Κρίνοντας από τις αντιδράσεις και τον βαθμό σχολιασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το debate μεταξύ Ντόναλντ Τραμπ και Τζο Μπάιντεν, αλλά και γενικότερα οι προσεχείς προεδρικές εκλογές στις Η.Π.Α., απασχολούν ιδιαίτερα το ελληνικό κοινό. Η καλύτερη στιγμή, δηλαδή, για να θυμηθούμε την ιστορία του Subaru που αναστάτωσε ολόκληρο το Κογκρέσο.
Διαβάστε επίσης: Γνωρίζετε ότι η Subaru έχει περάσει από την F1;
Μεταφερόμαστε στο 1977 και τις Ηνωμένες Πολιτείες, με τον Τζίμι Κάρτερ στο Οβάλ Γραφείο. Εν μέσω διαφόρων νομοθετημάτων, ξεχωρίζει ένα από τα πιο ιδιαίτερα που έχουμε ακούσει ποτέ: ο Φόρος Κοτόπουλου. Τα εισαγωγικά απουσιάζουν, καθότι αυτή ήταν η επίσημη ονομασία του. Ο Chicken Tax είχε θεσπιστεί το 1963, από τον τότε Πρόεδρο Λίντον Μπ. Τζόνσον, ως αντίποινα για την υπερφορολόγηση των εισαγόμενων αμερικανικών κοτόπουλων από την Γαλλία και τη Δυτική Γερμανία. Το ζήτημα πήρε τέτοιες διαστάσεις, ώστε σε μια σύνοδο του NATO που αφορούσε τα πυρηνικά οπλοστάσια, οι Αμερικανοί διέκοψαν και έθεσαν το θέμα των κοτόπουλων, απειλώντας μέχρι και με αποχώρηση από τη Βορειοατλαντική Συμμαχία!
Δείτε ακόμα: 100 χρόνια η απόσβεση ρεύματος σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Ο Φόρος Κοτόπουλου αρχικά αφορούσε εισαγωγές πατάτας, σάλτσας και κονιάκ από όλες τα κράτη-μέλη του NATO, όμως πολύ γρήγορα επεκτάθηκε στα ελαφρά φορτηγά. Κατηγορία που υπάγονται τα δημοφιλέστατα pick ups. Η κίνηση ήλθε κατόπιν παρότρυνσης των «Big 3» (Chrysler, Ford, GM) και επέβαλλε «καπέλο» 25% σε κάθε εισαγόμενο αυτοκίνητο της κατηγορίας. Κάτι που σήμαινε πως ο ραγδαία αναπτυσσόμενος ανταγωνισμός εξ Ανατολών (βλέπε Toyota Hilux και Datsun L320 αρχικά, αργότερα και Mitsubishi L200 με Isuzu Faster), αυτομάτως έχανε το μεγαλύτερο ατού: την χαμηλή τιμή.
Το 1977 και με τον Ψυχρό Πόλεμο στο απόγειο, ο CEO της Subaru Subaru Bορείου Αμερικής κατέθεσε υπόμνημα στα κεντρικά της Ιαπωνίας, στο οποίο ανέφερε το κέρδος που θα απέφερε η διάθεση ενός μικρού και αξιόπιστου pick up στην αμερικανική αγορά. Οι Ιάπωνες αρχικά αρνήθηκαν, λόγω φορολογίας, όμως γρήγορα βρήκαν το γιατρικό απέναντι στη γραφειοκρατία, σε συνέργεια με τους Αμερικανούς συνεργάτες τους. Το Bi-drive Recreational All-terrain Transporter παρουσιάστηκε ένα χρόνο αργότερα, με χαρακτηριστικά που του προσέδιδαν ξεχωριστό χαρακτήρα. Μπορούσε να εξοπλιστεί με οροφή targa, ενώ είχε και κρυφό σκαλοπάτι στα πλαϊνά της καρότσας, για να διευκολύνει την επι/αποβίβαση των επιβατών. Τι δουλειά είχαν επιβάτες στο χώρο φόρτωσης;
Το BRAT διέθετε μια πανέξυπνη και απλούστατη πατέντα, που παρέκαμπτε τεχνηέντως τις ρυθμίσεις του Chicken Tax. Δυο πλαστικά καθίσματα τοποθετούνταν με την πλάτη στην καμπίνα, δημιουργώντας μια τετραθέσια διάταξη. Το σημαντικότερο, ωστόσο, ήταν πως λόγω αυτής της διαρρύθμισης, το pickup της Subaru δεν ταξινομούνταν ως τέτοιο, αλλά ως επιβατηγό! Κάτι που σήμαινε φόρο μόλις 2,5%, σε σχέση με το 25% που κανονικά θα «έτρωγε»! Ξάφνου, στους δρόμους των Η.Π.Α. βρέθηκε ένα οικονομικό, διασκεδαστικό, ξεχωριστό σε χαρακτήρα, αξιόπιστο και ευέλικτο pick up – ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή, από τα αμερικάνικα- που έκανε «πατσαβούρα» την αμερικανική νομοθεσία.
Δείτε ακόμα: Το αλησμόνητο Subaru Impreza του Colin McRae
Το πανίσχυρο λόμπι των τριών εγχώριων αυτοκινητοβιομηχανιών πίεσε το Κογκρέσο, το οποίο σύστησε ολόκληρη επιτροπή για να αναθεωρήσει τις διατάξεις και να μπλοκάρει την εισαγωγή του BRAT. Κάτι στο οποίο απέτυχε παταγωδώς!
Διαβάστε επίσης: Το αυτοκίνητο που ταπείνωσε την αστυνομία (+video)
Ο 1.6λτ. κινητήρας των 68 ίππων συνεργαζόταν με σύστημα μόνιμης τετρακίνησης και 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ από το 1981 και μετά ανέλαβε ένας 1.8 λίτρων σε ατμοσφαιρική (74 ίπποι) και υπερτροφοδοτούμενη μορφή (94 άλογα). Το BRAT «όργωνε» σε πωλήσεις, όντας αυτοκίνητο και δημοφιλών ηθοποιών, όπως του Ρόναλντ Ρίγκαν. Ο οποίος, 3 χρόνια μετά την αγορά του BRAT, εκλέχτηκε Πρόεδρος! Η παραγωγή συνέχισε μέχρι το 1987 και μόνο στις Η.Π.Α., οι πωλήσεις άγγιξαν τις 90.000! Το μοναδικό pick up που λάνσαρε έκτοτε η Subaru ήταν το Baja (μεταποιημένο Outback, από το 2003 μέχρι το 2006), ενώ ο Φόρος Κοτόπουλου είναι ακόμα σε ισχύ, αποκλειστικά για τα ελαφρά φορτηγά, και είναι ο λόγος που μοντέλα όπως το VW Amarok και η Mercedes X-Class δεν διατίθενται («διατέθηκε» για τη Mercedes, καθώς η παραγωγή σταμάτησε) στις Η.Π.Α.