Πριν από την εξάπλωση των turbo downsized μηχανικών συνόλων, τα 1.000άρια αυτοκίνητα ταυτίζονταν με μίνι «αναιμικά» μοντέλα, ισχύος κοντά στους 50-60 ίππους. Με την προσθήκη της υπερτροφοδότησης και της εξέλιξης όλων των επιμέρους τμημάτων, η ιπποδύναμη αυξήθηκε σημαντικά και πλέον στις περισσότερες περιπτώσεις είναι ισοδύναμη με παλαιότερων δυνατών ατμοσφαιρικών μηχανικών συνόλων 1.4-1.6 λτ., ενώ η ροπή είναι επιπέδου 2λιτρων.
Στην πλειοψηφία τους τα turbo μοτέρ των 1.0-1.2 λτ. αποδίδουν κοντά στους 100 με 130 ίππους και τοποθετούνται σε πάρα πολλά αυτοκίνητα διαφορετικών τιμών και κατηγοριών, από μίνι έως μικρομεσαία SUV. Ακόμα κάποιοι παραξενεύονται όταν ακούν ότι ένα πληθωρικό SUV για παράδειγμα έχει έναν μικρό turbo κινητήρα, αντί για 1.600άρη ή 2λιτρο. Ποιο είναι όμως τώρα το ποιο γρήγορο και δυνατό αυτοκίνητο παραγωγής με 1.0 Turbo κινητήρα;
Το δυνατότερο και γρηγορότερο 1.000άρι!
Όπως έχετε ήδη δει από τις φωτογραφίες, πρόκειται για το νέο Ford Puma ST Powershift. Αναβαθμισμένος με τη χρήση ήπιας υβριδικής τεχνολογίας 48V ώστε να αποδίδει μέγιστη ισχύ 170 PS και ροπή 248 Nm, o πολυβραβευμένος κινητήρας του 1.0 λίτρου συνδυάζεται με ένα 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Ford Powershift με χειριστήρια αλλαγών στο τιμόνι. Προσφέρει επιτάχυνση στα 0-100 χλμ./ώρα σε 7,4 δλ., σε συνδυασμό με κατανάλωση καυσίμου 6,3 λτ./100 χλμ. και εκπομπές CO2 144 γρ./χλμ.
Μαζί με τη μοναδική ρύθμιση λογισμικού του υπερτροφοδοτούμενου, τρικύλινδρου βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού, επιτυγχάνεται αύξηση της ισχύος κατά σχεδόν 10% σε σύγκριση με τον 1.0 EcoBoost Hybrid των 155 PS. Το Puma ST Powershift παράγει ακριβώς τη διπλάσια ισχύ ανά λίτρο από το Focus ST170 του 2002! Το νέο Puma ST Powershift επωφελείται από την ίδια τεχνολογία ενεργών βαλβίδων εξαγωγής που συναντάμε στο Puma ST με στόχο την αυξημένη απόδοση, ενώ την ίδια στιγμή διαθέτει μία χαρακτηριστική για μοντέλα ST ηχητική χροιά κινητήρα κατά την επιτάχυνση. Ελεγχόμενη από τα επιλέξιμα Drive Modes, η ενεργή βαλβίδα εξαγωγής παραμένει κλειστή στις λειτουργίες Normal και Eco για εκλεπτυσμένη απόδοση στην καθημερινότητα, αλλά ανοίγει στην Sport για να εντείνει τον σπορ ήχο.
Ίδιες ρυθμίσεις με το «200άρι» Puma ST
Το Puma ST Powershift μοιράζεται το ίδιο πλαίσιο με το Puma ST, γεγονός που οξύνει την απόκριση χρησιμοποιώντας έναν ημιάκαμπτο άξονα πίσω με στρεπτική ακαμψία 2.000 Nm/deg – τιμή αυξημένη πάνω από 50% σε σύγκριση με το βασικό Puma – και αντιστρεπτική δοκό 28 χλστ. ενσωματωμένη στο τμήμα σχήματος U του άξονα. Μπροστά το νέο Puma ST Powershift υιοθετεί μια αντιστρεπτική δοκό 24 χλστ. Τα πατενταρισμένα ελατήρια ανακατανομής πλευρικών φορτίων της Ford βελτιώνουν επίσης την ευστάθεια, την ευελιξία και την απόκριση του Puma ST Powershift. Αυτά τα προηγμένης τεχνολογίας ελατήρια συνεργάζονται με αμορτισέρ διπλού θαλάμου της Hitachi εμπρός και πίσω που προσαρμόζουν τη δύναμη απόσβεσης με βάση τη συχνότητα των κραδασμών που μεταδίδονται από το οδόστρωμα, εξασφαλίζοντας την ακαμψία που απαιτείται για καλύτερο έλεγχο του οχήματος, αλλά συγχρόνως την άνεση και την ποιότητα κύλισης στις υψηλότερες ταχύτητες σε δρόμους με μικροανωμαλίες.
Το σύστημα διεύθυνσης του νέου Puma ST έχει λόγο υποπολλαπλασιασμού 11,4:1 – σχεδόν 25% ταχύτερο από εκείνο του βασικού Puma – και χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό εμπρός ακραξονίων, βραχίονα τιμονιού και κρεμαγιέρα προδιαγραφών ST, για αυξημένη απόκριση κατά την είσοδο στη στροφή σε σύγκριση με το βασικό Puma, με περαιτέρω υποστήριξη από το Torque Vectoring Control. Η βελτιωμένη απόδοση του συστήματος πέδησης παρέχεται από εμπρός δίσκους 325 χλστ. – 17% μεγαλύτεροι σε διάμετρο συγκριτικά με τη στάνταρ έκδοση του Puma. Η υποβοήθηση του συστήματος πέδησης του νέου Puma ST είναι ρυθμισμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρει τη βέλτιστη αίσθηση και πληροφόρηση στη σπορ οδήγηση, ενώ και η βελτιστοποιημένη ανάκτηση ενέργειας του συστήματος κίνησης υποστηρίζει επίσης το αυξημένο φρένο κινητήρα.
Πόσο κάνει το Puma ST Powershift;
Μαζί με όλα τα παραπάνω προσθέστε και έναν υπερ-πληρέστατο εξοπλισμό με όλα τα στοιχεία ανέσεων, ασφαλείας, υποβοήθησης του οδηγού και πολλά ακόμα αξεσουάρ. Βέβαια όλα αυτά έχουν και το ανάλογο υψηλό αντίτιμο. Το Puma ST 1.0 EcoBoost 170 PS εκκινεί από 38.291 ευρώ.