Τον Οκτώβριο του 2022, οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου συμφώνησαν ότι οι εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα και τα βαν θα πρέπει να μειωθούν κατά 100% έως το 2035. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τότε οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα μπουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, όσον αφορά την πώληση καινούργιων αυτοκινήτων και όχι την κυκλοφορία του υπάρχοντος στόλου.
Σήμερα το Κοινοβούλιο ενέκρινε τους νέους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 για νέα επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, ως μέρος του πακέτου «Fit for 55». Με 340 ψήφους υπέρ, 279 κατά και 21 αποχές, οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τη συμφωνία που επιτεύχθηκε με το Συμβούλιο σχετικά με τα αναθεωρημένα πρότυπα απόδοσης εκπομπών CO2 για νέα αυτοκίνητα και φορτηγά σύμφωνα με το φιλόδοξο πλάνο της ΕΕ για το κλίμα.
Αντίστροφη μέτρηση από το 2030
Η νέα νομοθεσία ορίζει το δρόμο προς τις μηδενικές εκπομπές CO2 για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα το 2035 (στόχος σε όλο τον στόλο της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 που παράγονται από νέα αυτοκίνητα και φορτηγά κατά 100% σε σύγκριση με το 2021). Οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης των εκπομπών για το 2030 ορίζονται στο 55% για τα αυτοκίνητα και στο 50% για τα φορτηγά.
Η Επιτροπή θα παρουσιάσει έως το 2025 μια μεθοδολογία για την αξιολόγηση και την αναφορά δεδομένων σχετικά με τις εκπομπές CO2 σε όλο τον κύκλο ζωής των αυτοκινήτων και των φορτηγών που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ, συνοδευόμενη από νομοθετικές προτάσεις όπου χρειάζεται.
Έως τον Δεκέμβριο του 2026, η Επιτροπή θα παρακολουθεί το κενό μεταξύ των τιμών εκπομπών και των δεδομένων κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας στην πραγματικότητα, θα υποβάλει έκθεση σχετικά με μια μεθοδολογία προσαρμογής των ειδικών εκπομπών CO2 των κατασκευαστών και θα προτείνει κατάλληλα μέτρα παρακολούθησης. Κάθε δύο χρόνια, αρχής γενομένης από τα τέλη του 2025, η Επιτροπή θα δημοσιεύει έκθεση για την αξιολόγηση της προόδου προς την οδική κινητικότητα μηδενικών εκπομπών.
Δρόμος μετ΄ εμποδίων οι μηδενικές εκπομπές ρύπων
Ο εισηγητής Jan Huitema δήλωσε: «Αυτός ο κανονισμός ενθαρρύνει την παραγωγή οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Περιλαμβάνει μια φιλόδοξη αναθεώρηση των στόχων για το 2030 και έναν στόχο μηδενικών εκπομπών για το 2035, ο οποίος είναι κρίσιμος για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Αυτοί οι στόχοι δημιουργούν σαφήνεια για την αυτοκινητοβιομηχανία και τονώνουν την καινοτομία και τις επενδύσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Η αγορά και η οδήγηση αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων θα γίνει φθηνότερη για τους καταναλωτές και μια αγορά μεταχειρισμένων θα αναδυθεί πιο γρήγορα. Κάνει τη βιώσιμη οδήγηση προσβάσιμη σε όλους».
Μακάρι μέχρι τότε να βγει αληθινός ο κος Jan Huitema, αλλά για τα επόμενα πάντως χρόνια το μόνο σίγουρο είναι ότι τα αυτοκίνητα συνεχώς θα γίνονται όλο και πιο ακριβά. Ήδη μέσα σε ένα χρόνο οι τιμές πολλών μοντέλων έχουν εκτοξευθεί, ενώ η προσθήκη υβριδικών συστημάτων, η αφαίρεση από τις γκάμες των εταιρειών μικρών αυτοκινήτων και η προσθήκη αμιγώς ηλεκτρικών, αυξάνει και άλλο το χάσμα των τιμών. Συνεπώς αρκετές μάρκες θα γίνουν απλησίαστες, αφού για παράδειγμα όταν παλαιότερα πωλούσαν αυτοκίνητα με 10.000 ευρώ, στο μέλλον θα ξεκινούν από τριπλάσια ποσά.
Ηλεκτροκίνηση ίσον μαζικές απολύσεις;
Ακόμα και στην περίπτωση που «η αγορά και η οδήγηση αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων θα γίνει φθηνότερη για τους καταναλωτές», πολλοί θα έχουν χάσει τις δουλειές τους. Γιατί πολύ απλά ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει πολύ λιγότερα εξαρτήματα, μεταξύ αυτών ο κινητήρας εσωτερικής καύσης και το κιβώτιο ταχυτήτων.
- Ήδη αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει μαζικές απολύσεις χιλιάδων εργαζόμενων.
- Όλος ο κλάδος που δραστηριοποιείται με τα ανταλλακτικά και τα αναλώσιμα, τι θα απογίνει στο μέλλον;
- Τα πρατήρια υγρών καυσίμων; Θα μετατραπούν σε σταθμούς φόρτισης αυτοκινήτων;
Σχετικά με το «μια αγορά μεταχειρισμένων θα αναδυθεί πιο γρήγορα», μάλλον δεν έχει υπολογίσει ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα, σε ένα 100% ηλεκτρικό αυτοκίνητο μετά από 7-8 χρόνια για παράδειγμα (ή και λιγότερα) οι μπαταρίες θα έχουν χάσει σημαντικό μέρος της απόδοσής τους, άρα δύσκολα αυτά τα αυτοκίνητα θα βρίσκουν αγοραστές.
Σίγουρα τα ερωτήματα που προκύπτουν με αυτή την απόφαση είναι πολλά περισσότερα. Ας ελπίσουμε να πάνε όλα όπως πιστεύουν αυτοί που την ψήφισαν και να μη γίνει η Ευρώπη ένα νεκροταφείο παλιών αυτοκινήτων, ή μια δεύτερη Κούβα, όπως κάποιοι αναφέρουν, μεταξύ σοβαρού και αστείου.