Ένα επίτευγμα της μηχανικής και της ανθρώπινης εφευρετικότητας, αλλά και προσαρμοστικότητας, ζυμώνεται στην περιοχή των Άλπεων. Μια υπερκατασκευή που θέλει να ενώσει την Αυστρία και την Ιταλία, περνώντας μέσα από τη φημισμένη οροσειρά.
Το μεγαλεπήβολο εγχείρημα ξεκίνησε το 1999, όταν και κατατέθηκαν τα πρώτα σχέδια. Οι δυσκολίες και η πολυπλοκότητα στο σχεδιασμό ήταν τέτοιες, ώστε οι εργασίες ξεκίνησαν 12 ολόκληρα χρόνια αργότερα. Μια κοινοπραξία ευρωπαϊκών εταιριών ανέλαβαν την υλοποίηση του έργου, το οποίο φέρει το όνομα Brenner Base Tunnel (BBT για συντομία). Όπως φανερώνει και το όνομα, αφορά το πέρασμα Μπρενέρο που εκτείνεται από το Ίνσμπρουκ της Αυστρίας μέχρι τη Φορτέζα της Ιταλίας μέχρι. Παρότι βρισκόμαστε στα 11 χρόνια κατασκευής, οι ιθύνοντες του BBT αναφέρουν πως θα χρειαστούν άλλα 6 για να αποπερατωθεί και να παραδοθεί στο κοινό! Συνολικά, δηλαδή, μιλάμε για πάνω από 20 χρόνια εργασιών.
Κάτι λογικό και εν πολλοίς αναμενόμενο, δεδομένου ότι πρέπει να σκαφτεί και να χτιστεί ένα από τα πιο ιδιαίτερα ανάγλυφα επί Γης, σε πολύ μεγάλη έκταση μάλιστα. Το ολικό μήκος της σήραγγας υπολογίζεται στα 64 χιλιόμετρα και όταν ολοκληρωθεί, θα είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική όλων των εποχών. Οι ταχύτητες που θα μπορούν να αναπτύξουν οι συρμοί τοποθετούν το BBT στις ανώτερες θέσεις, πίσω μόνο από τα ανυπέρβλητα TGV. Τα επιβατηγά τρένα θα μπορούν να κινηθούν με έως 250 χλμ./ώρα και τα εμπορικά με έως 160 χλμ./ώρα, ελαχιστοποιώντας το χρόνο που απαιτείται για τη μετάβαση από την Αυστρία στην Ιταλία.
Σήμερα, μέσω των παραδοσιακών ραγών που διατρέχουν περιμετρικά και εξωτερικά τα βουνά, το ταξίδι των 123 χλμ. από το Ίνσμπρουκ στο Μπολζάνο απαιτεί 2 ώρες. Με το BBT ο χρόνος αυτός θα μειωθεί στα μόλις 50 λεπτά, συνδέοντας επί της ουσίας τις δυο χώρες και ανοίγοντας νέους ορίζοντες για το εμπόριο, αλλά και τον τουρισμό. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν πρόκειται να συμβεί πριν το 2028, χρονιά που είναι προγραμματισμένο το BBT να δρέψει τους καρπούς των 10 δις ευρώ του προϋπολογισμού!