Το λιπαντικό για τον κινητήρα είναι ζωτικής σημασίας, αφού μειώνει τις τριβές μεταξύ των κινούμενων μερών, ενώ χωρίς αυτό το μοτέρ δεν μπορεί να λειτουργήσει. Γι’ αυτό ο οδηγός πρέπει πάντα να ελέγχει τα λάδια, καθώς σε κάποια αυτοκίνητα πρέπει να γίνεται σε πιο τακτικά διαστήματα για την εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα.
Τύποι λαδιών υπάρχουν πολλοί και δεν είναι ίδια για όλα τα αυτοκίνητα, αλλά και για όλες τις θερμοκρασίες περιβάλλοντος. Τα λιπαντικά χωρίζονται στα ορυκτέλαια, στα ημισυνθετικά και στα συνθετικά, με τα δύο τελευταία να χρησιμοποιούνται περισσότερο. Βασική τους ένδειξη είναι ο δείκτης ιξώδους (π.χ. 10W40) και δείχνει πόσο «παχύρρευστο» ή «λεπτόρρευστο» είναι ένα υγρό.
Δείτε ακόμα: Γιατί τα ποντίκια τρώνε τα καλώδια στα αυτοκίνητα;
Από ποιες συνθήκες εξαρτώνται τα διαστήματα αλλαγής των λαδιών; Η απάντηση είναι από τον τύπο του λιπαντικού και τις συνθήκες οδήγησης. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων που δείχνει πότε πρέπει να γίνει η επόμενη αλλαγή, αφού εξαρτάται και από το στιλ οδήγησης. Όταν για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο οδηγείται συνέχεια στην πόλη ή σε πιεσμένους ρυθμούς, τότε το λάδι θα πρέπει να αντικαθίσταται πιο συχνά.
Σε κάθε περίπτωση ο οδηγός του αυτοκινήτου πρέπει να διαβάζει το εγχειρίδιο χρήσης και συγκεκριμένα στην ενότητα «Έλεγχος λαδιού κινητήρα». Ανάλογα τον κινητήρα, ο κατασκευαστής μπορεί να μην αναφέρει καθόλου κατανάλωση λαδιού ή ακόμα και μέχρι 1 λτ. κάθε 2.000 χλμ. ή 5.000 χλμ. Κάτι που είναι φυσιολογικό και δεν θα πρέπει να νομίζει ο οδηγός ότι έχει βλάβη το μοτέρ. Επιπλέον, η κατανάλωση λαδιού των νέων κινητήρων που δεν έχουν ακόμα «στρωθεί», όταν δηλαδή το αυτοκίνητο είναι καινούργιο, φτάνει στα κανονικά επίπεδα μετά από περίπου 5.000 χλμ. Κάτι που το γράφουν οι κατασκευαστές στα εγχειρίδια χρήσης των αυτοκινήτων τους.
Δείτε ακόμα: Το μέγα λάθος στο ξεθάμπωμα των τζαμιών
Εάν όμως η κατανάλωση λαδιού ξεπερνάει τα όρια που θέτει ο κατασκευαστής ή από την εξάτμιση βγαίνει λευκός καπνός και αποπνικτική μυρωδιά, τότε υπάρχει πρόβλημα. Οι πιο βασικοί λόγοι που ένας κινητήρας καίει παραπάνω λάδι από το προβλεπόμενο είναι ότι έχουν φθαρεί τα δακτυλίδια ή ελατήρια εμβόλων, ή οι τσιμούχες των βαλβίδων. Στην περίπτωση που η απώλεια λαδιού είναι μεγάλη, τότε μπορεί να υπάρχει διαρροή από χαλασμένη ροδέλα του κάρτερ, από μη σωστή τοποθέτηση της ροδέλας ή του φίλτρου λαδιού.
Πως γίνεται ο έλεγχος λαδιού του κινητήρα:
- Τοποθετείστε το αυτοκίνητο σε επίπεδη επιφάνεια.
- Αν ο κινητήρας ήταν σε λειτουργία, αφήστε τον για 10 λεπτά σβηστό μέχρι να αποστραγγιστεί το λάδι στο κάρτερ.
- Αφαιρέστε το δείκτη στάθμης και σκουπίστε τον μ’ ένα καθαρό πανί που δεν αφήνει χνούδι. Επανατοποθετήστε το δείκτη στάθμης και αφαιρέστε τον ξανά για να ελέγξετε τη στάθμη του λαδιού.
Εάν η στάθμη του λαδιού βρίσκεται στην ελάχιστη ένδειξη, συμπληρώστε αμέσως λάδι που πληροί τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
Δείτε ακόμα: Πώς προστατεύουμε το αυτοκίνητο από σκουριά