Η VW πριν λίγες ημέρες παρουσίασε το ανανεωμένο Phideon. Τη λιμουζίνα, που από το 2016 αποτελεί τη ναυαρχίδα των Γερμανών στην αγορά της Κίνας, αλλά και τον πνευματικό απόγονο του Phaeton. Καθόλου τυχαία και η ομοιότητα στην ονομασία, εξάλλου.
Ο «Φαέθωνας» (γιος του Ήλιου και της Κλυμένης, κατά τη μυθολογία) αποτέλεσε το όραμα του εμβληματικού CEO της «ΦαουΒε», Ferdinand Piech, για τη δημιουργία του καλύτερου αυτοκινήτου στον κόσμο! Την ίδια περίοδο, ο εγγονός του Ferdinand Porsche ήθελε να κατασκευάσει το ταχύτερο τετράτροχο παραγωγής όλων των εποχών, που θα ήταν ταυτόχρονα το πρώτο που θα ξεπερνούσε τα 400 χλμ./ώρα και τα 1.000 άλογα. Το αυτοκίνητο αυτό, έμελλε να γράψει ιστορία ως Bugatti Veyron. Σκοπός του Phaeton ήταν να κάνει το ίδιο, αποτελώντας την πεμπτουσία εξέλιξης και τεχνολογικών εφαρμογών της VW στις «γήινες» κατασκευές. Επισήμως…
Δείτε ακόμα: Η Bugatti Veyron αναθεώρησε την λογική (+video)
Ανεπίσημα, το όλο εγχείρημα ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 90 από προσωπικό γινάτι του Piech απέναντι στη Mercedes, η οποία παρουσιάζοντας την πρώτη γενιά της A-Class εισήλθε στην κατηγορία του Golf. Κατά τον ίδιο τρόπο, ο Piech ήθελε να δείξει στη Στουτγκάρδη πως το Βόλφσμπουργκ μπορούσε να τους κερδίσει στο ίδιο τους το γήπεδο: τα premium μοντέλα. Και μάλιστα όχι απέναντι σε όποιον κι όποιον αντίπαλο, αλλά την S-Class. Μια από τις προϋποθέσεις που έθεσε ο κυριαρχικός CEO κατά την εξέλιξη του Project VW611, ήταν να οδηγείται στα 300 χλμ./ώρα με εξωτερική θερμοκρασία 50 βαθμών Κελσίου, διατηρώντας παράλληλα την καμπίνα στους 22 βαθμούς και χωρίς να ανεβαίνει «τσικ» ο δείκτης για την θερμοκρασία των υγρών. Κι αυτό παρότι η τελική περιοριζόταν ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα. Μία άλλη, αφορούσε την στρεπτική ακαμψία. Ο Piech ήθελε τουλάχιστον 37.000 Nm/degree. Η Ferrari F50, με καταβολές σασί από Formula 1, βρίσκονταν στις 34.600…
Δείτε ακόμα: Γιατί το VW Passat του 1988 ήταν ριζοσπαστικό;
Το ίδιο «ψυχαναγκαστικός» ήταν στα ζητήματα ποιότητας κύλισης, ήχου κλεισίματος θυρών, επίπεδα θορύβου, απόσβεσης αναρτήσεων κλπ. Τελικώς, το Phaeton παρουσιάστηκε το 2002, αφού πρώτα κατασκευάστηκε ολόκληρη μονάδα παραγωγής στη Δρέσδη και εξελίχτηκε πλατφόρμα αποκλειστικά για αυτό! Μια πλατφόρμα (D1) που αποτέλεσε την αναγέννηση της Bentley, καθώς εκεί βασίστηκαν οι Continental GT και Flying Spur. To μήκος έφτανε στα 5.055 χλστ. και το μεταξόνιο στα 2.811 χλστ., ενώ ως γνήσιος ανταγωνιστής της S-Class, διέθετε και επιμηκυμένη έκδοση (5.175 χλστ. μήκος, 3.001 χλστ. μεταξόνιο).
Η γκάμα κινητήρων ήταν ευρύτατη, προσφέροντας τους 3.2/3.6 V6, 4.2 V8, 3.0 V6 TDI, 5.0 V10 TDI και τον 6.0 W12. Ο εξοπλισμός -ανάλογα την έκδοση- περιλάμβανε μέχρι τετραζωνικό κλιματισμό, θερμαινόμενα/κλιματιζόμενα/με λειτουργία μασάζ καθίσματα, DVD Player με οθόνες στα προσκέφαλα, αερανάρτηση, ψυγειάκι, σαμπανιέρα και πολλά ακόμα (ειδικά η έκδοση Lounge). Με λίγα λόγια, λιμουζίνα με τα όλα της. Πλην της τιμής.
Για να αποφευχθεί ο «εμφύλιος» με το Audi A8, το Phaeton δεν διέθετε αλουμινένιο πλαίσιο και κοστολογείτο χαμηλότερα τόσο από αυτό, όσο κυρίως -και πολύ λιγότερο- από την S-Class. Κάτι που στοίχιζε στη VW περί τα 28.000 ευρώ ανά μονάδα! Ο σκοπός αγίαζε τα μέσα, όμως. Το κόστος ήταν ασήμαντο μπροστά στην ταπείνωση της Mercedes, και το Phaeton ήταν ένα αυτοκίνητο που είχε όλα τα φόντα να το καταφέρει. Όλα, εκτός από ένα: το σήμα.
Διαβάστε επίσης: Ποια τεχνολογία της Porsche είχε το VW Corrado;
Άτομα που συμμετείχαν στα -πολλές φορές θυελλώδη- Δ.Σ. του τότε VAG, αναφέρουν πως είχε επισημανθεί πολλάκις στον Piech ότι οι αριθμοί δεν υπήρχε περίπτωση να «βγουν». Το πείσμα του «πατριάρχη» όμως, δεν άφηνε περιθώρια ευκαμψίας στους χειρισμούς. Επίσης, ο Piech ανέφερε πολλές φορές το παράδειγμα της Toyota και του Lexus LS, λέγοντας: «αφού τα κατάφεραν αυτοί, μπορούμε κι εμείς». Βέβαια, οι Ιάπωνες τα κατάφεραν μέσω διαφορετικής μάρκας και αφού πρώτα ετοίμασαν ολόκληρη επιχείρηση προμοταρίσματος. Η VW, αντίθετα, πράγματι κατασκεύασε ένα αυτοκίνητο που απέσπασε τις καλύτερες κριτικές, αλλά δεν κατάφερε να πείσει το αγοραστικό κοινό πως δεν επρόκειτο για ένα πολυτελές Passat.
Δείτε ακόμα: Ποιες πρωτιές είχε το τρίτης γενιάς VW Golf;
Ετήσιος στόχος παραγωγής, ήταν οι 20.000 μονάδες. Από το 2002 μέχρι το 2006, είχαν πουληθεί 25.000 κομμάτια. Μέχρι το 2016, όταν και έπεσε η αυλαία για το Phaeton, το εργοστάσιο της Δρέσδης συναρμολόγησε 84.235 μονάδες. Κερδοφόρο δεν επρόκειτο ποτέ να είναι, ακόμα κι αν έπιανε το αρχικό πλάνο των 20.000 αντιτύπων ετησίως. Με άλλα σήματα, ουδείς ξέρει τι θα κατάφερνε. Εξάλλου, δεν ήταν αυτός ο σκοπός του. Το Phaeton δημιουργήθηκε, απλά και ξάστερα, επειδή η VW μπορούσε να το φτιάξει. Και παράλληλα, να μπει «στο μάτι» της Mercedes…