Τα περισσότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν και πωλούνται στην Ευρώπη και στην Ελλάδα διαθέτουν χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, αν και ολοένα αυξάνεται η προτίμηση προς τα αυτόματα κιβώτια. Σε άλλα μέρη του πλανήτη, όπως στις Η.Π.Α. για παράδειγμα, η πλειοψηφία των αυτοκινήτων είναι αυτόματα και υπάρχουν εκατομμύρια οδηγοί που δεν ξέρουν καν πως είναι να αλλάζεις ταχύτητες χειροκίνητα πατώντας τον συμπλέκτη.
Το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων έχει και αυτό τα μυστικά του και τα αδύναμα σημεία του, τα οποία πρέπει να προσέχουν όλοι οι οδηγοί, έτσι ώστε τα γρανάζια να μην παραδώσουν πνεύμα γρήγορα και χρειαστεί δαπανηρή αντικατάσταση ή έστω επισκευή.
Παρακάτω σας παραθέτουμε τους κυριότερους «εχθρούς» του μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων και τι πρέπει να αποφεύγετε έτσι ώστε να αυξηθεί η μακροζωία του.
1. Μια κακή συνήθεια των οδηγών είναι να αφήνουν το χέρι τους πάνω στον επιλογέα των ταχυτήτων και να άθελά τους να τον πιέζουν. Αυτό είναι λάθος, διότι έτσι ασκείται πίεση στην φουρκέτα και επιβαρύνεται ο μηχανισμός αλλαγής. Συνήθως αυτό συνδυάζεται και με την… ξεκούραση του ποδιού πάνω στο πεντάλ του συμπλέκτη, προκαλώντας έτσι την πρόωρη φθορά του.
2. Όταν γίνεται αλλαγή των ταχυτήτων, το πεντάλ του συμπλέκτη πρέπει να πατιέται μέχρι τέρμα (προσοχή να μην εμποδίζει το πατάκι) και η αλλαγή στον επιλογέα να μη γίνεται πριν ολοκληρωθεί πλήρως η διαδρομή του. Οι καρφωτές ταχύτητες είναι ότι χειρότερο για το κιβώτιο ταχυτήτων, αφού τα γρανάζια θα φθαρούν πρόωρα.
3. Δεν αφήνουμε ταχύτητα στο κιβώτιο των ταχυτήτων και αναγκαστικά πατάμε και το πεντάλ του συμπλέκτη κατά την ακινητοποίηση του αυτοκινήτου μας π.χ. στο φανάρι. Εκτός από το ότι κουράζουμε το πόδι μας, επιβαρύνουμε και τα ελατήρια του συμπλέκτη, τα οποία φθείρονται δίχως λόγο και αφορμή.
4. Άλλο ένα λάθος που κάνουν πολλοί οδηγοί είναι να αφήνουν μεγάλη ταχύτητα με λίγα χιλιόμετρα κίνησης. Καλό είναι να επιλέγουμε πάντα την σωστή σχέση μετάδοσης, αφού μεγάλη ταχύτητα στο κιβώτιο και λίγα χιλιόμετρα στο κοντέρ δε μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου και ο κινητήρας θα αρχίσει να χτυπάει πειράκια.
5. Απαγορεύεται η επιλογή της όπισθεν όταν το αυτοκίνητο κινείται προς τα εμπρός (π.χ. σε μια κατηφόρα). Για την επιλογή της όπισθεν το αυτοκίνητο θα πρέπει να έχει ακινητοποιηθεί πλήρως. Επίσης, στην ανηφόρα δεν συμπλεκτάρουμε για να ισορροπήσει το αυτοκίνητο και να μην κυλίσει προς τα πίσω, αλλά ξεκινάμε με τη γνωστή διαδικασία του χειρόφρενου. Πλέον αυτή η κίνηση έχει αντικατασταθεί από το Hill Hold Assist που υπάρχει σε όλα σχεδόν τα σύγχρονα αυτοκίνητα.
6. Απαγορεύεται το κατέβασμα δύο ή τριών ταχυτήτων, γιατί το μόνο σίγουρο είναι ότι είτε ο κινητήρας θα τα… τινάξει ή το κιβώτιο ταχυτήτων. Για παράδειγμα, είναι καταστροφικό από 5η ταχύτητα και με αρκετά χιλιόμετρα να γίνει κατέβασμα σε 2α ταχύτητα.