Τα εσωτερικά των σημερινών αυτοκινήτων ακολουθούν, ως επί το πλείστο, μια δεδομένη διάταξη: πίνακας οργάνων πίσω (και πάνω, στην περίπτωση των Peugeot) από το τιμόνι, οθόνη αφής στο ταμπλό. Αναλόγως μοντέλου και έκδοσης, το καντράν μπορεί να είναι ψηφιακό και η διαγώνιος των οθονών να αλλάζουν, φτάνοντας σε αρκετές περιπτώσεις να θυμίζουν τηλεοράσεις, κανονικά. Τη διάταξη αυτή, όμως, «φωτογράφησε» πριν περίπου μισό αιώνα, η Alfa Romeo.
Η Alfa Romeo Alfetta GT, συγκεκριμένα. Η εκπρόσωπος των Ιταλών στη μεσαία κατηγορία λανσαρίστηκε το 1972 ως μπερλίνα, με την κουπέ (fastback, ορθότερα) εκδοχή να ακολουθεί δυο χρόνια αργότερα. Η εντελώς διαφορετική εξωτερική σχεδίαση συνοδευόταν από αντίστοιχα ριζική διαφοροποίηση εντός της καμπίνας, με το επίκεντρο να είναι -κυριολεκτικά και μεταφορικά- το ταμπλό. Η τετράθυρη Alfetta έφερε έναν κανονικό πίνακα οργάνων, όχι όμως με το κλασικό μοτίβο της εποχής (δυο κυκλικά όργανα και λοιπές λυχνίες). Το -ξύλινο κιόλας- καντράν είχε το ταχύμετρο αριστερά και το στροφόμετρο τέρμα δεξιά, σε μια παραλληλόγραμμη εκτέλεση με τις υπόλοιπες ενδείξεις (κι ένα ρολόι) ανάμεσά τους
Όπως βλέπουμε, χαμηλά στο ταμπλό υπήρχαν 3 αεραγωγοί και ακριβώς από κάτω τα χειριστήριά τους, μαζί με το ραδιόφωνο. Το πάνω μέρος του ταμπλό καλυπτόταν από πλαστικό, το οποίο φιλοξενούσε ένα έξτρα ντουλαπάκι στη μεριά του συνοδηγού. Αρκετά διαφορετική προσέγγιση σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα της κατηγορίας, ωστόσο δεν είχε δει τίποτα. Οι μεγάλες αλλαγές ήρθαν με την GT, η οποία δίχως να το ξέρει, έδειξε το δρόμο για το πώς θα εμφανίζονταν τα ταμπλό, σχεδόν 50 χρόνια αργότερα!
Στην σπορ και ακόμα πιο οδηγοκεντρική Alfetta GT, πίσω από το τιμόνι υπήρχε μόνο το στροφόμετρο. Το απολύτως απαραίτητο για τον οδηγό, δηλαδή, προκειμένου να αλλάζει σωστά σχέσεις στο 5άρι χειροκίνητο και να ρεγουλάρει τις στροφές του 1.800άρη τετρακύλινδρου, με τους δυο διπλούς επικεφαλής εκκεντροφόρους. Τα υπόλοιπα όργανα -ήτοι ταχύμετρο και δείκτες λαδιού/νερού/βενζίνης- μετακόμισαν στο κέντρο του ταμπλό, με τα χειριστήρια του εξαερισμού από κάτω και τον αεραγωγό ακόμα πιο χαμηλά, μπροστά σχεδόν από το λεβιέ.
Σας θυμίζει κάτι; Όχι; Για ρίξτε μια ματιά στο εσωτερικό του VW ID.4
Μικρή οθόνη μπροστά από τον οδηγό, μεγάλη στο ταμπλό, χειριστήρια κάτω από αυτή και αεραγωγοί πιο χαμηλά. Όπως πολλά μοντέρνα αυτοκίνητα, αλλά και όπως πρωτοέδειξε η Alfetta GT, 48 χρόνια πίσω στο χρόνο.