Ένας κατασκευαστής είναι συνώνυμο της ασφάλειας στα αυτοκίνητα, έχοντας βοηθήσει στην αλματώδη βελτίωση του τόσο καίριου αυτού τομέα στην αυτοκίνηση. Η Volvo διαχρονικά διαπρέπει στο λανσάρισμα αντίστοιχων τεχνολογιών, οι οποίες με τη σειρά τους δεν σταματούν να χαρίζουν διακρίσεις στο Σουηδό κατασκευαστή και να τον τοποθετούν στην κορυφή της προστασίας επιβατών, αλλά και γενικότερα των χρηστών του δρόμου.
Από το 1959, όταν για πρώτη φορά τοποθετήθηκε η ζώνη ασφαλείας 3 σημείων σε αυτοκίνητο παραγωγής, μέχρι σήμερα τα Volvo έχουν σώσει εκατομμύρια ζωές. Και συνεχίζουν να το κάνουν, μέσω της εξελιγμένης και προηγμένης μορφής των στάνταρ συστημάτων Assisted Safety. Της «ομπρέλας» ασφαλείας που μετατρέπει σε φρούριο κάθε νέο μοντέλο από το Γκέτεμποργκ, όπως απέδειξε περίτρανα το C40 Recharge στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP. Το δεύτερο αμιγώς ηλεκτρικό Volvo απέσπασε τη μέγιστη βαθμολογία των 5 αστέρων, με 92% στην προστασία επιβατών, 89% στην προστασία παιδιών, 70% σε αυτή των πεζών και 89% στα συστήματα ασφαλείας. Μια αξιολόγηση που συνολικά το τοποθετεί στις απολύτως κορυφαίες θέσεις του ανεξάρτητου ευρωπαϊκού φορέα, ανεξαρτήτως κατηγορίας ή κινητηρίου συνόλου (θερμικά, υβριδικά ή EV)!
Τα συστήματα που ενσωματώνει το Assisted Safety πηγαίνουν σε άλλη διάσταση τα παραδοσιακά επικουρικά συστήματα, τα οποία βέβαια έχουν σημαντικό ρόλο στην ασφάλεια των μετακινήσεων. Η αποφυγή σύγκρουσης, για παράδειγμα, ανιχνεύει άλλα οχήματα, πεζούς ή ποδηλάτες μέρα – νύχτα, προειδοποιώντας τον οδηγό ηχητικά και οπτικά πριν αναλάβει η ίδια δράση, φρενάροντας αυτόματα το αυτοκίνητο. Το ίδιο και η διατήρηση λωρίδας, που προειδοποιεί μέσω δονήσεων στο τιμόνι και διορθώνει αυτόματα την πορεία, σε ταχύτητες από 65 χλμ./ώρα, όπως και το σύστημα αποφυγής εκτροπής από το δρόμο. Αν η πορεία εκτραπεί από την ακριανή διαγράμμιση του οδοστρώματος, σε ταχύτητες από 65 έως 140 χλμ./ώρα, το αυτοκίνητο επανέρχεται στην ευθεία και αν χρειαστεί, μπορεί παράλληλα να ενεργοποιήσει αυτόματα τα φρένα.
Το ξεπαρκάρισμα με την όπισθεν επίσης γίνεται ασφαλέστερο μέσα σε ένα Volvo, μέσα από το Cross Traffic Alert. Το σύστημα ελέγχει για τυχόν διέλευση οχημάτων ή πεζών σε σημεία που δεν βλέπει ο οδηγός και τον ειδοποιεί ή φρενάρει αυτόματα, αποφεύγοντας τρακαρίσματα που δίχως το CTA είναι σχεδόν σίγουρα. Η ορατότητα βελτιώνεται ακόμα περισσότερο από την ανίχνευση τυφλού σημείου και τον περιμετρικό έλεγχο του αμαξώματος, μέσω καμερών γύρω-γύρω, ενώ το Connected Safety χρησιμοποιεί το cloud και βοηθά στο διαμοιρασμό δεδομένων που ενημερώνουν και προειδοποιούν άλλους οδηγούς, σχετικά με επίφοβες καταστάσεις στο δρόμο.
