Οι ευρωπαίοι εκπρόσωποι συμφώνησαν να «εξοντώσουν» τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, μαζί με τα υβριδικά και Plug-in Hybrid από το 2035 και μετά. Συγκεκριμένα οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου αποφάσισαν και συμφώνησαν ότι οι εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα και τα βαν θα μειωθούν κατά 100% έως το 2035, απαγορεύοντας ουσιαστικά την πώληση παραδοσιακών οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
«Αυτή η εξαιρετικά εκτεταμένη απόφαση δεν έχει προηγούμενο», δήλωσε ο Oliver Zipse, Πρόεδρος του ACEA και Διευθύνων Σύμβουλος της BMW. «Σημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι πλέον η πρώτη και μοναδική περιοχή στον κόσμο που θα γίνει πλήρως ηλεκτρική». Και συμπλήρωσε: «Μην κάνετε λάθος, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ανταποκρίνεται στην πρόκληση να παρέχει αυτά τα αυτοκίνητα και τα βαν μηδενικών εκπομπών. Ωστόσο, τώρα επιθυμούμε να δούμε τις συνθήκες πλαισίου που είναι απαραίτητες για την επίτευξη αυτού του στόχου να αντικατοπτρίζονται στις πολιτικές της ΕΕ. Αυτές περιλαμβάνουν την αφθονία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ένα απρόσκοπτο ιδιωτικό και δημόσιο δίκτυο υποδομής φόρτισης και πρόσβαση σε πρώτες ύλες».
Χάρη στις συνεχείς επενδύσεις του κλάδου, πέρυσι ένα στα πέντε νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην ΕΕ είχαν πρίζα. Μέχρι το 2030 προβλέπεται ότι θα αυξηθεί σε τρία αυτοκίνητα στα πέντε – βάζοντας την ΕΕ μπροστά από όλες τις άλλες περιοχές του κόσμου.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι έτοιμες να συνεργαστούν με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ για να αντιμετωπίσουν τις σημαντικές κοινωνικές και βιομηχανικές προκλήσεις που φέρνει αυτός ο μετασχηματισμός. «Πρέπει τώρα να εργαστούμε μαζί για πολιτικές που εγγυώνται την πρόσβαση στις πρώτες ύλες που απαιτούνται για την ηλεκτροκίνηση, καθιστούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσιτά προϊόντα μαζικής αγοράς, μετριάζουν τις αρνητικές συνέπειες στην απασχόληση και δίνουν τη δυνατότητα στους ευρωπαίους πολίτες να φορτίζουν το ηλεκτρικό τους όχημα γρήγορα και εύκολα», δήλωσε. Γενικός Διευθυντής του ACEA, Sigrid de Vries.
Ως μέρος μιας συνολικής βιομηχανικής πολιτικής, η Ευρώπη χρειάζεται να δημιουργήσει ανθεκτικές αλυσίδες εφοδιασμού, ειδικά όταν πρόκειται για κρίσιμα μέρη όπως οι μπαταρίες και οι πρώτες ύλες. Διαφορετικά, οι κατασκευαστές οχημάτων της ΕΕ θα βρίσκονται σε σημαντικό μειονέκτημα σε σύγκριση με τους ομολόγους τους από άλλες περιοχές – ιδίως υπό το πρίσμα της ραγδαίας αύξησης των τιμών της ενέργειας.
Τα μέλη του ACEA ζητούν μια ισχυρή και ουσιαστική ενδιάμεση αναθεώρηση του κανονισμού CO2. Αυτό θα είναι απαραίτητο για να αξιολογηθεί εάν έχει σημειωθεί επαρκής πρόοδος στις εξελίξεις της αγοράς, την ανάπτυξη υποδομών, τη διαθεσιμότητα πρώτων υλών και την οικονομική προσιτότητα.
Πράγματι, η οικονομική προσιτότητα κινδυνεύει να γίνει μεγαλύτερο εμπόδιο, με τον πληθωρισμό να αυξάνεται και την τιμή των μπαταριών να αυξάνεται για πρώτη φορά σε πάνω από μια δεκαετία. Ως εκ τούτου, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν τις εκπομπές από τον υπάρχοντα στόλο οχημάτων στο δρόμο.
Οι αρμόδιοι της Ε.Ε. μπορεί να κάνουν μεγαλεπήβολα πλάνα για τη δραστική μείωση των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα, όμως ο κόσμος θα μπορεί να ανταποκριθεί σε κάτι τέτοιο; Ή μήπως όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα θα μπορούν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο και όσοι δεν έχουν αυτή την ευχέρεια θα κρατούν με νύχια με και δόντια το παλιό τους αυτοκίνητο; (εφόσον τους επιτρέπεται μέχρι τότε). Σίγουρα η Ε.Ε. μπαίνει σε αχαρτογράφητα νερά και προκαλεί πολλά ερωτηματικά με αυτή την οριστική απόφαση, όταν η κοινωνία μαστίζεται από την ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση. Θα πείτε ότι έως το 2035 μεσολαβούν 13 χρόνια, αλλά μέχρι τότε, στην Ελλάδα για παράδειγμα (και σε άλλα κράτη) θα υπάρχουν φορτιστές παντού, σε κάθε γειτονιά, δρόμο και σπίτι; Ή μήπως θα διατίθενται ηλεκτρικά αυτοκίνητα για το ευρύ κοινό σε χαμηλές τιμές, αντίστοιχες με των συμβατικών; Μάλλον απίθανο έως αδύνατο.