Μαζί με τη ζώνη ασφαλείας, το ABS λογίζεται ως το πλέον σωτήριο σύστημα που εξελίχθηκε και εφαρμόστηκε στις μεταφορές, αποτρέποντας την τραγική κατάληξη αμέτρητων περιστατικών ανά τον κόσμο. Η λειτουργία του, λίγο-πολύ γνωστή: ο οδηγός πατάει τέρμα το φρένο σε μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, με τους αισθητήρες και την ηλεκτρονική διαχείριση του συστήματος αντιμπλοκαρίσματος των τροχών να αναλαμβάνουν την επιβράδυνση του αυτοκινήτου, δίχως τον φόβο γλιστρήματος.
Θα περίμενε κανείς, εν έτει 2020 και με τα συστήματα ασφαλείας πλέον να περιλαμβάνουν μέχρι αυτόματο φρενάρισμα –που είναι πλέον υποχρεωτικό-, το ABS (Anti-lock Braking System) να θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ στα καινούργια αυτοκίνητα. Ο,τι δηλαδή ισχύει με τις ζώνες ασφαλείας, εδώ και δεκαετίες. Σε αντίθεση με αυτές, όμως, η εφαρμογή του ABS δεν έχει υπαγορευτεί καθολικά. Για να ακριβολογούμε, ακόμα και σήμερα, το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος είναι σε περισσότερες χώρες προαιρετικό, παρά σε όσες είναι υποχρεωτικό!
Δείτε ακόμα: Η τρομακτική διαφορά που κάνει η έλλειψη ESP (+video)
Λόγω του ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι στάνταρ από το 2004, πολύς κόσμος μπορεί να θεωρεί πως πρόκειται για παγκόσμια νόρμα. Στην πραγματικότητα, ακόμα και στην ίδια την Ευρώπη, το ABS είναι προαιρετικό σε όλες τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ε.Ε. Μοναδική εξαίρεση το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο αποχώρησε από το κοινό ευρωπαϊκό γίγνεσθαι στις 31 Ιανουαρίου του 2020. Πέραν αυτού, όλα τα κράτη εκτός των 27 μελών της Ένωσης δεν υποχρεώνουν τους κατασκευαστές να τοποθετούν ABS στο στάνταρ εξοπλισμό. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η Ρωσία, από όπου και η κεντρική φωτογραφία με τα «καπνισμένα» ελαστικά του Lada Vesta.
Στο αντίθετο άκρο η Ινδία, που επέβαλλε το ABS σε όλα τα νέα μοντέλα από τον Απρίλη του 2019. Στις Η.Π.Α. έγινε υποχρεωτικό το 2013, με τον Καναδά να προλαβαίνει τους Αμερικανούς παρά μία χρονιά. Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Ιαπωνία και Νότιος Κορέα επίσης περιλαμβάνονται στις χώρες, όπου -υπό κανονικές συνθήκες- δεν θα δεις μπλοκαρισμένους τροχούς σε αυτοκίνητο της τελευταίας 15ετίας. Αξίζει να σημειωθεί πως στις περισσότερες των περιπτώσεων, το ABS είναι επίσης υποχρεωτικό τόσο για τις μοτοσικλέτες άνω των 125 κ.εκ., όσο για τα επαγγελματικά οχήματα.
Διαβάστε επίσης: Πόσο ασφαλή είναι τα συστήματα ασφαλείας;
Τρανή εξαίρεση και γεμάτη ιδιομορφία, μαζί με μπόλικη δόση οξύμωρου και ειρωνείας, η Κίνα. Ο γίγαντας της βιομηχανίας και η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, τυγχάνει να κατέχει το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς συστημάτων ABS. Μιας αγοράς, της οποίας ο τζίρος έφτασε τα 38 δις δολάρια το 2019 και αναμένεται να ξεπεράσει τα 80 μέχρι το 2026! Τα νούμερα αυτά είναι λογικά, καθώς στην κινεζική επικράτεια δραστηριοποιούνται χιλιάδες εργοστάσια σχετιζόμενα με την αυτοκινητοβιομηχανία. Και όμως, οι Κινέζοι δεν έχουν υποχρεωτικό το ABS! Μπορεί το 80% των νέων ταξινομήσεων να το διαθέτει, όμως οι κατασκευαστές δεν υποχρεούνται να το περιλαμβάνουν στο βασικό εξοπλισμό.
Δείτε ακόμα: Γνωρίζετε τι είναι τα συστήματα ABS, ASR και ESP;
Αφού είδαμε πού είναι και πού όχι υποχρεωτικό, ας ρίξουμε μια ματιά και στο πόσο ευεργετικές είναι οι επιδράσεις του πασίγνωστου συστήματος.