Η Volvo πρωτοπόρησε όταν τοποθέτησε ηλεκτρονικό περιοριστή 180 χλμ./ώρα σε όλα της τα αυτοκίνητα το 2020, στέλνοντας σαφές μήνυμα για τους κινδύνους της υπερβολικής ταχύτητας και δίνοντας ιδέες στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το επόμενο βήμα αφορά στην εξέλιξη της συγκεκριμένης τεχνολογίας, μέσω του γεωεντοπισμού (geofencing). Μιας τεχνολογίας που πέρα από την τελική, θα μπορεί να ρυθμίζει αυτόματα την ταχύτητα του αυτοκινήτου στο εκάστοτε όριο ταχύτητας μέσω των δεδομένων του GPS.
Στο ίδιο μήκος κύματος και το Highway Pilot, που φιλοδοξεί να γίνει ένα από τα πιο προηγμένα ενεργά cruise control της βιομηχανίας. Με τη χρήση ραντάρ και Lidar (σκανάρισμα του δρόμου με laser), η επόμενη γενιά αυτοκινήτων των Σουηδών θα είναι ακόμα ικανότερη για αυτόνομη οδήγηση, με δυνατότητα over-the-air αναβαθμίσεων και ικανότητα αυτόματης διόρθωσης ταχύτητας-πορείας του οχήματος, ακόμα κι όταν ο οδηγός δεν βρίσκεται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση (κόπωση, υπνηλία κλπ).
Εδώ έρχεται η νέα γενιά in car παρακολούθησης, που χρησιμοποιεί κάμερες και αισθητήρες για να εξετάζει τον οδηγό και να κρίνει αν μπορεί ή όχι να πιάσει το τιμόνι. Σε περίπτωση, για παράδειγμα, που τα δεδομένα παραπέμπουν σε αυξημένη κόπωση ή -ακόμα χειρότερα- μέθη, το αυτοκίνητο αρχικά θα προειδοποιεί (μέσω μηνυμάτων και ήχων) και στη συνέχεια θα μπορεί μέχρι να ακινητοποιείται αυτόματα, αποτρέποντας δυνητικά τραγικές καταλήξεις.
Δείτε περισσότερα εδώ για τα συστήματα ασφαλείας της Volvo
Προσοχή χρειάζονται και οι νεαροί οδηγοί, ιδιαίτερα ο ενθουσιασμός τους, αλλά και οι λιγότερο έμπειροι. Για την αποφυγή ανάπτυξης υπερβολικής ταχύτητας από τα παιδιά τους , όταν τους δίνουν το αυτοκίνητο, οι ιδιοκτήτες των νέων Volvo θα μπορούν στο άμεσο μέλλον να ορίζουν τη μέγιστη ταχύτητα που θα μπορεί να κινηθεί το όχημα, μέσω της τεχνολογίας Care Key.
Η έμφαση στη λεπτομέρεια φτάνει μέχρι τα καθίσματα, που είναι κατασκευασμένα για να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την άνεση. Η λειτουργία απορρόφησης ενέργειας μεταξύ του καθίσματος και του σκελετού αυτού βοηθά στη μείωση των τραυματισμών της σπονδυλικής στήλης, ενώ το ενσωματωμένο WHIPS (whiplash protection system) βοηθά στη μείωση του κινδύνου τραυματισμού του αυχένα.
Χαρακτηριστικό της προσήλωσης στην ασφάλεια είναι η πεντάστερη πεντάδα, που διακρίνει τη γκάμα της Volvo. Και τα πέντε αυτοκίνητα που διαθέτουν οι Σουηδοί (XC40, S60, V60, XC90, C40 Recharge) έχουν αποσπάσει 5 αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP, με τα τέσσερα εξ αυτών να σκοράρουν πάνω από 95% στην προστασία επιβατών (XC40, S60, V60 και XC90)!