Η Xantia θεωρείται από πολλούς ως το τελευταίο Citroen της παλιάς σχολής, παρόλο που το μεταγενέστερο C5 επίσης διέθετε την υδροπνευματική ανάρτηση (αλλά σε διαφορετική εκτέλεση). Ίσως γιατί η Xantia αντικατέστησε το BX, ή επειδή η ουρά της έκανε το χαρακτηριστικό ανασήκωμα. Το αν η «Ξανθιά» (πράγματι, από την ελληνική λέξη ονομάστηκε) σηματοδότησε το τέλος των παραδοσιακών Citroen, είναι προς συζήτηση. Το ότι είναι το μοναδικό μοντέλο του Γάλλου κατασκευαστή που κατέχει ακόμα ρεκόρ, όχι.
Διαβάστε επίσης: Το ρεκόρ των 200+ ωρών της Mercedes 190E 2.3-16
Παρουσιάστηκε το 1992 και έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2002, πουλώντας πάνω από 1,2 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ στο Ιράν κυκλοφόρησε για 8 παραπάνω χρόνια. Στην Ελλάδα τη μάθαμε περισσότερο με τον 1.600άρη κινητήρα των 90 ίππων κάτω από το καπό, αλλά και τον 1.8 των 110. Η έκδοση που άφησε περισσότερο από κάθε άλλη το στίγμα της, ωστόσο, ήταν η κορυφαία Activa.
Αντλώντας το όνομα από τα ομώνυμα πρωτότυπα του 1988 και 1990, και διαθέσιμη με 4 κινητήρες (2.0 16V 132 και 152 PS, 2.0 Turbo 8V 147 PS και 3.0 V6 190 PS), η Activa ήταν εξοπλισμένη με την πιο προηγμένη μορφή της ανάρτησης Hydractive 2, που με τη σειρά της ήταν εξέλιξης της 1. Σε αυτή, ο αριθμός των σφαιρών φτάνει τις 10 (από 5 της απλής Hydractive και 7 της Hydractive 2), με το σύστημα SC.CAR (Systeme Citroën de Contrôle Actif du Roulis) να αποτελεί το πρώτο δείγμα ενεργών αντιστρεπτικών στην αυτοκίνηση. Οι δυο αντιστρεπτικές (πάχους 28 χλστ. μπροστά, 25 χλστ. πίσω) ήταν τοποθετημένες διαγώνια (μπροστά αριστερός τροχός με πίσω δεξί και το αντίστροφο). Στο σημείο έδρασης, υπήρχαν υδραυλικοί κύλινδροι που τροφοδοτούνταν με υγρό και ελέγχονταν από ηλεκτρονική μονάδα.
Δείτε ακόμα: Γιατί το Citroen XM είχε το 13ο παράθυρο;
Αναλόγως καμπής, γέμιζαν υγρό ανά δύο προκειμένου να αντισταθμίσουν τις πλευρικές δυνάμεις – και πάντα σε συνέργεια με την ανάλογη κίνηση από τις φούσκες τις ανάρτησης. Με λίγα λόγια, η ανάρτηση ανύψωνε το αυτοκίνητο από την εξωτερική μεριά και το χαμήλωνε από την εσωτερική (για παράδειγμα, σε αριστερή στροφή σήκωνε αριστερά και χαμήλωνε δεξιά). Κατ’ αυτό τον τρόπο, η Xantia Activa πέρναγε κυριολεκτικά «τραπέζι» από τις στροφές! Η σύγκριση μεταξύ των δυο ειδών υδροπνευματικής ανάρτησης στο ίδιο σημείο και με τα ίδια χιλιόμετρα, είναι πραγματικά αποκαλυπτική. Εδώ η Xantia με Hydractive
Και εδώ, η Activa
Ακόμα εμφανέστερη η διαφορά με μια συμβατική διάταξη αμορτισέρ-ελατηρίων, όπως αυτή του VW Golf MK4 (στη φώτο η facelifted Xantia Activa)
Το σύστημα ήταν τόσο αποτελεσματικό, ώστε οι μηχανικοί της Citroen το είχαν ρυθμίσει να επιτρέπει κλίση έως 1,4 μοίρες, προκειμένου να δίνει στον οδηγό την αίσθηση πίεσης και ταχύτητας (και να μην κινείται υπερβολικά γρήγορα, εξαντλώντας τα περιθώρια πρόσφυσης των ελαστικών)! Πόσο αποτελεσματικό ήταν σε αριθμούς;
Το 1995, το γαλλικό περιοδικό L’ Automobile δοκίμασε μια Activa στο skidpad. Με ελαστικά 205/55/15, τα όργανα κατέγραψαν 0,94 G πλευρικής επιτάχυνσης. Ενδεικτικά, το Honda NSX είχε γράψει 0,93, η Ferrari Testarossa 0,92 και η F40 1,01, με τον μέσο όρο της κατηγορίας στα μεσαία σεντάν να τοποθετείται στα 0,8! Και για του λόγου το αληθές, ιδού το NSX…
…ιδού και η Xantia
Ωστόσο, τα κατορθώματα της κορυφαίας Xantia σε ένα άλλο περιοδικό έγραψαν Ιστορία…
Το 1999, το σουηδικό Teknikens Värld πήρε μια Activa V6 στο τεστ αποφυγής ταράνδου. Την ίδια δοκιμασία που 2 χρόνια νωρίτερα είχε γίνει πασίγνωστη, με την τούμπα της πρώτης Mercedes A-Class. Η ταχύτερη επίδοση που είχαν καταγράψει οι Σουηδοί, ήταν 80 χλμ./ώρα. Και είχε χρειαστεί η 512 Testarossa, το 1987, για να επιτευχθεί. Το Mazda MX-5 MK1, για παράδειγμα, είχε περάσει με μόλις 68 χλμ./ώρα. Με πόσα πέρασε η Activa;
Διαβάστε επίσης: Η ιστορία του τεστ αποφυγής ταράνδου
Με περισσότερα από όσα είχαν καταγραφεί μέχρι τότε, ή έχουν καταγραφεί μέχρι σήμερα! Η Xantia ολοκλήρωσε την απότομη αλλαγή λωρίδας στα 85 χλμ./ώρα, θέτοντας ρεκόρ όλων των εποχών και διατηρώντας το ακόμα και εν έτει 2020! Μετά το 1999, πέρασαν από τους 3 διαδρόμους αυτοκίνητα όπως τα Audi R8 4.2 V8 FSI (80 χλμ./ώρα) και R8 V10 Plus 5.2 FSI quattro (83 χλμ./ώρα), οι Corvette C6 (80 χλμ./ώρα) και Lotus Elise S/Exige S (79 και 75 χλμ./ώρα αντίστοιχα), οι Mercedes SLS AMG και AMG GT S (75 και 82 χλμ./ώρα αντίστοιχα), το Nissan GT-R (78 χλμ./ώρα), οι Porsche 996 GT2 και 997 Carrera 4S/GT3 RS (82 χλμ./ώρα όλες τους), ακόμα και οι McLaren 570S και 675 LT (81 και 83 χλμ./ώρα αντίστοιχα)!
Όπως βλέπουμε, κανένα δεν κατάφερε να ολοκληρώσει τη δοκιμασία απότομης αλλαγής λωρίδας ταχύτερα από την Activa, χωρίς να ακουμπήσει τουλάχιστον έναν κώνο!
Δείτε ακόμα: Citroen GS με 3 ρόδες σαν να μην τρέχει τίποτα (+video)