Άνοδο παρουσίασε ο συνολικός μέσος όρος εκπομπών CO2 στην Ευρώπη, ο οποίος αυξήθηκε κατά 2,4 γρ./χλμ. στα 120,5 γρ./χλμ. το 2018 (ο υψηλότερος μέσος όρος τα τελευταία τέσσερα χρόνια), σύμφωνα με μελέτη, που διεξήχθηκε από τη JATO Dynamics και κάλυψε 23 αγορές στην Ευρώπη.
Δείτε ακόμη: Πώς αντιμετωπίζουμε την υστέρηση του ηλεκτρόγκαζου;
Η κύρια αιτία της αύξησης των εκπομπών πέρυσι μπορεί να αποδοθεί στην επιβράδυνση της ζήτησης για ντίζελ (-18%). Ο μέσος όρος εκπομπών για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα συνέχισε να είναι χαμηλότερος του αντίστοιχου των βενζινοκίνητων (3,2 γρ./χλμ.).
Η συσχέτιση μεταξύ της μείωσης στη ζήτηση πετρελαιοκίνητων οχημάτων και στην αύξηση των εκπομπών CO2 έγινε πιο εμφανής κατά την ανάλυση των δεδομένων ανά χώρα. Μόνο τρεις χώρες είδαν βελτίωση στις εκπομπές CO2: η Νορβηγία, η Ολλανδία και η Φινλανδία. Στη Νορβηγία, η αυξανόμενη δημοτικότητα των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων (με μερίδιο αγοράς 57%) ήταν αρκετά μεγάλη ώστε να απορροφήσει την πτώση που σημείωσαν τα αυτοκίνητα ντίζελ (-28%). Στην Ολλανδία, η βελτίωση οφειλόταν στην αύξηση της ζήτησης για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων AFV (+74%), τα οποία αντιπροσώπευαν το 11% της συνολικής αγοράς.
Δείτε ακόμη: Αέρας ή άζωτο στα ελαστικά; Τι είναι καλύτερο;
Η άφιξη νέων SUV τον περασμένο χρόνο, συμπεριλαμβανομένης της κυκλοφορίας 16 νέων μοντέλων, σε συνδυασμό με την αύξηση στη ζήτηση αυτού του τύπου αυτοκινήτου συνέβαλε επίσης στη συνολική αύξηση των μέσων εκπομπών CO2 στην Ευρώπη. Οι μέσοι όροι εκπομπών για τα SUV επιδεινώθηκαν κατά 1,4 γρ./χλμ., ενώ ο τομέας των SUV αποτέλεσε το 35% των συνολικών ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων πέρυσι.
Στην Ελλάδα, παρόλο που βρισκόμαστε στις υψηλότερες θέσεις ‘καθαρών’ οχημάτων στην Ευρώπη (5η καλύτερη αγορά), επίσης αυξήθηκε ο μέσος όρος ρύπων κατά 2,8 γρ./χλμ., στα 111,4 γρ./χλμ. Σύμφωνα με τον κ. Ευάγγελο Χατζησταύρου, Γενικό Διευθυντή Λειτουργιών Ευρώπης της JATO Dynamics, αυτό οφείλεται τόσο στη μείωση των ντιζελοκινητήρων και την αύξηση των SUV, όπως παρατηρούμε γενικά στην Ευρώπη, όσο και στον τρόπο υπολογισμού των ρύπων. Ενώ οι μετρήσεις έχουν ως σημείο αναφοράς το NEDC Correlated standard, που υποτίθεται ότι θα έδινε συγκρίσιμα αποτελέσματα με το παλιότερο NEDC Standard, στην πραγματικότητα το ίδιο αυτοκίνητο εμφανίζεται με αυξημένους ρύπους στις περισσότερες περιπτώσεις. Η εικόνα θα είναι σημαντικά δυσμενέστερη τα επόμενα χρόνια, όταν οι μετρήσεις θα είναι βάσει του πολύ πιο αυστηρού WLTP Standard.
Πηγή: JATO Dynamics