H Toyota ήταν από τους πρώτους κατασκευαστές που καταπιάστηκαν με τις κυψέλες καυσίμου, θέλοντας να αξιοποιήσει το υδρογόνο ως καύσιμο για την παραγωγή ενέργειας στους ηλεκτροκινητήρες. Τα FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) υπόσχονται μεγιστοποίηση της αυτονομίας και μερική απεξάρτηση από τα σημεία φόρτισης, αλλά έχουν τις δικές τους έγνοιες. Κι όπως παραδέχονται οι Ιάπωνες μέσω του Mirai, δυσεπίλυτες.
Ο τεχνικός διευθυντής, Hiroki Nakajima, ανακοίνωσε αλλαγές στην προσέγγιση της ιαπωνικής εταιρίας για τις κυψέλες υδρογόνου, μεταφέροντας το ενδιαφέρον από τα επιβατικά στα επαγγελματικά οχήματα. Κύριος λόγος για αυτό είναι η δυσκολία του Mirai να βρει αγοραστές, η οποία εν πολλοίς πηγάζει από την ίδια, τη φύση του υδρογόνου. Το σκεπτικό πίσω από τα FCEV είναι ότι ναι μεν κινούνται με ηλεκτρισμό, αλλά χάρη στην παρουσία ντεπόζιτου (που γεμίζει με H2) δεν χρειάζονται να φορτίζουν τόσο συχνά. Απλά πας στο σταθμό ανεφοδιασμού, βάζεις υδρογόνο και συνεχίζεις. Θεωρητικά, δηλαδή, συνδυάζεις τα ήθη του ρεύματος με τα έθιμα των κινητήρων εσωτερικής καύσης, φτάνοντας σε νούμερα αυτονομίας άνω των 1.000 χλμ. Πρακτικά, όμως, έχεις άλλα προβλήματα.
Όπως αναφέρει ο Nakajima, το δίκτυο των πρατηρίων που διαθέτουν υδρογόνο είναι εξαιρετικά περιορισμένο. Σε κοτζάμ Η.Π.Α. υπάρχουν μόλις 57 όλοι κι όλοι, άπαντες στην Καλιφόρνια! Κατά συνέπεια ένα FCEV καθίσταται επί της ουσίας άχρηστο, καθώς ο ιδιοκτήτης καταλήγει να το χρησιμοποιεί σαν κανονικό ηλεκτρικό. Κάτι που μεταφράζεται σε πολύωρες παραμονές στη φόρτιση, υπολογισμούς αυτονομία για ταξίδια κι όλα τα σχετικά. Αναμενόμενα, δύσκολα βρίσκει κάποιος υποψήφιος αγοραστής κίνητρο σε ένα μοντέλο, σαν το Mirai: «Δοκιμάσαμε, αλλά το πείραμα δεν πέτυχε. Είναι πολύ λίγοι οι σταθμοί ανεφοδιασμού με υδρογόνο, οπότε αναπόφευκτα μειώνεται το ενδιαφέρον για αυτοκίνητα της συγκεκριμένης τεχνολογίας».
Φέτος, πάντως, το Mirai πραγματοποιεί την καλύτερη χρονιά στην έως τώρα πορεία του, και στις δυο γενιές του. Από το Φλεβάρη μέχρι το Σεπτέμβρη ταξινομήθηκαν 2.604 αυτοκίνητα στην Αμερική, σημειώνοντας αύξηση πάνω από 80% συγκριτικά με πέρσι. Παρόλα αυτά, η απόφαση της Toyota δεν αλλάζει. Η FCEV τεχνοτροπία εγκαταλείπεται στα επιβατικά οχήματα (άρα δεν θα υπάρξει τρίτη γενιά Mirai), προκειμένου να επικεντρωθεί στα επαγγελματικά. Ο Nakajima δίνει την εξήγηση: «Τα επαγγελματικά, για παράδειγμα τα ελαφρά φορτηγά, μετακινούνται διαρκώς από σημείο σε σημείο. Κάτι που καθιστά ευκολότερη τη μετάβαση σε ένα πρατήριο υδρογόνου, εν αντιθέσει με έναν ιδιώτη που το σπίτι του είναι σε ένα μέρος και ο πλησιέστερος σταθμός μπορεί να απέχει 100 χιλιόμετρα».