που θέλουν τα ηλεκτρονικά, είναι ό,τι και σε κάθε άλλο υπολογιστή: reset. Εδώ η διαδικασία δεν γίνεται μέσω παρατεταμένου πατήματος κουμπιού ή τραβήγματος από την πρίζα. Ανοίγεις το καπό, εντοπίζεις τη μπαταρία, αποσυνδέεις τον ένα πόλο, περιμένεις 5-10 δευτερόλεπτα και τον ξανασυνδέεις. Έπειτα βάζεις μπροστά και «voilà»: οθόνη και πίνακας οργάνων (όπου είναι κι αυτός οθόνη, αν και μπορεί να κολλήσει μόνο εκείνη του infotainment) λειτουργούν κανονικά. Θα πρέπει να ρυθμίσεις πάλι από την αρχή ώρα, ημερομηνία, προφίλ οδήγησης, αποθηκευμένους σταθμούς κ.λπ. μεν, αλλά είσαι «back online» που λένε κι οι Αμερικανοί. Προσοχή στο εξής: αν γίνει μια-δυο φορές, είναι «τσαφ». Αν, όμως, η συχνότητα των περιστατικών πυκνώσει, τότε το αυτοκίνητο πρέπει όντως να πάει συνεργείο.
Έχετε υπόψη, δε, πως αρκετές φορές όταν το όχημα μείνει στον ήλιο πολλή ώρα, οι οθόνες ενδέχεται να μην ανάβουν λόγω θερμοκρασίας. Συνήθως εμφανίζεται το ανάλογο μήνυμα σε τέτοιες περιπτώσεις, αλλά κάποια (λίγα, ευτυχώς) infotainment το κάνουν δίχως να ενημερώνουν. Αν αυτός είναι ο λόγος που τα πάντα είναι μαύρα στο ταμπλό, η κατάσταση διορθώνεται από μόνη της μόλις δροσίσει η καμπίνα. Διαφορετικά σταματάτε, ανοίγετε καπό, αφαιρείτε τον πόλο από την μπαταρία και συνεχίζετε. Αξίζει να σημειωθεί πως πολλές μπαταρίες σε καινούργια αυτοκίνητα, έχουν ένα εύχρηστο κλιπ για την αποσύνδεση του πόλου, ακριβώς επειδή ο κατασκευαστής γνωρίζει πως μπορεί κάποια στιγμή να χρειαστεί το εν λόγω reset.