Το όνομα της Lancia είναι άμεσα συνδεδεμένο με την πολυτέλεια, την επιτυχημένη πορεία της στο WRC και φυσικά, τις παλαιότερες Delta. Ωστόσο, από το 2014 όταν σταμάτησε η παραγωγή της σύγχρονης Delta, η παραδοσιακή ιταλική φίρμα μπήκε στη φορμόλη, αφού το μόνο αυτοκίνητο που παράγει είναι το απαρχαιωμένο πλέον Ypsilon (λανσαρίστηκε το 2011), το οποίο διατίθεται μόνο στην Ιταλία.
Όλα αυτά τα χρόνια που μετρά, η πορεία της δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα, αφού ειδικά τα παλαιότερα αυτοκίνητά της είχαν προβλήματα αξιοπιστίας και σκούριαζαν γρήγορα. Όμως και η ένωσή της με την Chrysler το 2009 δεν αποτέλεσε την καλύτερη κίνηση, ειδικά δε όταν λανσάρισε μοντέλα της αμερικανικής φίρμας με σήματα της Lancia, δίχως καμία αλλαγή, όπως ήταν η Thema (Chrysler 300), το Voyager (Chrysler Town & Country) και η κάμπριο Flavia (Chrysler 200 Cabrio). Κίνηση που στέφθηκε με απόλυτη… αποτυχία και τεράστια πτώση πωλήσεων.
Από τον Ιανουάριο του 2021, η Lancia ανήκει στον όμιλο Stellantis. Σύμφωνα με το δεκαετές πλάνο της Lancia που ανακοινώθηκε τον περασμένο Μάιο, το 2024 θα παρουσιαστεί το νέο Ypsilon, το οποίο θα έχει μήκος περίπου 4 μέτρα, ενώ θα λανσαριστεί και σε αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Το 2026 θα κάνει την εμφάνισή της η νέα «ναυαρχίδα» της μάρκας των 4,6 μ. μήκους και το 2028 θα είναι η χρονιά όπου θα κάνει ντεμπούτο η Delta, ένα μυώδες αυτοκίνητο με γεωμετρικές γραμμές που θα έχει μήκος 4,4 μ. Επίσης, από το 2026 η Lancia θα παρουσιάζει μόνο αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ από το 2028 όλες οι πωλήσεις της θα αποτελούνται από 100% ηλεκτρικά οχήματα.
Ωστόσο, όπως και πριν την ένταξη της Lancia στον όμιλο Stellantis, έτσι και στα νέα σχέδια αναγέννησης της μάρκας, λείπει μια πάρα πολύ βασική κατηγορία: Αυτή των SUV! Ένα μικρό ή μικρομεσαίο SUV που θα έδινε με μιας ώθηση στις πωλήσεις και πιθανώς να την έσωζε παλαιότερα, πριν πάρει την απόφαση να μείνει ζωντανή μόνο με το Ypsilon. Μήπως παράλληλα θα έπρεπε να αναθεωρήσουν τον προγραμματισμό τους; Δηλαδή μαζί με το νέο Ypsilon να βγάλουν μικρό SUV, κατόπιν να επαναφέρουν το όνομα «Delta» έστω και ως SUV και να αφήσουν για το 2028 τη ναυαρχίδα; Σίγουρα οι ιθύνοντες της Lancia έχουν κάνει τις έρευνές τους, όμως γίνεται να απουσιάζουν από τα SUV που μετρούν πάνω από το 50% της αγοράς;