Φέτος η Honda γιορτάζει τα 50 χρόνια του εμβληματικού της Civic. Ενός μοντέλου που αναπτύχθηκε ως «παγκόσμιο αυτοκίνητο», καταφέρνοντας να πουλήσει πάνω από 27,5 εκατομμύρια μονάδες σε 170 χώρες από όταν κυκλοφόρησε πρώτη φορά, το 1972!
Καθώς μπαίνει στην έκτη δεκαετία του με την κυκλοφορία της 11ης γενιάς, το Civic συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στην κατηγορία και πλέον, ενστερνίζεται αποκλειστικά την υβριδική τεχνολογία στην Ευρώπη. Μια πρωτοποριακή κίνηση, που έρχεται να προστεθεί στις κατά καιρούς καινοτομίες που λάνσαρε το Civic, από την πρώτη του γενιά μέχρι την πιο πρόσφατη. Μέσα σε όλα, φυσικά, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε το κεφάλαιο «Type R», που από το 2017 (όταν έθεσε ρεκόρ ταχύτερου γύρου για μπροστοκίνητο παραγωγής στο Nurburgring, άλλο που μετά ξεπεράστηκε) και το FK ωθεί τα όρια των μπροστοκίνητων -κι όχι μόνο- hot hatches.
Πάμε να ρίξουμε μια συνοπτική, αλλά εμπεριστατωμένη, ματιά στα σημεία-σταθμούς του επιφανούς ιαπωνικού μοντέλου.
1972 – 1979 : Ένα Civic για όλους τους πολίτες
Το πρώτο Civic αναπτύχθηκε ως παγκόσμιο αυτοκίνητο για όλες τις αγορές, προσφέροντας εξαιρετική πρακτικότητα στην καθημερινή οδήγηση. Ήταν από τα πρώτα Honda που πουλήθηκαν στην Ευρώπη, κερδίζοντας αμέσως αναγνώριση για τις συμπαγείς του διαστάσεις, τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και τη χρηστικότητα. Εξοπλισμένο με τον επαναστατικό κινητήρα ελεγχόμενης καύσης Compound Vortex Controlled Combustion (CVCC), έγινε το πρώτο όχημα που συμμορφωνόταν με τους αυστηρότερους κανονισμούς εκπομπών ρύπων τότε στον κόσμο (τη νομοθεσία Καθαρού Αέρα, του 1970), θέτοντας τα πρότυπα για τους μελλοντικούς στόχους εκπομπών ρύπων στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Η πρώτη γενιά Civic έκανε πρεμιέρα στο εργοστάσιο της Σουζούκα (εκεί που είναι και η ομώνυμη, ιδιόκτητη πίστα της Honda), με τις πωλήσεις να φτάνουν το 1 εκατομμύριο μέσα στα πρώτα 4 χρόνια παραγωγής!
Η δεκαετία του ’80: Ενηλικίωση
Το 1979 ήρθε η 2η γενιά του Civic, μαζί με τον βελτιωμένο κινητήρα CVCC-II. Βασιζόμενος στην επιτυχία του αρχικού μοτέρ των 1.3 λίτρων, επέκτεινε τη γκάμα στα 1.5 λίτρα και προσέφερε πιο ομαλή καμπύλη ροπής, με περαιτέρω μείωση στην κατανάλωση καυσίμου. Επέκταση δέχθηκαν και οι σχέσεις του κιβωτίου, με την προσθήκη ενός νέου χειροκίνητου 5 ταχυτήτων. Το Civic MK2, ωστόσο, αποδείχθηκε αρκετά βραχύβιο, καθώς η Honda παρουσίασε την επόμενη γενιά μόλις 4 χρόνια αργότερα, ελέω της ολοένα αυξανόμενης ζήτησης για μεγαλύτερα αυτοκίνητα.
Η 3η γενιά Civic έφτασε το 1983 με μεγαλύτερο μεταξόνιο και σχεδίαση με περισσότερες ακμές, αλλά και τη φιλοσοφία «Man Maximum-Machine Minimum». Μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση σχεδιασμού και χωροταξίας, που διασφάλιζε που διασφαλίζει ότι η τεχνολογία και η διάταξη εξυπηρετούν τις ανάγκες του οδηγού και των επιβατών. Σήμερα αυτή η αρχή εξακολουθεί να διέπει όλα τα μοντέλα του Ιάπωνα κατασκευαστή, έχοντας πάντα στο επίκεντρο την ευμάρεια οδηγού και επιβατών.
Το Civic MK3, δε, ήταν επίσης το πρώτο που λανσαρίστηκε σε σπορ έκδοση, αλλά και αυτό που μας σύστησε το CR-X! Το τρίθυρο Si εφοδιαζόταν με 1.600άρι μοτέρ και διπλούς επικεφαλής εκκεντροφόρους, που έδειξε το δρόμο για τα μεταγενέστερα VTi και Type R.
1987 – 2000: Νέα πρότυπα ποιότητας και απόδοσης
Το 1987 ήρθε η 4η γενιά και η ώρα της επανάστασης, που άκουγε σε τέσσερα γράμματα: VTEC! Variable Valve Timing and Lift Electronic Control ολογράφως, ή αλλιώς ο μηχανισμός μεταβλητού χρονισμού που έφερε πρωτοφανή χαρακτηριστικά απόδοσης, συνδυάζοντας ισχύ στις ψηλές σ.α.λ. και βέλτιστη κατανάλωση στις χαμηλές. Ένας συνδυασμός που κέρδισε αμέτρητα βραβεία για τη Honda και δημιούργησε ένα από τα πιο επιδραστικά κινητήρια σύνολα, στην ιστορία της αυτοκίνησης!
