Οι κατασκευαστές ελαστικών υποβάλλουν τα προϊόντα τους σε εξαντλητικές δοκιμές, πριν διατεθούν στην αγορά. Τα χιλιόμετρα που γράφει κάθε ελαστικό ανέρχονται σε εκατοντάδες χιλιάδες, ωστόσο δεν χρησιμοποιούνται σε όλες τις δοκιμές αυτοκίνητα. Κάτι τέτοιο θα ήταν ασύμφορο για τις εταιρίες, που θα χρειάζονταν να χρησιμοποιούν/συντηρούν πληθώρα διαφορετικών μοντέλων προκειμένου να συλλέγουν δεδομένα. Οι προσομοιώσεις στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές αποτελούν καλή εναλλακτική, αλλά οι μηχανικοί έχουν ανάγκη και τις real life αξιολογήσεις.
Η Continental τους δίνει απλόχερα τη λύση, μέσω του AVA (καμία σχέση με το γνωστό απορρυπαντικό). Το Analytic Vehicle AIBA (όπου «AIBA» βάλτε Automated Indoor Braking Analyzer) είναι ένα υπερ-εξελιγμένο ρομπότ, που μπορεί να δοκιμάζει ελαστικά non-stop και μέσα από μια τεράστια γκάμα προσομοίωσης οχημάτων. Το τριαξονικό -που φέρνει λίγο στα οχήματα της NASA- έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να υποβάλλει κάθε τροχό σε διαφορετικά φορτία, αλλά και βάσει ποικίλων κατασκευαστικών «σεναρίων». Τι σημαίνει αυτό; Ότι το AVA μπορεί να αναπαριστά τη συμπεριφορά διαφορετικών μοντέλων!
Ο ρομποτικός αυτός χαμαιλέοντας στην ουσία φέρνει στην πραγματική ζωή τις προσομοιώσεις των υπολογιστών. Οι τεχνικοί της Continental θέτουν τις εκάστοτε προδιαγραφές και το AVA συμπεριφέρεται στα ελαστικά αναλόγως. Αν, δηλαδή, αντικείμενο της αξιολόγησης είναι ένα ελαστικό για μικρομεσαία οικογενειακά, το AVA φροντίζει να το φορτίζει αναλόγως. Αν το ίδιο ελαστικό δύναται να τοποθετηθεί σε compact SUV, το AVA προσαρμόζεται και «πατάει» ως μοντέλο της κατηγορίας. Ειδικότης του; Τα φρεναρίσματα, εκεί όπου τα ελαστικά του τρίτου άξονα τελούν υπό επιτήρηση. Πέρα από την πέδηση, όμως, το AVA μπορεί να παράσχει πληροφορίες από όλους τους άξονες αναφορικά με το θόρυβο κύλισης, τη μεταβολή στο συντελεστή τριβής, τις διακυμάνσεις στη φθορά του πέλματος και πολλά ακόμα, σε στεγνό ή βρεγμένο, με ταχύτητες έως 65 χλμ./ώρα. Και το κάνει σε μια ευθεία μόλις 75 μέτρων!
Όπως εξηγεί ο επικεφαλής δοκιμών της Continental και συμπατριώτης μας, Μελέτης Ξυγάκης: «Το AVA καθορίζει τη μεταφορά των φορτίων στα ελαστικά και τις δυνάμεις διεπαφής με το οδόστρωμα, μαζί με διάφορους συντελεστής τριβής και ολίσθησης, με εντυπωσιακή ακρίβεια και επαναληψιμότητα. Έτσι μπορούμε να συγκρίνουμε τα δεδομένα από τις διάφορες γόμες τάχιστα και με μεγάλη εγγύτητα, δημιουργώντας το βέλτιστο προϊόν κάθε φορά».
To σύστημα AIBA χρησιμοποιείται από το 2012, όμως η προσθήκη του «Analytic Vehicle» στην ονομασία σημαίνει πως πλέον, η διαδικασία γίνεται αυτόνομα από το ειδικό όχημα. Μέχρι πρότινος χρησιμοποιούνταν κανονικά αυτοκίνητα, με αυτοματοποιημένη ενεργοποίηση στα ποδοστήρια.
Δείτε εδώ πώς λειτουργεί το AVA.