Με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία πέρσι το Φλεβάρη, σύσσωμη η διεθνής κοινότητα κινητοποιήθηκε και άρχισε να βομβαρδίζει με κυρώσεις την «αρκούδα». Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν από τις πρώτες, ξεκινώντας η μία με την άλλη να αποσύρονται από τη ρωσική αγορά. Πώς είναι η κατάσταση σήμερα, ενάμιση χρόνο μετά την έναρξη του πολέμου; Σαν εμπόλεμη ζώνη.
Τα στοιχεία από τις πωλήσεις αυτοκινήτων στη Ρωσία δείχνουν αφενός πως οι μαζικές αποχωρήσεις κατασκευαστών άφησαν στο καταναλωτικό κοινό της χώρας ελάχιστες επιλογές, αφετέρου πως οι γενικές κυρώσεις -αλλά και ο ίδιος, ο πόλεμος- έχουν πλήξει την οικονομία και την αγοραστική δύναμη των Ρώσων. Πριν την έναρξη των εχθοπραξιών με την Ουκρανία, κατά μέσο όρο πωλούνταν 100.000 καινούργια αυτοκίνητα σε μηνιαία βάση. Σήμερα η καταγραφή νέων ταξινομήσεων παρουσιάζει κάμψη 75%, τοποθετούμενη οριακά στις 25.000 μονάδες!
«Οι Ρώσοι αγοράζουν λιγότερα αυτοκίνητα, τελεία», είπε στο Business Insider ο Steven Tian, ερευνητής του Γέιλ που μελετά την οικονομία της χώρας . «Αυτό τα λέει όλα για την αδυναμία του καταναλωτή στη Ρωσία. Μιλάμε για την πιο τρανή ένδειξη επιδείνωσης του καταναλωτικού αισθήματος, αφηγούμενη μια βαθιά οδυνηρή ιστορία. Οι Ρώσοι απλώς δεν ξοδεύουν χρήματα». Και όσοι ξοδεύουν όμως, δεν έχουν πού να τα επενδύσουν. Ένας από τους λόγους για τη ραγδαία πτώση των πωλήσεων είναι το εμπάργκο που έχει επιβληθεί από ΗΠΑ, Ευρώπη, Κορέα και Ιαπωνία. Με άλλα λόγια, όλον τον αυτοκινητικό πλανήτη.
Η Ρωσία μπορεί να έχει τις δικές της μάρκες (που μέχρι πρότινος ήταν οι Lada και AvtoVAZ, από τις αρχές του έτους έχει επιστρέψει η Moskvich), ωστόσο η πλειοψηφία των πωλήσεων αφορούσε τις εισαγωγές. Ειδικά στα υψηλά οικονομικά κλιμάκια της αγοράς, αυτά δηλαδή που έχουν χρήματα να ξοδέψουν σε αυτοκίνητα, μόνο μοντέλα ξένων κατασκευαστών βρίσκεις. Ή μάλλον, έβρισκες: «Δεν είναι μόνο ότι οι πωλήσεις έχουν πέσει κατακόρυφα, αλλά και ότι οι πωλήσεις από τις ξένες μάρκες ήταν τόσο υψηλές πριν από τον πόλεμο», είπε ο Tian. «Αν κάνετε μια βόλτα στη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη, θα διαπιστώσετε ότι οι πολίτες της μεσαίας τάξης και οι ευκαταστάτοι Ρώσοι οδηγούν αυτοκίνητα των πιο γνωστών κατασκευαστών, όπως Porsche, Jaguar, Mercedes, Hyundai, Nissan κι ούτω καθεξής. Οι μόνοι που οδηγούν Lada ήταν εκείνοι με το μικρότερο εισόδημα».
Ωστόσο, περισσότεροι Ρώσοι στρέφονται τώρα στη Lada ή σε κινεζικές μάρκες όπως η Geely. Η τελευταία έχει δει τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 88% σε σχέση με πέρσι, αλλά δεν αναπληρώνει στο ελάχιστο τις απώλειες της ρωσικής αγοράς μετά το «μπαμ» στην Ουκρανία.