Ο διάσημος Αμερικανός επιχειρηματίας, Διευθύνων Σύμβουλος και επικεφαλής της Microsoft, ο Μπιλ Γκέιτς, ανακοίνωσε μέσα από το blog του, τις απόψεις που έχει σχετικά με την ηλεκτροκίνηση και το μέλλον των μετακινήσεων.
Μεταξύ άλλων θέτει ένα βασικό ερώτημα: Πως ακριβώς θα τροφοδοτούμε την ανάγκη μας για να κινούμαστε χωρίς να εκπέμπουμε αέρια του θερμοκηπίου; Καθαρή ηλεκτρική ενέργεια για τη χρήση όλων των οχημάτων που είναι εφικτό και εναλλακτικά φθηνά καύσιμα για οτιδήποτε άλλο. Οι μπαταρίες που τροφοδοτούν τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν σημειώσει πτώση τιμής κατά 85% από το 2010, οπότε έχουν γίνει πιο προσιτά, αλλά και πάλι είναι ακριβότερα από τις επιλογές με βενζίνη. Επιπλέον, ο αυξημένος ανταγωνισμός στην αγορά σημαίνει ότι υπάρχουν περισσότερες διαθέσιμες επιλογές στους πελάτες, από μικρά έως μεγάλα αυτοκίνητα.
Δείτε ακόμα: Ποιο είναι το φθηνότερο ηλεκτρικό SUV στην Ελλάδα;
Να σημειωθεί ότι ο Μπιλ Γκέιτς έχει επενδύσει στην QuantumScape, μια εταιρεία που εξελίσσει τις επόμενης γενιάς μπαταρίες σε επίπεδο τεχνολογίας, ενώ πρόσφατα αγόρασε και μια Porsche Taycan.
Πιστεύει ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπερέχουν στις μετακινήσεις κοντινών αποστάσεων, που σημαίνει ότι είναι εξαιρετικές επιλογές για τις αστικές κυρίως διαδρομές. Ωστόσο, αναφέρει ότι ακόμα και αν αναπτυχθούν φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεγαλύτερης εμβέλειας που τροφοδοτούνται από πηγές μηδενικών εκπομπών ρύπων, δεν είναι η κατάλληλη επιλογή για πολλούς τύπους μεταφοράς.
Το πρόβλημα είναι ότι οι μπαταρίες είναι μεγάλες και βαριές. Όσο περισσότερο βάρος προσπαθεί να μετακινήσει ένα όχημα, τόσο περισσότερες μπαταρίες χρειάζεται για να το τροφοδοτήσει. Όσο περισσότερες μπαταρίες χρησιμοποιούνται, τόσο περισσότερο βάρος προστίθεται, άρα χρειάζεται περισσότερη ισχύ. Ακόμα και με μεγάλες ανακαλύψεις στην τεχνολογία των μπαταριών, τα ηλεκτρικά οχήματα πιθανότατα δεν θα είναι ποτέ μια πρακτική λύση για μεγάλα οχήματα, φορτηγά πλοία και επιβατικά αεροσκάφη. Η ηλεκτρική ενέργεια λειτουργεί όταν πρέπει να διανύσει κανείς μικρές αποστάσεις, όμως χρειάζεται μια διαφορετική λύση για βαριά οχήματα μεγάλων αποστάσεων.
Δείτε ακόμα: Ποια είναι τα 140 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που επιδοτούνται
Εδώ μπαίνουν φθηνά εναλλακτικά καύσιμα. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη αυτών των καυσίμων, αλλά αυτό που πιθανότατα γνωρίζετε περισσότερο είναι τα βιοκαύσιμα. Τα σύγχρονα βιοκαύσιμα είναι πολύ διαφορετικά από την αιθανόλη, αφού μερικά είναι φτιαγμένα από φυτά που δεν καλλιεργούνται για τροφή, επομένως χρειάζονται λίγο ή καθόλου λίπασμα, το οποίο επιβαρύνει τα αέρια του θερμοκηπίου. Όμως ακόμα δεν έχουν χρηματοδοτηθεί έρευνες για αυτά και βρίσκονται σε πολύ αρχικό στάδιο.
Ένας άλλος τύπος εναλλακτικού καυσίμου είναι τα ηλεκτροκαύσιμα. Χρησιμοποιώντας ηλεκτρισμό για να συνδυάσουμε τα μόρια υδρογόνου στο νερό με τον άνθρακα στο διοξείδιο του άνθρακα, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα υγρό καύσιμο που λειτουργεί σε υπάρχοντες κινητήρες. Το διοξείδιο του άνθρακα που χρησιμοποιεί αυτή η διαδικασία συλλαμβάνεται απευθείας από την ατμόσφαιρα, οπότε η καύση ηλεκτροκαυσίμων δεν προσθέτει συνολικές εκπομπές. Ωστόσο, είναι πολύ ακριβά. Τα ηλεκτροκαύσιμα μπορούν να κοστίσουν οπουδήποτε από 3 φορές έως 7 φορές περισσότερο από τα ορυκτά καύσιμα.
Δείτε ακόμα: Χαμός με το φθηνό ηλεκτρικό 4θέσιο των 3.500 ευρώ
Η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα και εναλλακτικά καύσιμα είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να κινηθούμε προς μηδενικές εκπομπές από τον τομέα των μεταφορών. Αυτές οι τεχνολογίες πρέπει να γίνουν πολύ φθηνότερες από ό,τι είναι σήμερα. Έχει γίνει πρόοδος μέχρι στιγμής, αλλά ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς μπροστά μας. Για να αποφύγουμε τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, πρέπει να μηδενίσουμε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε κάθε τομέα, εντός των 50 ετών.