Στην πρώτη γενιά της Skoda Fabia είδαμε να κάνουν πρεμιέρα για το τσεχικό σουπερμίνι, τα σήματα «VRS». Με προφυλακτήρες και ζάντες πανομοιότυπους με αυτά της πρώτης Octavia RS, η κορυφαία Fabia είχε όλα τα φόντα να κάνει θραύση εμπορικά.
Στη χώρα μας τα κατάφερε, αλλά δεν ήταν η «αυθεντική». Λόγω απαγόρευσης ντίζελ και χωρητικότητας μοτέρ, η ελληνική αντιπροσωπεία γνώριζε πως η κανονική Fabia RS, με τον 1.9 TDI των 130 ίππων, θα έμενε στις αποθήκες. Για αυτό συνδύασε την εμφάνισή της με τον 1.400άρη 16βάλβιδο των 115 ίππων, που είχαμε γνωρίσει μέσα από το SEAT Ibiza Top Gun. Η κανονική RS, όμως, ήταν αυτή με τον 1.900άρη τουρμποντίζελ κάτω από το καπό.
Με απόδοση 130 ίππων στις 4.000 σ.α.λ. η πρώτη Fabia RS ήταν αρκούντως ισχυρή, όμως η ροπή είναι αυτή που τη διατηρεί ακόμα σήμερα στις υψηλότερες θέσεις των μίνι hot hatches. Τα 310 Nm μόλις στις 1.900 σ.α.λ. είναι ο μεγαλύτερος αριθμός στα χρονικά του μοντέλου, ρίχνοντας 60 ολόκληρα Nm μέχρι στην επόμενη RS, με τον 1.4 TSI των 180 ίππων! Τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονταν σε 9,5 δλ. και η τελική έφτανε στα 204 χλμ./ώρα, με τον οδηγό να αλλάζει σχέσεις μέσω του 6τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου.
Η Race Blue που βλέπουμε δεν αποκρίνεται σε κανένα από τα παραπάνω, πλην κιβωτίου και σημάτων. Το μηχανοστάσιο πλέον φιλοξενεί τον πασπαρτού 1.8 20VT, με βελτιώσεις που περιλαμβάνουν σφυρήλατα έμβολα, ενισχυμένες μπιέλες, μεγαλύτερο τούρμπο, ολόσωμη εξάτμιση και νέο εγκέφαλο. Κλασικά πράγματα για τον διαχρονικό 1.800άρη τούρμπο του VW Group (πάλαι ποτέ VAG), που εκτινάσσουν την απόδοση στα 372 άλογα στις 6.200 σ.α.λ.! Αναβαθμίσεις συναντάμε παντού, με τα φρένα να αποτελούνται από τρυπητές δισκόπλακες και πολυπίστονες δαγκάνες (6 εμβόλων μπροστά, 4 πίσω), την ανάρτηση από ολοκληρωμένο και πλήρως ρυθμιζόμενο, coilover kit, νέα ημιαξόνια, μπλοκέ διαφορικό της Quaife και συμπλέκτη της Sachs, ενώ στο εσωτερικό δεσπόζουν δυο ανθρακονημάτινα μπάκετ.
Το 6άρι χειροκίνητο παραμένει εκείνο από τον 1.9 TDI, καθώς είναι μαθημένο στη διαχείριση μεγάλων ποσών ροπής. Οι 17άρες ζάντες περιβάλλονται από ημισλικ ελαστικά Nankang AR-1 (διάστασης 215/40) και όποιος θέλει να τα τσεκάρει σε κάποια πίστα, θα χρειαστεί να καταβάλλει 15.995 λίρες (18.218 ευρώ).