Τα καινούργια αυτοκίνητα διατηρούν ελάχιστους δεσμούς με εκείνα παλαιότερων χρονολογιών, σε κάθε τομέα. Προφανώς αυτοί που ξεχωρίζουν είναι της τεχνολογίας, της ασφάλειας και του εξοπλισμού. Βασικές εκδόσεις σαν άλλοτε, πλέον δεν υφίστανται. Κατασκευές που μετατρέπονται σε τσαλακωμένο χαρτί μετά από τρακάρισμα, επίσης. Για ψηφιακότητα και ηλεκτρονικά συστήματα δεν ανοίγει καν κουβέντα. Το θέμα, όμως, είναι ότι όλα αυτά προσθέτουν κιλά. Πολλά, για την ακρίβεια, και μάλιστα συγκριτικά με μοντέλα μόλις πριν λίγων ετών.
Το βρετανικό Autocar εξέτασε ενδελεχώς το πόσο έχουν αλλάξει οι ενδείξεις στις ζυγαριές, μέσα σε μια επταετία. Η έρευνα περιέκλεισε το διάστημα 2016-2023 και έβγαλε εντυπωσιακά, για να μην πούμε σοκαραριστικά, αποτελέσματα. Το μέσο βάρος ενός νέου τετράτροχου έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 400 κιλά, μέσα σε 7 χρόνια! Από τα 1.553 κιλά μέσου όρου το 2016, φτάσαμε πέρσι στα 1.947 κιλά! Φυσικά τεράστιο ρόλο παίζει η ολοένα αυξανόμενη προσφορά SUVs και crossovers, με τα οποία έχουν γεμίσει οι δρόμοι. Όσο παρουσιάζονται βαριά νέα μοντέλα, τόσο επιβαρύνεται η μέση τιμή της ζυγαριάς. Όχι ότι τα ίδια, τα SUVs, δεν έχουν βαρύνει, αλλά αρκετά λιγότερο: 1.906 κιλά ζύγιζαν κατά μέσο το 2023, 1.723 το 2016. Αν βάλουμε και τα pick up στην εξίσωση, ο αριθμός διαμορφώνεται στα 1.985 κιλά. Πώς γίνεται το μέσο βάρος των SUV να είναι 1,9 τόνοι και της γενικής κατάταξης 1,95 τόνοι; Η απάντηση αποτελείται από μία λέξη: ηλεκτρικά.
Τα EVs είναι βαριά από κατασκευής, άσχετα αν έχουμε να κάνουμε με μικρομεσαία χάτσμπακ, C-SUV ή λιμουζίνα. Το βάρος ενός μέσου ηλεκτρικού καταγράφεται στα 1.991 κιλά, την ώρα που ενός υβριδικού είναι στα 1.897 κιλά και ενός κλασικού αυτοκινήτου, με κινητήρα εσωτερικής καύσης, στα 1.841 κιλά. Κάθε φορά που παρουσιάζεται μια Mercedes EQS SUV, για παράδειγμα, που ζυγίζει 2.899 κιλά, ένα Kia Picanto 914 κιλών «φορτώνεται» με τέτοιο αριθμολογικό έρμα, ώστε εκτινάσσεται η μέση τιμή βάρους. Η σύγκριση με ακόμα πιο περασμένες χρονιές, ωστόσο, σε κάνει να γουρλώνεις τα μάτια, όσο κι αν περιμένεις τεράστιες διαφορές.
Το 2000, ένα μέσο αυτοκίνητο ζύγιζε περίπου 1,5 τόνο. Σταδιακά, και μέχρι το 2018, η βελόνα της ζυγαριάς άρχισε να ανεβαίνει, πρώτα μέχρι τα 1.600-1.650 κιλά και μετά στα 1.700. Πριν 5 χρόνια χτύπησε 1,7 τόνους ο μέσος όρος, και ήταν σαν να άνοιξαν οι πύλες της παχυσαρκίας για τα καινούργια αυτοκίνητα. Όσο για το μέλλον; Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μέσο όρο 2 τόνων, και βλέπουμε…