Πώς γλιτώνουμε καύσιμο με τον αέρα;

Από όπου μπορούμε να γλιτώσουμε βενζίνη ή ντίζελ, μόνο καλοδεχούμενο είναι. Μα με το πόσο πατάμε το γκάζι, μα με τη χρήση ή όχι του κλιματισμού, μα ακόμα και με τους πόσους επιβάτες κουβαλάμε, ό,τι εξοικονομούμε από το ρεζερβουάρ και κατ’ επέκταση την τσέπη χαίρει των ευχαριστιών μας. Αν, δε, έχουμε για σύμμαχο και τον αέρα; Τότε τα οφέλη πολλαπλασιάζονται.

Η αεροδυναμική ενός αυτοκινήτου διαδραματίζει τεράστιο ρόλο στις απαιτήσεις που αυτό έχει σε καύσιμο. Ό,τι και να κάνεις στο τιμόνι μιας Mercedes G-Class, που έχει συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,54, είσαι καταδικασμένος να «καις» πολύ περισσότερο από μια C-Class με Cd 0,24. Ο λόγος; Απλούστατα και απολύτως κυριολεκτικά, διότι έχει μονίμως κόντρα τον αέρα. Ή διαφορετικά, παλεύεις διαρκώς να διασπάς ένα «αιολικό» τείχος με τη G-Class, καθότι η ίδια χαρακτηρίζεται από αεροδυναμική απόδοση μαντρότοιχου. Ο τρόπος που αλληλεπιδρά το σχήμα του αμαξώματος με τον αέρα, δυστυχώς είναι κάτι πέραν του ελέγχου μας. Η βελτίωση, ή η αποφυγή επιδείνωσης, της κατάστασης αντίθετα, περνά από το χέρι μας.

Καταρχάς θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό πως οτιδήποτε εξέχει από τη φυσιολογική ροή της λαμαρίνας, ή δημιουργεί κενά σε αυτή, επιβαρύνει το συντελεστή οπισθέλκουσας, αυξάνει την αεροδυναμική αντίσταση και «τραβάει» περισσότερο καύσιμο στον κινητήρα. Σχάρες οροφής, μπαγκαζιέρες, bull bar, πρόσθετοι προβολείς, σχάρες μεταφοράς ποδηλάτων, ανοιχτά παράθυρα ή ηλιοροφή, τα πάντα διαταράσσουν την ομαλή του αέρα και αυξάνουν την κατανάλωση. Όσο περισσότεροι παράγοντες συνδυάζονται, τόσο μεγαλύτερη δυσκολία συναντά ο κινητήρας στο να αντιπαρέρχεται την αεροδυναμική αντίσταση, απαιτώντας τις ανάλογες έξτρα ποσότητες καυσίμου. Αν μάλιστα υπάρχει και φορτίο (βλέπε σχάρα οροφής με μπαγκαζιέρα), τότε η αυξημένη μετωπική επιφάνεια αποκτά το «μπόνους» του παραπανίσιου βάρους. Το αποτέλεσμα σε κάθε περίπτωση, είναι ίδιο: παραπάνω λίτρα/100 χλμ. και λιγότερα χλμ. αυτονομίας στο trip.

Αξίζει να σημειωθεί πως πρόβλημα δεν προκαλούν μόνο αυτά που έρχονται σε απευθείας επαφή με τον αέρα, δηλαδή τα bullbar (που είναι μπροστά) και οι σχάρες/μπαγκαζιέρες (που είναι στην οροφή). Ο συντελεστής οπισθέλκουσας αυξάνεται και από το τι συμβαίνει πίσω από το αυτοκίνητο, ήτοι παρουσία σχάρας για ποδήλατα ή εξωτερικής ρεζέρβας (στα SUV). H επιδείνωση στη ροή του ανέμου δεν είναι ίδια με όταν έρχεται μετωπικά σε αυτόν, ωστόσο η τυρβώδης κατάληξη αλλοιώνει το συνολικό του πέρασμα και επίσης αυξάνει την κατανάλωση. Αν, όμως, πρέπει να κουβαλήσουμε ποδήλατα, για παράδειγμα, χίλιες φορές να το κάνουμε τοποθετώντας τα στην πίσω πόρτα, παρά στην οροφή.

Get it on Google Play Download on the App Store