Τα τελευταία χρόνια «σέρνεται» στην Ευρώπη η τάση για μείωση των ορίων ταχύτητας. Μια τακτική που απορρέει πρωτίστως από τις νόρμες εκπομπών ρύπων και την κατανάλωση καυσίμου, μαζί με αμφιβόλου ποιότητας έρευνες. Πολλές εξ αυτών προκρίνουν πως ένα αποτελεσματικό μέτρο για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των οχημάτων, είναι η μείωση της ταχύτητας που κινούνται. Σύμφωνα με μια πολύ αμφισβητούμενη (και εν πολλοίς «μπακαλίστικη») λογική, όσο πιο αργά πάει ένα αυτοκίνητο τόσο λιγότερο ρυπαίνει. Πόσο αποδίδει αυτή η προσέγγιση;
Σύμφωνα με τους , οι οποίοι πρωτοπόρησαν στην εφαρμογή τέτοιων μέτρων, καθόλου! Όπως καταγράφει κοινή έρευνα μεταξύ RIVM και πανεπιστημίου του Wageningen (που δημοσιεύεται από την De Telegraaf), από το 2020 που εισήχθησαν οι μειώσεις των ορίων ταχύτητας μέχρι σήμερα, ο αντίκτυπος στις εκπομπές οξειδίων του αζώτου καταγράφουν πτώση μόλις μερικών δεκάτων του γραμμαρίου ανά εκτάριο, σε ετήσια βάση. Πρακτικά, δηλαδή, μιλάμε για ανύπαρκτη επίδραση – η οποία μάλιστα, όπως υπογραμμίζουν οι επιστήμονες, οφείλεται κατά συντριπτική πλειοψηφία στις αλλαγές διαχείρισης αγροτικών εκτάσεων (βλέπε φάρμες και απόβλητα από τα ζωντανά). Με άλλα λόγια, η μείωση των ορίων ταχύτητας δεν έχουν συνεισφέρει ούτε στο ελάχιστο, σε αυτό που -υποτίθεται ότι- σχεδιάστηκαν να κάνουν.
Η Ολλανδία μείωσε το μέγιστο όριο ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους το 2020 από τα 130 χλμ./ώρα στα 100 χλμ./ώρα, στις ώρες αιχμής (06.00 το πρωί έως 19.00 το απόγευμα). Αναλόγως του σημείου ενδέχεται να είναι ακόμα χαμηλότερο το όριο, στα 80 χλμ./ώρα, την ώρα που στις πόλεις έχει κατέβει μέχρι τα 25 χλμ./ώρα για κάποιες κατηγορίες τροχοφόρων. Μέσα σε αυτά τα 4 χρόνια εφαρμογής, όμως, η επίδραση των μέτρων δεν απαντάται πουθενά επί του πρακτέου. Ή, για να ακριβολογούμε, απαντάται εκεί που αφορά τον κρατικό μηχανισμό: στα έσοδα.
Το πρόστιμο για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας στην Ολλανδία, αναλόγως του πόσο το ξεπερνά ο παραβάτης, μπορεί να φτάσει μέχρι τα 1.350 ευρώ! Πρόστιμα που όλως «τυχαίως» πήραν 10% σε κοστολόγιο, με το που άλλαξαν τα όρια προ τετραετίας.