Τη σήμερον ημέρα, τα συστήματα πολυμέσων μόνο καφέ δεν φτιάχνουν. Μπορούν ωστόσο να σε πάνε έξω από την καφετέρια ή να σου δώσουν τη δυνατότητα να παραγγείλεις online. Στην εποχή του 5G η εικόνα μιας παραδοσιακής κεραίας αυτοκινήτου μοιάζει με χρονικό παράδοξο. Παλαιότερα όμως, αυτό το μακρόστενο κομμάτι μετάλλου ή πλαστικού ήταν υπεύθυνο για την ψυχαγωγία μας στο αυτοκίνητο!
Πριν τα MP3 και τα iPods, όταν CD και κασέτες είτε χώραγαν το πολύ 20 κομμάτια είτε δεν υπήρχαν καν, το ραδιόφωνο ήταν η μοναδική συντροφιά οδηγού και επιβατών. Για να μπορούν να περιηγηθούν στους μεγακύκλους ωστόσο, χρειάζονταν την ανάλογη βοήθεια. Οι κεραίες άρχισαν να εμφανίζονται στα τέλη της δεκαετίας του 50 και αυξάνονταν σε μήκος, όσο πλήθαιναν οι σταθμοί. Όσο μεγαλύτερη η κεραία, τόσο περισσότερους σταθμούς μπορούσε να «πιάσει». Κάπως έτσι έκαναν την εμφάνισή τους οι πτυσσόμενες, που μπορούσαν να ξεπεράσουν το 1 μέτρο σε μήκος! Ακόμα και αυτές, για την εποχή, ήταν τεχνολογικό επίτευγμα. To αισθητικό αποτέλεσμα πάντως, δεν άλλαζε. Βλέπουμε το Honda NSX της κεντρικής φώτο, που μοιάζει με γιγαντιαίο τηλεκατευθυνόμενο.
Δείτε ακόμα: Σας έχει λείψει το CD στο αυτοκίνητο;
Στα πρώιμα βήματα των αυτοκινητικών ερτζιανών, για να πιάσει μια κεραία εύρος 100 MHZ απαιτούνταν καλώδιο μήκους 305 εκατοστών! Επειδή κεραία 3+ μέτρων θα ήταν απλά ασύμφορη και αντιεργονομική από όλες τις απόψεις, οι κατασκευαστές κατάφεραν να συμπτύξουν την απαραίτητη καλωδίωση σε περίπου 80 εκατοστά – 1 μέτρο. Σε ειδικές περιπτώσεις, όπως στρατιωτικά οχήματα ή κάποια ταξί, δεν έλειπαν θεόρατα «μαστίγια» από το πίσω μέρος.
Αναλόγως του πόσο μακριά βρισκόσουν από τον πομπό του σήματος, απαιτείτο η ανάλογη επιμήκυνση στη βέργα για να κρατήσει επαφή μαζί του ο δέκτης. Όσοι έχουν κάνει ταξίδια με παλαιότερα αυτοκίνητα, θα θυμούνται πως συνήθως λίγο μετά τα διόδια της Ελευσίνας οι αθηναϊκοί σταθμοί χάνονταν, δίνοντας τη θέση τους σε κορινθιακούς. Φυσικά, διέλευση ανάμεσα από βουνά ή μέσα από τούνελ έφερνε τον χαρακτηριστικό ήχο των παρασίτων στα ηχεία (στα τούνελ ακόμα τώρα συμβαίνει).
Με την πάροδο των ετών και την πρόοδο της τεχνολογίας, οι κεραίες μίκρυναν. Στην πρώτη Octavia για παράδειγμα, το μήκος δεν ξεπερνούσε τα 40 εκατοστά ούσα παράλληλη σταθερή. Το «σταθερή» βέβαια πρόσκαιρο, καθώς οι κεραίες ήταν από τα αγαπημένα αξεσουάρ των κλεφτών. Η έλευση της M3 E46, το 2000, σήμανε την πρεμιέρα για την κεραία-«καρχαρία», που ουσιαστικά έδειξε τον δρόμο σε όλες τις σημερινές.
Διαβάστε επίσης: Γιατί είχε δύο πίσω κεραίες η Mercedes S-Class;
Στα συμπαγή αυτά κομμάτια πλαστικού μπορούν να χωρέσουν μέχρι 10 μέτρα καλωδίωσης, καθιστώντας το σήμα πιο «καμπάνα» από ποτέ! Παρ’ όλη την εξέλιξή της όμως, η κεραία ανήκει στο παρελθόν. Το web radio και οι λειτουργίες συνδεσιμότητας είναι ζήτημα χρόνου να την βγάλουν στη σύνταξη. Αλλά θα μείνει για πάντα στις καρδιές και τα αυτιά μας.