Δεν τίθεται αμφιβολία για το πόσο μεγαλύτερα είναι τα σημερινά αυτοκίνητα σε σχέση με παλιότερα. Η αύξηση στις διαστάσεις έχει φέρει σχεδόν κάθε κατηγορία «μια πάνω», κάτι που σημαίνει πως τα μικρομεσαία σήμερις είναι σαν μεσαία προ 15ετίας κι ούτω καθεξής. Τα SUV βεβαίως κυριαρχούν σε πωλήσεις και δρόμους, αλλά έρευνες αποκαλύπτουν πως δεν είναι μακριά η στιγμή που δεν θα χωράνε να κυκλοφορήσουν.
Μια αποκαλυπτική μελέτη του Transport & Environment (T&E) δείχνει πως τα νέα αυτοκίνητα, και ιδίως τα SUV, καταλαμβάνουν ολοένα περισσότερο χώρο στους ευρωπαϊκούς δρόμους, στερώντας τον ταυτόχρονα από τους υπόλοιπους χρήστες. Σύμφωνα με τα δεδομένα του T&E, το πλάτος των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη αυξάνεται 1 εκατοστό κάθε 2 χρόνια. Αυτή τη στιγμή το μέσο πλάτος των Ι.Χ. στη Γηραιά Ήπειρο ξεπερνά τα 180 εκατοστά (1.800 χλστ.) χωρίς τους καθρέπτες, υπερβαίνοντας πλέον καθαρά τα 2 μέτρα με καθρέπτες. Κύριοι υπαίτιοι για αυτό τον γιγαντισμό είναι, φυσικά, τα SUV – ειδικά εκείνα των μεγαλύτερων κατηγοριών. Στα υψηλότερα κλιμάκια των crossover, με εκπροσώπους μοντέλα όπως οι BMW X5/X6/X7/XM και η Porsche Cayenne, το πλάτος αγγίζει ή ξεπερνά τα 2.000 χλστ. χωρίς τους καθρέπτες! Με αυτούς, που είναι και μεγάλοι σε τέτοια αυτοκίνητα, το αποτύπωμα του οχήματος στο οδόστρωμα μπορεί να υπερκεράσει ακόμα και τα 2,2 μέτρα (2.200 χλστ.)!
Πώς μεταφράζονται όλα τα παραπάνω πρακτικά και χωροταξικά; Καταρχάς το προφανές: πιάνουν περισσότερο χώρο στο δρόμο, άρα επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό. Τα καινούργια αυτοκίνητα, και δη τα μεγάλα SUV, καταλαμβάνουν σαφώς μεγαλύτερη επιφάνεια ανά τετραγωνικό μέτρο ασφάλτου, «μπουκώνοντας» τη ροή των οχημάτων. Κάτι που κάνουν ακόμα και παρκαρισμένα, καθώς εξέχουν περισσότερο και αναγκάζουν τους διερχόμενους οδηγούς σε μανούβρες, «περίμενε» έναντι του απέναντι και λοιπές δυσχέρειες στην κίνηση. Ο όγκος των mega-SUV δυσκολεύει την κατάσταση και στους χώρους στάθμευσης, καθώς οι περισσότερες θέσεις στην Ευρώπη έχουν πλάτος 1,8 μέτρα – κι αυτό όταν παρκάρουν σωστά οι οδηγοί. Αν έχετε δει πώς αφήνουν τα αυτοκίνητα στα σούπερ μάρκετ, καταλαβαίνετε τι χαμός επικρατεί ακόμα και 1,7 μέτρα να είναι το πλάτος του οχήματος.
Παράλληλα, καθίσταται πασιφανές το πρόβλημα που δημιουργούν στους ευάλωτες χρήστες του δρόμου, όπως οι ποδηλάτες. Ελάχιστος χώρος για να κινούνται ανάμεσα στα παρκαρισμένα και την κυκλοφορία, μεγεθύνοντας τον κίνδυνο ατυχήματος. Φυσικά δεν χρειάζεται να αναφέρουμε τι γίνεται όταν ένα τέτοιο τετράτροχο καβαλήσει πεζοδρόμιο, «σβήνοντας» το πεζοδρόμιο κι αναγκάζοντας τον κόσμο να βγαίνει στο δρόμο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται εις βάρος της οδικής ασφάλειας. Σύμφωνα με την έρευνα του T&E, το μέσο πλάτος των αυτοκινήτων αυξάνεται κάθε χρόνο μισό πόντο (0,5 εκατοστά) από το 2001. Μέσα σε 23 χρόνια, δηλαδή, τα αυτοκίνητα έχουν γίνει 11,5 εκατ. (115 χλστ.) φαρδύτερα! Για πιο πίσω στο παρελθόν, δε, ούτε λόγος.
Ο συγγραφέας της έρευνας, James Nix, τα είπε όσο πιο «ωμά» μπορούσε στον Guardian: «Μπορεί να μην ακούγεται μεγάλο σαν νούμερο, αλλά αν δεν υπάρξει ανασχεδιασμός, μια μεγάλη μερίδα των pick up και SUV μπορεί να γίνουν τόσο φαρδιά όσο τα φορτηγά και τα λεωφορεία!»