Λίγες φορές έχουμε δει την τρέλα ενός κατασκευαστή να μετουσιώνεται σε τόσο απτή πραγματικότητα, όσο αυτή της Renault κατά τα μέσα των 90’s. Απόλυτη ενσάρκωση, το αδιανόητο Espace F1.
Οι Γάλλοι τότε κυριαρχούσαν απόλυτα στις πίστες της Formula 1, έχοντας δημιουργήσει δυναστεία με τη Williams. Στα αυτοκίνητα παραγωγής, καρπός της συνεργασίας ήταν το θρυλικό πια ομώνυμο Clio, με τις χρυσαφί ζάντες της Speedline. Όμως η Renault ήθελε κάτι παραπάνω. Κάτι που να συνέδεε απευθείας τα πολιτικά αυτοκίνητα με τα μονοθέσια της F1, φέρνοντας σε πρώτο πλάνο τα μοτέρ-πρωταθλητές που παρείχε στη βρετανική ομάδα. Προκειμένου να υλοποιηθεί ένα τόσο περίπλοκο εγχείρημα, οι μηχανικοί της Renault Sport ήθελαν χώρο. Τι καλύτερο από το Espace;
Το γαλλικό πολυμορφικό αποτέλεσε μια πρώτης τάξεως πλατφόρμα πειραματισμού, αλλά και εορτασμού. Η 10η επέτειος του γεννήτορα των MPV συνέπεσε με το 3ο σερί πρωτάθλημα Κατασκευαστών για τη Williams-Renault (παρθενικός τίτλος του Michael Schumacher την ίδια σεζόν), οπότε η επιλογή του έλαβε διττό χαρακτήρα. Στόχος της φίρμας από τη Boulogne-Billancourt ήταν, πρακτικά, η ενσωμάτωση της FW15C (πρωταθλήτρια την προηγούμενη χρονιά) στο Espace! Για το λόγο αυτό επιστρατεύτηκε και η Matra, προκειμένου το άνευ προηγουμένου εγχείρημα να αποκτήσει υλική υπόσταση.
To σασί του Espace υπέστη ειδική κατεργασία ενίσχυσης με ανθρακονήματα, υλικό από το οποίο αποτελούνταν και το αμάξωμα. Η push rod ανάρτηση προέρχονταν απευθείας από το μονοθέσιο των Alain Prost και Damon Hill (το δίδυμο της ομάδας το 1993), ενώ δεν θα μπορούσε να μη συμβεί το ίδιο με την «καρδιά» της κατασκευής. Ο RS5 3.5 V10 των 800 ίππων στις 13.800 σ.α.λ. πήρε θέση στο κέντρο, που τύγχανε να είναι στο ίδιο σημείο με τις πίσω θέσεις. Γιατί, εκτός των άλλων, το Espace F1 μπορούσε να φιλοξενήσει μέχρι 4 επιβάτες! Απλά οι δυο πίσω, έπρεπε να αντέχουν τη θερμότητα, τις δονήσεις και τον εκκωφαντικό ήχο του αγωνιστικού 10κύλινδρου, που έσφυζε από ζωή ακριβώς ανάμεσά τους! Το 6άρι ημιαυτόματο κιβώτιο, επίσης από την FW15C, φρόντιζε για τη μεταφορά της ισχύος στους πίσω τροχούς.
Το τερατώδες πρώην 7θέσιο οικογενειακό παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Παρισιού, το 1994, αφήνοντας τους πάντες άναυδους. Σοκ που αργότερα εντάθηκε, όταν το αυτοκίνητο έκανε τις πρώτες βόλτες στην πίστα. Το Espace F1 δεν ήταν ένα στατικό πρωτότυπο, αλλά μια πλήρως λειτουργική μηχανή που ζύγιζε 1.300 κιλά, επιτάχυνε στα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 2,8 δλ., στα 200 χλμ./ώρα σε 6,9 δλ. και έφτανε μέχρι τα 312 χλμ./ώρα! Ακόμα σήμερα βγαίνει για «ξεμούδιασμα» σε events ιστορικών αγωνιστικών και φεστιβάλ αυτοκινήτου, όπως το Goodwood.
Ο al3x.blend σκέφτηκε πώς θα ήταν το σημερινό Espace σε αντίστοιχη μορφή και μας την παρουσιάζει, μέσω ψηφιακών απεικονίσεων. Σαν το αυθεντικό, όμως, ουδέν.