Η 5η γενιά Civic ακολούθησε γρήγορα, το 1991, παρουσιάζοντας μια πιο κομψή και αεροδυναμική μορφή, διατηρώντας παράλληλα την καθημερινή λειτουργικότητα. Στη δεκαετία του 1990, η χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και άλλες περιβαλλοντικές δράσεις έγιναν πιο σημαντικές. Ως εκ τούτου, ήταν επιτακτική η ανάγκη για αναθεώρηση του VTEC, αλλά και η εξέλιξη νέων τύπων μετάδοσης. Εδώ έρχεται το «Hondamatic Transmission», που έβαλε τα κιβώτια CVT για πρώτη φορά στη φαρέτρα των Honda.
To Civic MK6 δεν άργησε να εμφανιστεί, ακολουθώντας το 1995, Διαφορετικό στυλ, ελαφρώς μεγαλύτερες διαστάσεις και η κοσμογονική πρεμιέρα του πρώτου Type R, που έγινε ο καταλύτης της επιτυχίας για τη Honda στα hot hatches, για τα επόμενα 25 χρόνια και μέχρι σήμερα!
2001 – 2021: Το millennial Civic
Η 7η γενιά λανσαρίστηκε με τη νέα χιλιετηρίδα, συνοδευόμενη για πρώτη φορά από υβριδική τεχνολογία. To Civic Hybrid χρίστηκε ως το πιο οικονομικό βενζινοκίνητο αυτοκίνητο παραγωγής όλων των εποχών, καταγράφοντας μέση κατανάλωση 29,5 χλμ./λίτρο ή 3,38 λίτρα/100 χλμ.! Στο άλλο άκρο, εκείνο της απόδοσης, το Type R EP3 ήταν το πρώτο που δέχτηκε στο μηχανοστάσιο τον K20A κινητήρα, φτάνοντας (και ξεπερνώντας στο σεντάν) για πρώτη φορά τα 200 άλογα.
Το 2005 εμφανίστηκε η 8η γενιά, η επονομαζόμενη και «διαστημόπλοιο». Το χάτσμπακ δεν είχε καμία σχέση με το απερχόμενο, αλλά ούτε και με κανένα άλλο μοντέλο της κατηγορίας, χάρις στο εξαιρετικά δυναμικό σχήμα, την ενιαία διαρρύθμιση μάσκας (Perspex το όνομά της)-φαναριών μπροστά και των τριγωνικών απολήξεων της εξάτμισης. Τα καθίσματα Magic Seat επίσης έκαναν πρεμιέρα της Honda, δίνοντας τη δυνατότητα αναδίπλωσης στα έδρανα των πίσω καθισμάτων και επιτρέποντας στους μηχανικούς την τοποθέτηση του ρεζερβουάρ κάτω από τα εμπρός καθίσματα, βελτιστοποιώντας τους χώρους της καμπίνας.
Το Civic 9ης γενιάς πρόσθεσε ραφινάρισμα στα χαρακτηριστικά του, πετυχαίνοντας παράλληλα ρεκόρ Γκίνες στην κατανάλωση καυσίμου. Ο πετρελαιοκινητήρας 1.6 DTEC κατάφερε μέση τιμή κατανάλωσης 2,82 λίτρα/100 χλμ., σε μια διαδρομή 25 ημερών και 13.498 χλμ. που πέρναγε από τις -τότε- 24 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης!
Η εντελώς διαφορετική 10η γενιά έβαλε για πρώτη φορά στο παιχνίδι τα τούρμπο στις εκδόσεις πέραν του Type R, το 2015, με τους 1.0 και 1.5 VTEC Turbo. Το «Τάπερ» είχε στραφεί στην υπερτροφοδότηση από την προηγούμενη γενιά, όμως ήταν το FK που απογείωσε τις «μετοχές» του ονόματος, το 2017, όταν έκανε ρεκόρ για μπροστοκίνητο παραγωγής στο Nurburgring.
2022: Η νέα, αμιγώς υβριδική, εποχή
Η 11η γενιά σηματοδοτεί τη συμπλήρωση 50 χρόνων καριέρας για το Civic, αλλά και το πέρασμα στον εξηλεκτρισμό. Το νέο Civic αποτελεί ορόσημο για τη Honda επί ευρωπαϊκού εδάφους, ολοκληρώνοντας τη δέσμευση «Electric Vision» 2022 της Honda Motor Europe για υβριδοποίηση όλης της γκάμας. Το υβριδικό σύστημα e:HEV είναι η αποκλειστική επιλογή για κινητήριο σύνολο, συνδυάζοντας πολύ καλές επιδόσεις και εξαιρετική κατανάλωση καυσίμου. Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει το Type R, που άρχισε τα ρεκόρ πριν καν παρουσιαστεί επίσημα!
«Από την πρώτη γενιά, που κυκλοφόρησε με τόσο μεγάλη αναγνώριση, το Honda Civic ήταν ένα εμβληματικό μοντέλο για τους Ευρωπαίους πελάτες», δήλωσε ο Tom Gardner, αντιπρόεδρος της Honda Motor Europe Ltd, για να συμπληρώσει: « Η 11η γενιά ενσωματώνει τα βασικά χαρακτηριστικά της λειτουργικότητας , χρηστικότητας και άνεσης που περικλείουν την ύπαρξη του Civic, από την πρώτη κιόλας γενιά του»