Με τη τιμή των καυσίμων και ειδικά της βενζίνης να βρίσκεται συνεχώς στα ύψη (τώρα έχει φτάσει – ξεπεράσει ξανά τα 2 ευρώ το λίτρο), οι οδηγοί ψάχνουν τρόπους να εξοικονομήσουν καύσιμο. Κάποιοι θα πουν ότι άμεσο όφελος υπάρχει αν μειωθούν οι μετακινήσεις ή μείνει το αυτοκίνητο παρκαρισμένο. Όμως και σε αυτές τις περιπτώσεις προκύπτουν μακροπρόθεσμα άλλα προβλήματα, γιατί κάθε όχημα είναι φτιαγμένο για να κινείται και όχι να κάθεται.
Άκαυστο καύσιμο ίσον προβλήματα
Η καλύτερη λύση είναι η οικονομική οδήγηση, αλλά όχι σε λανθασμένες μεθόδους. Μία λάθος τακτική που εφαρμόζουν κάποιοι οδηγοί, είναι να λειτουργούν τον κινητήρα σε πάρα πολύ χαμηλές στροφές συνέχεια και με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο, με αποτέλεσμα το μοτέρ να ρετάρει. Σε αυτή την περίπτωση επειδή ο κινητήρας πιέζεται να βγάλει τη δύναμή του, χρειάζεται περισσότερο καύσιμο, το οποίο με τη σειρά του δεν καίγεται σωστά. Έτσι αρχίζει και χτυπάει πειράκια (ακούγεται σαν κροτάλισμα), ζορίζεται ο σφόνδυλος και οι αλυσίδες κίνησης.
Το άκαυστο μείγμα μπουκώνει με τη σειρά του τον καταλύτη και τα φίλτρα μικροσωματιδίων GPF ή DPF. Εάν ο κινητήρας διαθέτει άμεσο ψεκασμό (π.χ. στα turbo downsized), τότε η άκαυστη βενζίνη δημιουργεί προβλήματα στους θαλάμους καύσης. Κοινώς η υπερβολικά χαμηλές στροφές στον κινητήρα προκαλούν με τον καιρό πολλές ζημιές, με το ανάλογο υψηλό κόστος.
Οδήγηση σε χαμηλές στροφές αλλά πώς;
Ο οδηγός δεν χρειάζεται να κοιτάει συνέχεια το στροφόμετρο για να δει σε ποιες στροφές θα αλλάξει ταχύτητα. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει δείκτης αλλαγής σχέσης, αλλά και πάλι δεν γίνεται συνέχεια το βλέμμα του να είναι εκεί καρφωμένο. Πολύ απλά με το που νιώθει ότι το αυτοκίνητο έχει σωστό βηματισμό, δηλαδή ότι έχει ροπιάσει και δεν ζορίζεται να επιταχύνει με ελαφριά πίεση στο πεντάλ του γκαζιού, τότε ανεβάζει ταχύτητα στο κιβώτιο.
Βασικό ρόλο στην εξοικονόμηση καυσίμου παίζει και η προνοητική οδήγηση. Βλέπουμε για παράδειγμα από μακριά ότι το φανάρι είναι κόκκινο. Εφόσον το επιτρέπουν οι κυκλοφοριακές συνθήκες σηκώνουμε το πόδι από το γκάζι και αφήνουμε το αυτοκίνητο να ρολάρει. Δεν πηγαίνουμε γκαζωμένοι μέχρι τα τελευταία μέτρα για να φρενάρουμε. Το ίδιο ισχύει και για κατηφορικούς δρόμους. Ελαφριά πίεση στο γκάζι ίσα για να διατηρηθούν τα χιλιόμετρα κίνησης και όχι περισσότερο γκάζι και διαδοχικά φρεναρίσματα. Έτσι φθείρονται λιγότερο, δισκόφρενα, τακάκια και ελαστικά. Η στρωτή και ήρεμη οδήγηση είναι το πάν, από τις αστικές διαδρομές, έως τα ταξίδια στις εθνικές οδούς και στους επαρχιακούς δρόμους. Ούτε πάρα πολύ σιγά, αλλά ούτε και του σκοτωμού.