Η οδήγηση τη νύχτα παρουσιάζει τις δικές της, μοναδικές προκλήσεις. Η πρόοδος στην τεχνολογία των αυτοκινήτων αντιμετωπίζει αποτελεσματικότατα πολλές εξ αυτών, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί καινούργιες. Να ρίξουμε μια ματιά στα φώτα; Υπερσύγχρονα φώτα φωτίζουν σε αποστάσεις, που οι κλασικοί λαμπτήρες αλογόνου δεν έβλεπαν ούτε σε μέγεθος προβολέα γηπέδου. Το θέμα είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις, τα σημερινά φωτιστικά σώματα παρα-είναι δυνατά.
Και δεν προβληματίζει μόνο η ισχύς της δέσμης, αλλά και το χρώμα. Οι παλιές λάμπες εκπέμπουν το χαρακτηριστικό, απαλό κίτρινο χρώμα, ωστόσο τα LED βρίσκονται στο φάσμα του λευκού με του μπλε. Από τη φύση του, το ανθρώπινο μάτι «διαβάζει» αυτές τις αποχρώσεις ως πιο φωτεινές, οι οποίες εν προκειμένω είναι κιόλας πιο φωτεινές από τους συνηθισμένους λαμπτήρες αλογόνου. Οπότε το ζήτημα ουσιαστικά διπλασιάζεται, καθώς τα μάτια μας είναι σαν να δέχονται δυο φορές μεγαλύτερη φωτεινότητα από τα φανάρια του απέναντι. Βάλτε στην εξίσωση πως σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, όπως το βράδυ ή τη νύχτα, η κόρη του οφθαλμού διαστέλλεται αυτόματα για να συγκεντρώνει περισσότερο φως, και έχετε τη συνταγή για πρώτης τάξεως «τύφλωση» από τον απέναντι. Τι μπορούμε να κάνουμε, τώρα, για να το αντιμετωπίσουμε.
Αν φοράμε γυαλιά, επιλέγουμε κρύσταλλα αντιθαμβωτικής τεχνολογίας. Διαφορετικά μπορούμε να κάνουμε το ίδιο στο παρμπρίζ, με την τοποθέτηση ανάλογης μεμβράνης (όχι φιμέ). Αυτές, ωστόσο, είναι πιο εξειδικευμένες (και κοστοβόρες) λύσεις. Με όσα έχουμε ήδη στα χέρια μας, τί γίνεται; Πρώτο και κυριότερο: αν το αυτοκίνητό μας έχει οθόνη, μένουμε 1-2 λεπτά πριν ξεκινήσουμε και «παίζουμε» με το infotainment (ψάχνουμε σταθμό στο ραδιόφωνο, κοιτάμε τα προγράμματα οδήγησης κλπ). Ο χρόνος αυτός λειτουργεί ευεργετικά για τα μάτια, τα οποία διαστέλλουν τις κόρες από πριν και μπορούν να δεχτούν ευκολότερα τις έντονες δέσμες, από τα αντίθετα διερχόμενα φώτα. Με άλλα λόγια, κάνουμε ένα ζέσταμα στα ματάκια μας. Διαφορετικά πράττουμε το ίδιο με ό,τι φωτίζεται στο ταμπλό, όταν ενεργοποιούμε τον φωτισμό (πίνακα οργάνων, ταμπλό), ή το smartphone μας – εννοείται πριν ξεκινήσουμε ή, το πολύ, όταν είμαστε σταματημένοι σε φωτεινό σηματοδότη.
Ένα άλλο καλό τρικ, εφόσον υπάρχει η δυνατότητα, είναι η αύξηση της φωτεινότητας στα χειριστήρια, το καντράν, τις οθόνες και τα λοιπά. Με αυτό τον τρόπο μειώνουμε τη διαφορά μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος, άρα και το «σοκ» από τη διαφορά φωτεινότητας όταν μας χτυπάνε δυνατά φώτα.