Η Κινέζικη εταιρεία GAC παρουσίασε έναν πρωτότυπο κινητήρα που χρησιμοποιεί υγρή αμμωνία, προτείνοντας έτσι μια εναλλακτική λύση στη βενζίνη, το πετρέλαιο, το υδρογόνο και την ηλεκτρική ενέργεια. Πίσω από αυτή τη συνεργασία βρίσκεται η Toyota, ενώ πηγή έμπνευσης αποτέλεσε η βιομηχανία της ναυτιλίας, όπου σιγά σιγά μελετάται η χρήση αμμωνίας αντί του ντίζελ. Η κρατική εταιρεία ενημέρωσε πως πρόκειται για τον πρώτο κινητήρα υγρής αμμωνίας που προορίζεται για επιβατικά αυτοκίνητα. Η μονάδα είναι 2λιτρη τετρακύλινδρη, με απόδοση 163 ίππων. Συγκριτικά δε με τον βενζινοκινητήρα, οι εκπομπές CO2 είναι μειωμένες κατά 90%!
Αντοχή στις δυσκολίες
Κατά την ετήσια παρουσίαση της νέας τεχνολογίας, οι ιθύνοντες της GAC τόνισαν πως η περίοδος των δοκιμών δεν ήταν ρόδινη και εύκολη. Αντιμετώπισαν δυσκολίες, όπως αυξημένη πίεση στους κυλίνδρους, και αύξηση στα οξείδια του αζώτου. Μπόρεσαν όμως να ανταπεξέλθουν και δια στόματος του Qi Honhzhong, μηχανικού στο ερευνητικό κέντρο της GAC είναι έτοιμοι να χρησιμοποιήσουν την υγρή αμμωνία ως καύσιμο επιβατικών αυτοκινήτων.
Είναι η παραγωγή αμμωνίας εντελώς καθαρή;
Η παραγωγή αμμωνίας απαιτεί μεγάλες ποσότητες ενέργειας, που στην πλειάδα των περιπτώσεων δεν προέρχεται από ανανεώσιμες πήγες. Οι πρόσφατες όμως τεχνολογικές εξελίξεις βοήθησαν στην παραγωγή «πράσινης» αμμωνίας, χωρίς αποτύπωμα άνθρακα βασιζόμενη σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μέχρι σήμερα, πάνω από τα δύο τρίτα της παγκόσμιας παραγωγής αμμωνίας χρησιμοποιείται ως λίπασμα. Σε μικρότερο βαθμό χρησιμοποιείται στην παραγωγή υφασμάτων και φυτοφαρμάκων.
Πλεονεκτήματα και Μειονεκτήματα
Οι περισσότερες ενστάσεις εγείρονται στο ότι η αμμωνία αποτελεί μια ιδιαίτερα τοξική ουσία. Η εύφλεκτη φύση της από την άλλη, την καθιστά κατάλληλη για τις μελλοντικές ανάγκες στον τομέα των μεταφορών. Έχει περίπου τη μισή ενεργειακή πυκνότητα έναντι της βενζίνης (περίπου 3,6 κιλοβατόρες ανά λίτρο), αλλά η καύση της δεν εκπέμπει άνθρακα ή διοξειδίου του άνθρακα.