Στα τόσα τραγικά περιστατικά που σημειώνονται καθημερινά επί ελληνικού οδοστρώματος, τον τελευταίο καιρό έχουν αρχίσει να πυκνώνουν επικίνδυνα εκείνα με οχήματα που κινούνται στο αντίθετο ρεύμα, δίχως οι οδηγοί τους να έχουν συναίσθηση του πού βρίσκονται.
Μόλις πριν λίγες μέρες, μια 83χρονη μπήκε ανάποδα στην εθνική οδό, στα Μέγαρα, και επί σχεδόν ένα χιλιόμετρο οδηγούσε κανονικά, μέχρι που συνέβη το μοιραίο. Το αυτοκίνητο συγκρούστηκε μετωπικά με μοτοσικλέτα, σκοτώνοντας ακαριαία τον αναβάτη και την ηλικιωμένη οδηγό, ενώ ο 80χρονος σύζυγος υπέκυψε στα τραύματά του λίγο αργότερα, στο νοσοκομείο. Τρεις άνθρωποι νεκροί, επειδή ο ένας εξ αυτών δεν αντιλήφθηκε ότι κινούταν προς τη λάθος κατεύθυνση, σε ένα σημείο που υπάρχει διαχωριστικό στηθαίο. Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του ΕΡΤ News, η συντριπτική πλειοψηφία όσων μετέχουν σε τέτοια περιστατικά ανήκουν στο φάσμα της τρίτης ηλικίας.
«Πάνω από το 90% των περιπτώσεων που έχουμε είσοδο σε αυτοκινητόδρομο στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, αναφέρεται σε οδήγηση από υπερήλικους οδηγούς. Αγαθή τύχη θα έλεγα είναι το γεγονός ότι τόσα χρόνια που συμβαίνουν αυτά τα περιστατικά δεν έχουμε τέτοια αποτελέσματα» επισημαίνει ο Πρόεδρος Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.ΤΑ (Εθελοντικός Σύλλογος Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων) Γιάννης Λιονάκης. «Πρέπει άμεσα να δράσουν οι διαχειριστές των αυτοκινητοδρόμων και να υλοποιήσουν τεχνικές και πρωτόκολλα τα οποία υπάρχουν ώστε να μην μπορεί να μπει κανείς ανάποδα στον αυτοκινητόδρομο κι αν μπει να ακινητοποιείται» υπογραμμίζει ο Πρόεδρος Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, Άρης Ζωγράφος.
Ενδεικτικά, από το 2020 έχουν καταγραφεί ανάλογες σκηνές στο τμήμα Σχηματάρι-Χαλκίδα (3 Σεπτέμβρη του ’20), στον ΒΟΑΚ (τριπλέτα εδώ, 22 Μαρτίου του ’21 και δυο φέτος, 26 Απριλίου και 5 Μαΐου) και στο τμήμα Λάρισα-Βόλος (επίσης φέτος, στις 26 Σεπτέμβρη). Βλέπουμε, δηλαδή, ότι μόνο φέτος και σε διάστημα 7 μηνών (από Απρίλιο μέχρι Οκτώβρη), έχουν σημειωθεί περισσότερα περιστατικά από όσα τα 2 προηγούμενα χρόνια, με χειρότερο φυσικά το δυστύχημα στα Μέγαρα.
Οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας πως θα πρέπει να αυστηροποιηθούν περαιτέρω τα πρωτόκολλα και να ενταχθούν ενδεδειγμένοι μέθοδοι ακινητοποίησης των οχημάτων για ανάλογες περιπτώσεις. Να σημειωθεί ότι, σήμερα, ένας οδηγός όταν συμπληρώσει τα 65 έτη της ηλικίας του υποχρεούται να εξεταστεί από παθολόγο και οφθαλμίατρο και ανανεώνει το δίπλωμα του για τρία χρόνια. Οι οδηγοί άνω των 80 ετών εξετάζονται από 4 γιατρούς, μεταξύ αυτών και νευρολόγος, και μπορεί να ανανεώσει το δίπλωμά του για δύο ή και λιγότερα χρόνια, ανάλογα με τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Όλοι γνωρίζουμε, βέβαια, πόσο «αδιάβλητες» είναι όλες οι σχετικές διαδικασίες…