Κατασκευαστές, νομοθέτες, οργανισμοί οδικής ασφάλειας και Ειδικός Τύπος είδαν και έπαθαν μέχρι να εμφυσήσουν στο κοινό, τη ζωτική αναγκαιότητα της ζώνης ασφαλείας. Και ακόμα, υπάρχουν αρκετοί που τη βάζουν μόνο και μόνο γιατί τους ενοχλεί ο ήχος της ειδοποίησης, όχι γιατί δυνητικά εξαρτάται η ζωή τους. Στα παλιά αυτοκίνητα, δε, τα πράγματα είναι χειρότερα. Ευτυχώς, οι περισσότεροι καταλαβαίνουν και φοράνε ζώνη.
Παρόλα αυτά, δεν αρκεί μόνο να τη χρησιμοποιούμε. Πρέπει να ξέρουμε και το πώς. Μπορεί να ακούγεται παράξενο, λαμβάνοντας υπόψη την «αυτοματοποιημένη διαδικασία» (μπαίνουμε, καθόμαστε, τραβάμε τη ζώνη), όμως για να λειτουργήσει σωστά θα πρέπει να διατηρούμε την ανάλογη στάση. Διότι η ορθή θέση οδήγησης δεν διευκολύνει μόνο τις κινήσεις μας ή προστατεύει τη μέση, αλλά διαδραματίζει καίριο ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας. Εν προκειμένω, τη ζώνη.
Πρώτο και βασικότερο, το αυτονόητο: την περνάμε πάνω από τον ώμο. Ευτυχώς υπάρχουν ελάχιστοι που την περνάνε από τη μασχάλη, όμως μπορεί κάποιος να αισθάνεται «κλειστοφοβικά», ή να τον ενοχλεί σε στήθος-ώμο και να επιλέξει «παράκαμψη». Προφανώς τέτοιο θέμα δεν νοείται να τεθεί. Η ζώνη περνάει πάνω από τον ώμο και διαγώνια στο στήθος. Απλά και ξάστερα (100 λίρες πρόστιμο στη Μεγάλη Βρετανία, επί τη ευκαιρία).
Πάμε τώρα και στο πιο συχνό λάθος που κάνουμε, ιδίως όταν πρόκειται να ταξιδέψουμε για αρκετά χιλιόμετρα: την κλίση της πλάτης. Μεγάλος αριθμός οδηγών (για να μην πούμε η πλειοψηφία) τείνουν να ρίχνουν την πλάτη αρκετά προς τα πίσω, πριν ξεκινήσουν για μεγάλη διαδρομή. Σκοπός η πιο αναπαυτική παραμονή στο κάθισμα και η αποφυγή πιασίματος, αλλά κάπου χρειάζεται μέτρο. Η μεγάλη γωνία μεταξύ εδράνου και πλάτης, εκτός του ότι μας απομακρύνει από το τιμόνι και δυσχεραίνει την κινησιολογία σε αυτό (τα κλασικά τεντωμένα χέρια, λες και πρόκειται για μονοθέσιο F1), αφήνει κενό μεταξύ θώρακα και ιμάντα. Αναλόγως σωματότυπου (οι αδύνατοι κυρίως), μπορεί ο οδηγός να «κολυμπάει» στη ζώνη. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση σύγκρουσης η ζώνη δεν σφίγγει πάνω στο κορμί αλλά, στην ουσία, αυτό πέφτει πάνω της.
Βέβαια υπάρχουν και οι… έξυπνοι, οι οποίοι για να μην ενοχλούνται από τον σχετικό βομβητή, τοποθετούν τη ζώνη ασφαλείας πίσω ή μπροστά από το κάθισμα και έτσι θεωρούν ότι έχουν ξεγελάσει το σχετικό σύστημα. Όμως, τη στιγμή που θα χρειαστεί η ζώνη ασφαλείας, σίγουρα θα είναι πολύ αργά. Να υπενθυμίσουμε ακόμη ότι το πρόστιμο για μη χρήση ζώνης ασφαλείας είναι έως 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας 10 ημέρες. Για όσους ξεπερνούν τα εισοδηματικά κριτήρια είναι 700 και 1.050 ευρώ αντίστοιχα.
Τα αποτελέσματα τόσο της μασχάλης όσο και της «ξάπλας» καταγράφονται γλαφυρά στο παρακάτω video, από τη δοκιμή πρόσκρουσης του Κέντρου Οδικής Ασφάλειας Nέας Νότιας Ουαλίας (ΝSW), στα 60 χλμ./ώρα.