Πολλά παραδοσιακά στοιχεία στα αυτοκίνητα τείνουν προς εξαφάνιση, μεταξύ αυτών και το κλασικό χειροκίνητο χειρόφρενο. Πλέον πάρα πολλά μοντέλα εξοπλίζονται από τις αρχικές τους εκδόσεις με το ηλεκτρικό χειρόφρενο, το οποίο προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα, αλλά έχει και ένα βασικό μειονέκτημα.
Στα πλεονεκτήματά του είναι ότι διευκολύνει κατά πολύ την οδήγηση, αφού ενεργοποιείται και απενεργοποιείται αυτόματα ή με το πάτημα και σήκωμα του σχετικού διακόπτη. Στο «δέσιμο» απλά πατάς το κουμπί, ακούς το χαρακτηριστικό ρομποτικό ήχο, βλέπεις αν έχει ανάψει η λυχνία στον πίνακα οργάνων και τέλος. Στα μοντέλα με αυτόματο κιβώτιο ενεργοποιείται συνήθως αυτόματα, όταν μετακινείται ο επιλογέας στη θέση «P». Σε κάποια αυτοκίνητα χρειάζεται και το πάτημα του πεντάλ των φρένων. Το ξεκίνημα είναι ακόμα πιο εύκολο, μιας και απενεργοποιείται με το που πατιέται το πεντάλ του γκαζιού. Παράλληλα, το ηλεκτρικό χειρόφρενο αφήνει περισσότερο ελεύθερο χώρο ανάμεσα από τα μπροστινά καθίσματα, για περισσότερες θήκες.
Στην περίπτωση που στον πίνακα οργάνων παραμείνει αναμμένη η ένδειξη EPB (Electric Park Brake), ανάβει κατά την οδήγηση ή δεν ανάβει όταν ο διακόπτης ανάφλεξης είναι στη θέση ON, αυτό σημαίνει ότι η μονάδα EPB μπορεί να έχει βλάβη. Επίσης, το ηλεκτρικό χειρόφρενο μπορεί να ενεργοποιηθεί όταν το όχημα κινείται, μόνο εάν υπάρχει έκτακτη ανάγκη. Αν γίνεται εν κινήσει επανειλημμένα, τότε θα προκληθεί ζημιά στο σύστημα των φρένων.
Τι γίνεται όμως στο ενδεχόμενο που για τον οποιοδήποτε λόγο η μπαταρία του αυτοκινήτου είναι αποφορτισμένη; Τότε παύει να λειτουργεί και το ηλεκτρικό χειρόφρενο. Αυτό σημαίνει ότι αν χρειαστεί να μετακινηθεί το αυτοκίνητο είναι αδύνατο, αφού δεν απενεργοποιείται το EPB. Για να ενεργοποιηθεί θα πρέπει να γίνει εκκίνηση έκτακτης ανάγκης με καλώδια και με τη βοήθεια μιας φορτισμένης μπαταρίας άλλου οχήματος.