Οι νεότεροι μπορεί κατά τύχη να τα έχουν δει, σε κάποιο αραχνιασμένο σημείο ντουλαπιού κουζίνας. Οι παλιότεροι εξ ημών, όμως, έχουμε δροσιστεί και αναγκαστεί να καθαρίζουμε έπειτα από εκτίναξη καπακιού. Τα shakers (ελληνιστί σέικερ) υπήρξαν ένα από τα πιο πολυχρησιμοποιημένα σκεύη στις δεκαετίες του 80 και του 90, προσφέροντας τη δυνατότητα να φτιάχνεις φραπεδάκι παντού και πάντα (ούτως ή άλλως, τότε δεν υπήρχαν μηχανάκια χειρός). Τι δουλειά έχουν τα αυτοκίνητα με δαύτο;
Κάθε μοντέλο υποβάλλεται σε εξαντλητικές δοκιμές πάσης φύσεως, πριν πάρει την έγκριση για παραγωγή. Υπερσύγχρονα μηχανήματα και άρτια εκπαιδευμένοι τεχνικοί εξετάζουν λεπτομερώς κάθε τομέα, με σκοπό το βέλτιστο παρεχόμενο προϊόν στον καταναλωτή και, φυσικά, την επικράτηση έναντι του ανταγωνισμού. Ο δείκτης NVH (Noise Vibration Harshness – θόρυβος, κραδασμοί, τραχύτητα) συγκαταλέγεται πλέον στις βασικές προτεραιότητες της εξέλιξης ενός αυτοκινήτου, καθώς οι αγοραστές πια θέλουν αυτοκίνητα που να τα κάνουν όλα, δίχως να ακούγονται ή να ταλαιπωρούν τους επιβάτες.
To Shaker είναι ένα από τα βασικότερα εργαλεία που φροντίζουν για αυτό, τεστάροντας ηχομόνωση, ανάρτηση και ποιότητα κατασκευής με απλό, αλλά συνάμα προηγμένο τρόπο. Όπως μας εξηγεί η Skoda, το Shaker αξιοποιεί τα δεδομένα των πραγματικών δοκιμών και εξασφαλίζει διάρκεια, επαναληψιμότητα και ακεραιότητα στις μετρήσεις. Τα αυτοκίνητα δοκιμάζονται σε πραγματικές συνθήκες, σε κανονικούς δρόμους και ειδικά διαμορφωμένα κομμάτια στην πίστα δοκιμών, με αισθητήρες να συλλέγουν δεδομένα για τη συχνότητα των δονήσεων, τον καταμερισμό τους στο σασί κλπ. Τα δεδομένα αυτά μεταφέρονται στους υπολογιστές του Shaker, το οποίο διαθέτει δυο ειδικούς βραχίονες που προσαρμόζονται στο πάτωμα, μέσω των ανάλογων υποδοχών.
Το Shaker κατόπιν μπορεί να δονήσει το αυτοκίνητο, με συχνότητες από 5 έως 200 Hz, προσφέροντας στον τεχνικό ήχου που κάθεται στη θέση του οδηγού μια πρώτης τάξεως αίσθηση από τη συμπεριφορά της κατασκευής, στο δρόμο. Πέρα από τα αυτιά του, ο τεχνικός έχει στη διάθεσή του στηθοσκόπιο και ακουστικές κάμερες με 64 μικρόφωνα, που δίνουν εικόνα από πιθανές πηγές θορύβου. Το Shaker μπορεί να προσομοιώσει κάθε πιθανή ποιότητα δρόμου στον κόσμο, από τη δική μας σπασμένη άσφαλτο μέχρι χωματόδρομο, και να δώσει στους μηχανικούς λεπτομερή ενημέρωση σχετικά με παρασιτικά ντεσιμπέλ, ώστε εκείνοι με τη σειρά τους να τα ελαχιστοποιήσουν.